Projekcijom domaćeg filma „U potrazi za snom“ Mladena Mitrovića, 12. maja u Velikoj dvorani Sava centra počinje 9. BELDOCS.
Na festivalu najboljih dokumentarnih filmova iz čitavog sveta do 18. maja biće predstavljena više nego intrigantna ostvarenja, a program možete pogledati na kraju ovog teksta.
Autor filma kome je pripala čast da otvori BELDOCS, uz koju se publika smeje i plače u isto vreme, postavlja pitanje: koliko daleko bi svako od nas otišao u potrazi za snom?
Film je realizovala producentska kuća Fabrika snova iz Beograda u saradnji sa bosanskohercegovačkim i hrvatskim koproducentima, Balkan Art Centar iz Sarajeva i Factum iz Zagreba, uz podršku Filmskog centra Srbije i Ministarstva kulture Republike Srbije, a UNESCO ga je podržao prepoznavši ga kao jedan od svojih milenijumskih projekata. „U potrazi za snom“ sniman je u 12 zemalja.
BELDOCS zatvara najnoviji film Majkla Mura „Koga sledećeg napasti?“ 18. maja, koji posle premijere u Torontu, te prikazivanja u Kanadi, Njujorku, Čikagu, Berlinu, Luksemburgu, Filadelfiji i Novom Zelandu, stiže i pred beogradsku publiku.
Kontroverzni Oskarovac provokativan je kao i uvek, i to u urnebesnoj komediji u kojoj ne preza ni od čega, kako bi odgonetnuo šta je zapravo potrebno da Amerika ponovo bude velika! Mur tako objašnjava Pentagonu gde bi trebalo da se dogodi sledeća invazija i sprema upravo jednu novu u ime Amerike…
BELDOCS van Beograda!
U devetoj godini postojanja, festival BELDOCS donosi mnoge novine. Najpre, mesta održavanja proširena su za nekoliko dvorana.
Posle otvaranja koje će sada već tradicionalno biti u Sava centru, festival se nastavlja u Domu omladine Beograda, Dvorani Kulturnog centra Beograda, Kinoteci, zatim u bioskopu Fontana i prvi put u Budvi u renoviranom Kadmus Cineplex bioskopu, čime festival ove godine probija granice svog delovanja.
Filmovi su raspoređeni u nekoliko kategorija od kojih su dve zadržale svoj takmičarski karakter. Naravno, u pitanju su Međunarodni i Srpski takmičarski program, a prvi put ove godine, u domaćoj selekciji biće, pored Gran prija za najbolji film, dodeljene i dve strukovne nagrade – za najbolju montažu i najbolju kameru u dokumentarnom filmu.
Selektor Međunarodnog programa, kao i omaž programa posvećenog čuvenom dokumentaristi Robertu Flaertiju je Greg Dikjur, filmski teoretičar i autor, dok domaću selekciju potpisuje Darko Lungulov, filmski režiser.
Filmovi koji golicaju i provociraju
Međunarodni program vrvi od dokumentarističkih „poslastica“. Filmski sladokusci će tako uživati u filmovima koji golicaju i provociraju, govore o efektima prošlih vremena na sadašnje društvo.
Iz Rusije nam stiže „Ruski detlić“, film o radioaktivnom čoveku, žrtvi černobiljske nuklearne katastrofe, koji odlučuje da otkrije mračnu tajnu. „Boljšoj Vavilon“ (Velika Britanija), jeste priča o haotičnom stanju u jednoj od najvećih baletskih kompanija, nakon brutalnog napada na njenog direktora.
Nominovan za Oskara „Zemlja kartela“ (SAD, Meksiko) vodi nas na granicu na kojoj nikad nema mira – granicu između Amerike i Meksika – gde se paralelno pripremaju dva pokreta osvetnika. Tu je i pobednik Sandensa „Sonita“ (Iran, Nemačka, Švajcarska) ilegalni imigrant u Teheranu, koja se bori da postane umetnica iako je njena porodica već odredila njenu cenu za bogatu prodaju.
„Zakon Motlijeve“ (Danska, Avganistan, SAD) priča je o nekadašnjoj lepotici koja stavlja svoj život na kocku da bi branila Amerikance i Evropljane na sudu u zemlji nestabilnosti. Jedan jedanaestogodišnjak u filmu „Zud“ (Poljska, Nemačka) trudi se da prebrodi sve teške zadatke koje mu postavlja stepa kao prirodno stanište, ali i njegova tradicionalna porodica.
Priča o tehno di-džeju u Teheranu dolazi iz švajcarske produkcije u filmu „Rejv u Iranu“, a o šezdesetosmašima se govori u hrvatskom filmu „Generacija 68“.
Ostatak međunarodnog programa čini jednako uzbudljive price: češki film „Amerika“ u kome stotine ljudi živi po principima Divljeg Zapada, argentinski „Sala Alberdi“ o buntu koji prerasta u protest u jednom kulturnom centru i holandski „Čudna ljubavna efera sa egom“, jedno posebno istraživanje narcisoidne kulture.
