Izdvajamo
Naslovna » BG svaštara » Za lepši dan u Beogradu » Smanjite ogovaranje
Znate li koliko vremena dnevno potrošite na ogovaranje?
Znate li koliko vremena dnevno potrošite na ogovaranje?

Smanjite ogovaranje

Ukoliko tvrdite da ne ogovarate – malo ko će vam poverovati. Svi oogovaraju. Ogovaranje je deo svakodnevne konverzacije na poslu ili kod kuće, priznali vi to ili ne.

Ogovaranje bi trebalo da se smanji. Ono obično donosi neprilike ogovaranoj osobi, ali i onome ko ogovara. Kažemo „obično“, zato što postoje i pozitivne posledice ogovaranja. Evo kratkog objašnjenja.

Sat ogovaranja – dnevna doza

Kad statističari mere pojave u svojim studijama, planiranim i izvedenim na dovoljno velikom uzorku, pojavljuju se zaprepašćujući podaci. Na primer, svaka osoba, prosečno, provede oko 52 minuta dnevno u ogovaranju. Zatim, ogovaranje više nije klasično, poluprikriveno, „u poverenju“… Ljudi sve češće šire priče o osobama koje nisu prisutne otvoreno i bez zadrške, svuda unaokolo, odnosno bilo kome…

Sva je sreća da većina razgovora o drugima nije uvredljiva, štetna, zlobna… Jednostavno, radi se o prenošenju informacija, koje su češće dosadne nego zanimljive, posebno ako slušalac nije u nekom posebnom odnosu sa osobom o kojoj se govori.

Ogovaranje, najstarija ljudska aktivnost

Vreme koje provodimo u ogovaranju za naučnike nije iznenađenje. Da bismo bolje shvatili ovu sveprisutnu pojavu potrebno je da znamo da se u osnovi ogovaranja nalaze instinkti, duboko ukorenjeni u istoriji ljudskog roda. Čovek je oduvek živeo u zajednici i od nje zavisio. Kad znaju šta misle, osećaju, rade… drugi članovi grupe, pojedinci postaju bolje opremljeni za preživljavanje. Saznaju na koga se mogu osloniti, ko je sa kim prijatelj, ko je spreman da pomogne, a ko krši pravila grupe.

Razmislite, u svetlu ovih činjenica, o grupama kojima vi pripadate – od porodice, preko prijatelja, do poslovnog kolektiva. Neki podaci, kao oni da je šef počeo neredovno da isplaćuje primanja pojedinim kolegama, na primer, svakako će biti signal za uzbunu.

Razmislite i o informacijama koje primate, ili i sami širite. Koje su korisne i zbog čega, a koje suvišne? Koje su tačne, a koje su bezvredno prenošenje proverenih, poluproverenih saznanja, i tračeva za koje znate da nemaju veze sa stvarnošću?

Imajte još nešto u vidu. Ogovaranje i teme ogovaranja mnogo govore o osobi koja ogovara. Prenošenjem informacija o drugima, vi dajete informacije i o sebi, o svojim stavovima, uverenjima, odnosima sa ljudima, prijateljima… Sasvim sigurno, sebe predstavljate kao osobu kojoj se ne treba poveriti.

Postoji i jedan, često zanemarivan, fenomen. U manjoj grupi, ogovaranje može da učvrsti veze i saradnju između članova, ako svima postane jasno da se saznanja o osobama izvan grupe prenose samo pripadnicima grupe, a ne i obrnuto.

***

Ogovaranje jeste, u izvesnom smislu, neizbežno ponašanje u društvu. Morate s vremena na vreme, ipak, preispitati svoje navike i redukovati prenošenje informacija.

Ako vam se čini da ste, zbog preterane priče o drugima, donekle izopšteni iz sredine u kojoj se krećete, promenite svoje ponašanje. Osobe koje su se distancirale od vas tu promenu će primetiti, postepeno prihvatati, i pozitivno nagraditi poverenjem.

(danubeogradu.rs)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.