Izdvajamo
Naslovna / BG svaštara / Za lepši dan u Beogradu / Prepoznajte svoj perfekcionizam
Perfekcionizam

Prepoznajte svoj perfekcionizam

Ukoliko niste znali, da istaknemo odmah – perfekcionizam nije dobar. Predlažemo, zato, za lepše dane u Beogradu, da ga se oslobodimo.

Niko nije savršen i to je jasno. Zbog čega se onda, uporno (i bezuspešno), trudimo da samo mi to budemo? U pokušaju da se što više približimo zamišljenom idealu, nalazimo se, zapravo, u zamci koju smo sami stvorili.

Činjenica je, ipak, da su i okolnosti takve. Živimo u vremenu koje podstiče perfekcionizam. Od najmlađeg uzrasta roditelji i učitelji bodre nas da „podižemo lestvicu“ i vreme provodimo u nastojanju da budemo što bolji. Najvažnija lekcija koju nam nisu dali je – kada se zaustaviti. Iz kojih situacija se povući bez osećanja neuspeha, kako balansirati, na koji način prepoznati trenutak u kojem sebi treba reći – „dosta je“.

Mnogi ljudi pate zbog nastojanja, ili samo želje, da „po svaku cenu“ budu bolji. Perfekcionizam može da dovede do depresije, anksioznosti, poremećenog odnosa sa okruženjem i drugih mentalnih bolesti i problema. Rešimo ga se onda.

Perfekcionizam, napor bez smisla

Da biste pobedili perfekcionizam, morate ga prepoznati, a zatim postepeno naučiti druge načine ponašanja.

Da li, na primer, osećate svoj perfekcionizam kao problem, a smatrate da je baš takav rad neophodan za ostvarenje planova? Opustite se i pokušajte zadatke da obavljate na nov način. Budite kraetivni. Uživajte. Preskočite poneku proveru. Napravite pauzu. Cilj je – da radite manje, a postignete više, a ne da radite sve više, i više… Kad rad kontroliše vaš život i zbog toga počinjete da patite, vi, zapravo, postajete neuspešna osoba.

Da li stalno brinete šta drugi misle o vama? Da li imate strah od odbacivanja? Da li unapred smišljate taktike kako da se odbranite ako komentari budu loši, ili vam neko postavi neprijatno pitanje? Ukoliko je tako, niste na dobrom putu. Kritiku morate prihvatiti kao informaciju koju ćete nekad u budućnosti iskoristiti za sopstveno dobro.

Perfekcionisti stalno kritikuju druge. Najpre, pošto žele da ih učine manje vrednom konkurencijom, a zatim, jer na njih primenjuju iste stroge kriterijume uspeha. Kako vi opažate, ocenjujete i komentarišete osobe sa kojima dolazite u kontakt?

Odugovlačenje je još jedan karakterističan znak perfekcionizma. Razlog je strah od neuspeha i čekanje da sve okolnosti budu savršene. Započnite to što ste planirali da uradite odmah, a zatim ga popravljajte – upravo ovaj obrazac vodi do produktivnosti i uspeha.

Imate li grižu savesti – još jednu beskorisnu i štetnu osobinu perfekcionista? Osećanje krivice i negativne misli podloga su za razvoj psihičkih poremećaja i problema. Raščistite odmah sa sobom – loše misli su misli. One u stvarnom svetu ne postoje. Stavite ih na papir čim se pojave i odgovorite na samo jedno pitanje – da li je to što piše istina. Posle nekoliko ponavljanja naučićete da napravite razliku.

Da li svoje greške ocenjujete suviše ozbiljno, da li ste zbog njih razočarani i patite? Potrebno je da prihvatite činjenicu da svi greše i da greške nikako nisu znak da niste dovoljno dobri.

Da li, možda, uživate u greškama drugih? Eto, mislite, nisam ja savršen, ali nisu ni oni. (U pitanju je mala tajna perfekcionista, zbog koje se često osećaju loše.)

***

Na kraju, šta je rešenje?

Razmišljajte o napred navedenom i prepoznajte sopstveno ponašanje koje vas sputava. Pokušajte na sve načine da budete originalni, autentični, svoji, da budete ono što jeste.

Naučite da živite i radite optimalno, a ne perfektno, budite fleksibilni, prilagodljivi u ostvarenju ciljeva, preuzmite kontrolu nad svojim životom i mislima, menjajte se korak po korak, radite stvari koje volite i koje vam pričinjavaju zadovoljstvo. Verujte u sebe i bićete srećniji, u Beogradu. (danubeogradu.rs)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.