sreda,  
26. mart 2025.  
 

BELDOCS 2013 od 26. do 30. aprila

BELDOCS - Pussy Riot – A Punk Prayer BELDOCS - Pussy Riot – A Punk Prayer
BELDOCS - Pussy Riot – A Punk Prayer

Međunarodni festival dokumentarnog filma BELDOSC 2013. biće održan od 26. do 30. aprila u Beogradu.

Posle svečanog otvaranja u Sava centru, filmovi će se prikazivati u sali Doma omladine Beograda, Dvorani Kulturnog centra Beograda, Domu kulture „Studentski grad“ i bioskopu „Fontana“. Istovremeno, program će se realizovati u Kulturnom centru Novog Sada.

Ovogodišnji program podeljen je u četiri katergorije: srpski takmičarski filmovi, srpski informativni filmovi, međunarodni takmičarski program i muzički dokumentarci. Posebno se izdvajaju revijalni program i retrospektiva filmova Krisa Markera.

U okviru srpskog takmičarskog programa, biće prikazano deset filmova: „Jugoslavija“ u režiji Marte Popivode, „Drugi susret“, Željka Mirkovića, „Anplagd“, Mladena Kovačevića, „Kosma“, Sonje Blagojević, „Albertov put“, Predraga Bambića, „Prag i srpski slikari“, Nenada Ognjenovića, „Dragan Wende“, u režiji Dragana Petrovica, Vuka Maksimoviča i Lene Miler, „Biljeg Živka Nikolića“, Snežane Bajčete, „Tačno u centar“, Marka Grujića i film „Arie“ u režiji Branka Lazića.

U okviru srpskog informativnog programa biće prikazani filmovi: „Ovde sam“, u režiji Irene Fabri, „Vrata Srbije – Mojsinjska sveta gora“, Marka Dabića i „Odavde nema nazad“, u režiji Milana Smiljanića.

BELDOCS 2013 – PROGRAM »

Kao i ranijih godina, i ovogodišnje izdanje BELDOCS-a ima nekoliko filmova koji svojom problemskom dimenzijom, polemički intoniranim kontekstom, nekonvencionalnim i nestereotipnim filmskim pristupom, ali pre svega svojom beskompromisnošću, snažno emancipuju ideju slobode stvaralaštva i suočavaju se s gorućim problemima našeg okruženja.

Tako film „Kosma“ rediteljke Sonje Blagojević, kroz rad jedne srpske radio stanice u podeljenoj Kosovskoj Mitrovici govori o ljudima koji kreiraju informatičku svest svojih korisnika i svojom hrabrošću i posvećenošću pomeraju granice profesije. Bez ostrašćenosti, bez gneva, pogled rediteljke je pogled objektivnog izveštača koji pravi alarmantni stenogram o izolacionizmu čitave jedne populacije.

„Ovde sam“, rediteljke Irene Fabri je vrlo angažovani film o životu jedne romske porodice, viđen očima same te porodice, priča je bremenita problemima, počev od nemogućnosti apsolutne adaptacije u novi milje, reakcijama ljudi na njeno prisustvo, provokacijama i bojkotu koji ta porodica doživljava, da se posle svega nameće pitanje o toleranciji sredine kao suštinsko pitnje o svesti urbanih sredina novog milenijuma.

„Albertov put“ Predraga Bambića na dramatičan način pripoveda o sudbini pripadnika nemačke manjine u Vojvodini, koji je posle oslobođenja 1945. godine, kao Nemac trpeo razna šikaniranja, degradacije i poniženja, da bi svojim odlaskom u Ameriku, postao jedan od najčuvenijih konstruktora
filmskih kamera i za svoje životno delo primio najveću esnafsku nagradu za svoje invencije.

Najzad, „Jugoslavija“ Marte Popivode koji je imao svoju berlinsku premijeru, snažna je rekonstrukcija geopolitičke tvorevine koja više ne postoji i koja se zvala Jugoslavija, a autorka je obiljem arhivskih snimaka, ovu istorijsku tvorevinu na snažan i nezaboravan način stavila pod filmsku lupu.

Ovo je samo deo ukupnih programskih nastojanja BELDOCS-a da neguje jednu vrstu živog, aktuelnog, angažovanog, borbenog dokumentarca čija etička dimenzija ide ispred estetske.

U okviru međunarodnog programa biće prikazano osam filmova od kojih se izdvaja film „The Gatekeepers“, u režiji Drora Moreha koji je ovaj dokumentarac snimio tako što je nagovorio šest nekadašnjih vrhunskih obaveštajaca izraelskog Shin Beta da mu se povere u gledajući u kameru.

U filmu „The Machine Which Makes Everything Disappear“ u režiji Tanatin Gurchiani, autorka poziva mlade ljude za svoj novi film, u kome oni, puni nade, pred kamerom otkrivaju svoje probleme i snove.

Brazilski film „Elena“, rediteljke Petre Koste, vidimo kao snažnu porodičnu ispovest, o dubokoj vezanosti dve sestre, starije Elene koja odlazi u Njujork da postane glumica, i mlađe Petre, koja dvadeset godina kasnije postaje glumica, i odlazi da traži Elenu.

Film koji je izazvao veliko interesovanje širom sveta je „Pussy Riot – A Punk Prayer“ u režiji Mike Lernera i Maksima Pozdorovkina. Autori podsećaju na činjenice da u demokratskim i društvima u kojima je razvijeno duboko razumevanje smisla i poštovanje ljudskih prava, događaj poput ovog iz filma teško da bi zavredio pažnju javnosti.

Film „Gulabi Gang“, u režiji Nishthe Jain, bavi se nasiljem i poniženjem nad ženama u okviru porodice, u savremenom indijskom društvu, koje je izgrađeno na tradicionalnom kastinskom sistemu.

Retrospektiva šest filmova Krisa Markera predstavlja svojevrsni omaž istoimenom uticajnom francuskom reditelju, fotografu, novinaru, pesniku, piscu, putniku, i inauguratoru novog stila u dokumentarnom filmu, koji je preminuo prošle godine. (danubeogradu.rs)