Sve bolji domaći filmovi
U domaćim filmovima, autori se očito sve više trude da se približe svetskim standardima, što dokazuje program u kome se nalaze tri naslova, koja su već sada ušla u programe festivala najviših katerorija.
To je film Ognjena Glavonića „Dubina Dva“, koji je sa ogromnim uspehom prikazan na Berlinalu, potom film Mladena Kovačevića „Zid smrti“ i tako to kome prestoji premijera u zvaničnom programu Visions du Réel festivala i film „Četiri pasoša“ Mihajla Jevtića, o četiri pasoša i jednoj zemlji, koji se našao u programu festivala u Trstu.
Glavonićev film obrađuje tešku temu o najmasovnijoj grobnici u Batajnici, kojim se bavi i film „Nedodirljivi“, čija će domaća premijera takođe biti na BELDOCS-u.
Svetske premijere imaće još šest naslova koji se takmiče za nagrade – „Voli vas vaša Sexymaja“ Ivana Mandića o blogerki koja se upustila u vode prostitucije, „Najvažniji dečko na svetu“ Tee Lukač, o fanu Džastina Bibera koji i sam pokušava da ostvari svoje snove u šoubiznisu.
„Hotel dvojka“ Marka Mamuzića govori o beskućnicima i najelitnijoj beogradskoj tramvajskoj liniji, „Druga linija“ Nenada Miloševića, o marginalizovanoj neoavangardnoj kulturnoj i umetničkoj sceni s kraja 60-ih i tokom 70-ih godina u Novom Sadu, „Kontraindikacije“ Tamare von Steiner i Jadranka Branka Lazića o čuvenoj kantautorki Jadranki Stojaković.
U kategoriji su i „Maske“ Brankice Drašković, o umetničkim maskama Slobodana Tišme i „Djeca“ Denisa Bojića, o roditeljima koji su tokom rata u Bosni izgubili po troje dece.
Sem filma „Nedodirljivi“, prateći program srpskih filmova koji se ne takmiče za nagrade čine i naslovi „Abdul i Hamza“ Marka Grbe Singha, „Kap“ u produkciji Za medije nominovan za godišnju nagradu za istraživačko novinarstvo i „Tapavica“ Ognjena Rakčevića (svetska premijera).
Biografski filmovi, gosti i neka iznenađenja
Dva posebna programa ove godine su Biografski dokumentarci i Bugarski dokumentarni filmovi.
Program biografskih filmova čine dokumentarci o Gabrijelu Garsiji Markesu, Hani Arent, Zlatanu Ibrahimoviću… dok će „domaće boje braniti“ film o Milošu Crnjanskom.
Organizatori Festivala pripremaju i jedan film iznenađenja u ovoj kategoriji, o kome će tek biti reči.
Poseban omaž program BELDOCS posvećuje čuvenom dokumentaristi Robertu Flaertiju. Tom prilikom biće upriličena najveća retrospektiva njegovih filmova i prva integralna retrospektiva na 35-mm traci u Evropi, te će shodno tome program biti u Jugoslovenskoj kinoteci.
Prvi put tom prilikom, biće prikazana i digitalno restauriran film „Moana“, kao i druga dela ovog jedinstvenog sineaste.
Beldocs će ugostiti u Industry program, namenjen filmskim profesionalncima u ovoj oblasti. Iz Kopenhagena tim povodom dolazi Pol Pauels (Paul Pauwels), predsednik Evropske dokumentarne mreže, koji će učesnicima programa, autorima i producentima, u dve odvojene sesije govoriti o pičingu – kako da predstave svoje projekte komisijama u Evropi – i o mogućnostima evropskih koprodukcija za srpske producente dokumentarnih filmova.
Kao i dosad, brojni gosti, filmski profesionalci iz oblasti dokumentarskog filma, posetiće BELDOCS. Zasad, potvrđena su gostovanja protagoniste filma Ruski detlić Fedira Aleksandroviča, kao i autora Marte Minorovič (Zud), Suzane Regine Mojres (Raving Iran), Jana Foukala (Amerika), Nenada Puhovskog (Generation 68) i Ade Ušpic (Duh Hane Arent).
I u devetom izdanju, organizatori BELDOCS-a obećavaju mnogo intrigantnih dokumentarnih filmova iz čitavog sveta.
Cene ulaznica
Ulaznice mogu da se kupe na blagajnama sala u kojima se prikazuju filmovi, a za projekcije u Sava centru i na prodajnim mestima Eventima.
Za projekcije u DOB-u, Dvorani KCB, Kinoteci i Fontani cena karte po projekciji je 250 RSD, dok je cena karte po projekciji u Sava centru – 400 RSD. (danubeogradu.rs)