Izdvajamo
Naslovna / BG svaštara / Budući Beograd / Novo u Beogradu: Vrabac servis, pešačka zona, parking…
Pešačka zona u Beogradu: Obilićev venac (foto: Dan u Beogradu)
Pešačka zona u Beogradu: Obilićev venac (foto: Dan u Beogradu)

Novo u Beogradu: Vrabac servis, pešačka zona, parking…

Dosta toga novog će biti u Beogradu a najviše će se u narednih pet godina promeniti centralna gradska zona oko Knez Mihailove ulice, ka Obilićevom i Kosančićevom vencu, sve do Savskog šetališta.

Biće uveden „Vrabac servis“, nadgledanje ulaza u pešačku zonu, kao i snabdevanje prodavnica u jutarnjim satima, a to su samo su neke od izmena koje nas očekuju, prenose Večernje novosti.

Po tvrdnjama glavnog gradskog urbaniste Milutina Folića, nijedna tačka ovog „šetališta“ neće biti udaljena više od 200 metara od najbliže saobraćajnice. To potvrđuju i detaljne studije, koje su rađene pre početka samog projekta, u kojima se mislilo i o najsitnijim detaljima.

– Za saobraćaj ostaju prohodne Pop Lukina, Brankova, Maršala Birjuzova do garaže, Carice Milice, Nikole Spasića, Čubrina i Ivan-begova, i na njima će biti parking mesta. Ovim je prilaz pešačkoj zoni obezbeđen – kaže Folić.

Oko cele pešačke zone postavljaju se potapajući stubići, koji će po potrebi biti spuštani, pa je prilaz kolima hitnih službi omogućen. Zbog ovih vozila između bašta restorana moraće da postoji prostor od 3,5 metara kako bi se nesmetano kretali kroz zonu.

Svi ulazi u „centralno šetalište“ biće nadgledani 24 časa, a u okviru Sekretarijata za saobraćaj postojaće služba koja će pratiti ulazak i izlazak vozila.

Novo prevozno sredstvo po ugledu na Ljubljanu

– Snabdevanje prodavnica biće moguće samo od 6.00 do 10.00, i to vozilima težine do 3,5 tona. To su omanji kamioni koji neće uništiti pločnike. Vozila koja se nađu u pešačkoj zoni van ovih termina, biće višestruko kažnjavana kada ih podigne služba „Parking servisa“. U vanrednim slučajevima u zonu će moći da uđu i teži kamioni, ali po dobijanju dozvole Sekretarijata za saobraćaj. Tada će se obavezno postavljati zaštita pločnika od gume ili fosni, kako se ulica ne bi uništavala – kaže Folić.

Zato su sve banke čije se poslovnice ovde nalaze, kao i „Lutrija Srbije“, svoje sefove već izmestile. Prolaz ka Narodnoj banci ostaje prohodan.

Ono što je žitelje Varoš kapije najviše brinulo jeste problem parkiranja usled širenja pešačke zone, kao i razdaljina koju će stariji morati da pređu od saobraćajnice do kuće.

– Širenjem pešačke zone „skinuli“ smo stotinak mesta za parkiranje, a njih smo nadoknadili sa još dodatnih 200 mesta u garaži na Obilićevom vencu, koja se otvara 1. jula. U njoj će po specijalnim uslovima biti obezbeđeno parkiranje za stanare pešačke zone, koji će mesečno parking mesto plaćati 6.000 RSD. Ujedno, od septembra, ispod šoping mola u Rajićevoj imaće na raspolaganju još 450 parking mesta – ističe gradski urbanista.

Novo prevozno sredstvo po ugledu na Ljubljanu - Vrabac servis

„Vrabac servis“ u Beogradu

Specijalizovanim električnim vozilima „Vrabac servisa“ stariji sutrađani će besplatno moći da se prevezu od ulice do kućnog praga. Vozila će kružiti zonom tokom čitavog dana, a do stanara će dolaziti i po pozivu. Služba će imati spisak žitelja koji imaju prioritet u korišćenju ove usluge.

„Vrabac servis“ napravljen je po ugledu na Ljubljanu, koja je takođe dobila prostor za šetače. Ovaj servis u Ljubljani je veoma razrađen, pa čak imaju dve vrste vozila u koja može da stane do pet osoba i to otvorenog i zatvorenog tipa (letnji i zimski model), a u probi je i „vozić“ koji bi bio znatno većeg kapaciteta.

Ova vozila bi se tako kretala, na primer, od Slavije pa sve do Kalemegdana ili Zelenog venca.

Pešačka zona – četiri celine

Pešačka zona podeljena je u četiri funkcionalne celine.

Prva je Knez Mihailova, koja će ostati pretežno trgovačka ulica, druga je zona Obilićevog i Topličinog venca u kojoj dominira ugostiteljstvo.

Na Kosančićevom vencu imaćemo najvažniju kulturno-istorijsku celinu Beograda, kojom će se silaziti do savskog priobalja. Sve to će povezati šetalište na Sava promenadi sa šetalištem ka Beton hali, odnosno novoj pasareli, kojom ćemo se peti ka Kalemegdanu.

Gradnja garaže Studentski trg mogla bi da počne iduće godine, kao i tunel koji će povezati Savsku i Dunavsku padinu. Ovim će se saobraćaj u centru rasteretiti i stvoriti uslovi da se Brankova ulica „suzi“, odnosno da se duž nje naprave biciklističke staze i posade drvoredi.

Pešačka zona u Beogradu
Pešačka zona u Beogradu (ilustracija: Večernje novosti)

Jedan komentar

  1. Zašto sada ne može sa motornim vozilima da se ide po postojećim pešačkim zonama ni kada je snabdevanje u pitanju?

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.