Izdvajamo
Naslovna / BG svaštara / Za lepši dan u Beogradu / Stigla je generacija Z, pozdravimo je!
Dolazi generacija Z
Dolazi generacija Z

Stigla je generacija Z, pozdravimo je!

Za lepši dan u Beogradu neophodno je prihvatiti i pozdraviti dolazak mladih, a ovih i narednih meseci i godina stiže nam generacija Z. Samo tako Beograd će zaista biti metropola, ili kako volimo da kažemo “svet”, a mi, zajedno i pojedinačno, bolji ljudi.

Važno je i da generacija Z razume starije, iskusnije, najiskusnije… odgovor je koji se očekuje i podrazumeva, ali ostavimo to za neku drugu priliku, i pogledajmo ko nam dolazi.

Generacija Z, praktična i obrazovana

Dok srpska javnost jedva da prihvata postojanje milenijumske generacije, uz najveću dilemu da li da je nazove „milenijumci“ ili „milenijalci“, oni širom sveta preuzimaju značajna mesta u društvu, i na scenu uvode – generaciju Z.

Generacija Z rođena je između 1995. i 2009. i ove dve godine nisu izabrane slučajno. Talasi promena u načinu života, tehnologiji, svetskim kulturnim obrascima i trendovima… definisali su zajedničke osobine došlih na svet u navedenom periodu.

Punoletni su postali, ili će postati, između 2013. i 2027. godine i, kakvi god da su uslovi, oni će uskoro odlučivati o svojoj i budućnosti drugih. U procesu koji traje, priznali mi to ili ne, “dozvolili” ili ne, oni će učiti, kupovati, raditi, družiti se, glasati, ostajati u Beogradu ili odlaziti…

Evo šta kažu stručnjaci iz sveta koji se generacijom Z već godinama ozbiljno bave, iako se, zbog brzine promena i činjenice da su mladi rođeni 2009. još uvek deca, svi zaključci moraju uzeti sa dozom rezerve.

Generacija Z se može nazvati iGeneracijom, pošto su u pitanju pravi predstavnici informatičkog društva – oni nisu samo digitalni – biti “klaud”, odnosno “u oblaku”, za njih je najnormalnija stvar.

Samosvesni su, imaju poverenje u sebe i svoje sposobnosti, veoma su orijentisani prema ciljevima i inovativni u načinu razmišljanja. Praktičniji su od prethodnih generacija.

Pripadnici generacije Z ne sećaju se vremena pre društvenih mreža i mobilnih telefona, pa ne misle da je ova vrsta kontakata manje ili više vredna od nečeg drugog – oni, jednostavno, nemaju sa čime da je uporede.

Internet i virtuelna realnost je mesto na kojem generacija Z rešava probleme, uči, gradi karijeru, odnose sa drugima i svetom oko sebe.

Generacija Z je, iako se pristalicama klasičnog obrazovanja to ne čini, obrazovana više nego što joj se priznaje i zainteresovana da sazna različite, veoma složene, stvari – na primer, kako apgrejdovati operativni sistem na desktop ili mobilnom aparatu. Efikasno pronalaženje adekvatne pomoći i informacija na mreži, i sposobnost za primenu, nikako se ne sme potcenjivati.

Fejsbuk je… za starije…

Verovali ili ne, čini se da njima profit neće biti na prvom mestu. Već sada su spremni da volontiraju, angažuju se za ideju, ocene uslove za rad kao važnije od novca… Svaka generacija želi da promeni svet, a generacija Z – upravo u ovom smeru. Poseduju svest o drugim ljudima, životnoj sredini, različitostima… i žele da ih poštuju. Poznati i skupi brendovi, u svim oblastima, gube na značaju.

Pripadnici generacije Z širom sveta osetili su krizu i recesiju koja je nastala 2008. godine. Oblikovali su ih i događaji na međunarodnoj sceni, u kojima nisu učestvovali ali su ih svakodnevno pratili na svojim ekranima, u realnom vremenu. Bilo da se radi o terorističkim napadima, istopolnim brakovima, legalizaciji marihuane, prirodnim katastrofama, odnosima između religija, delatnostima obaveštajnih agencija… ili modi, muzičkim i filmskim događajima, festivalima… informisanost je ogromna, a uticaj gotovo nesaglediv. Filtriranje informacija više ne zavisi od roditelja, škole, nacionalne televizije…

Kad smo kod roditelja generacije Z, i oni su različiti. Dok je prethodna, milenijumska generacija odrastala uz parolu “činim sve da mojoj deci bude lakše”, za ovu se to ne bi reklo.

Na kraju, vredi pomenuti i interesantan rezultat jednog istraživanja – upitani o Fejsbuku, pripadnici generaciji Z su odgovorili da ga koriste, ali da je ta mreža – “za starije generacije”! Mnogi u uzrastu od 13-17 godina napuštaju Fejsbuk i prelaze na Snepčet, Vajn i Instagram. Oni žele da komuniciraju brže… i sve manje su spremni da dele svoje lične informacije…

***

Pokušajmo, dakle, da razumemo mlade, i ne zaostajemo u informisanosti, razmišljanju, promeni stavova i ponašanja. Vreme prolazi i generacije se smenjuju. Što otvorenije i iskrenije prihvatimo ovu činjenicu, lepši će biti i naš dan u Beogradu.

(danubeogradu.rs)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.