Neimari iz Kine, na levoj obali Dunava, zauzeli su busiju i ovog vrelog leta uveliko počeli da pripremaju teren za početak izgradnje mosta Zemun – Borča.
Kratki rokovi i veliki posao ne plaši stručnjake iz kompanije CRBC, koja je „s onog kraja sveta“ prebacila tešku mehanizaciju i radnike na ovo buduće, najveće gradilište u prestonici. Nekoliko kilometara od Kovilova, početkom jula, na močvarnom terenu, nikao je veliki radni kamp, sa svim uslovima za život 200 radnika sa Dalekog istoka, koji će ga danas popuniti. Sve je uredno i čisto, pod konac zategnuto.
I dok se ne dobije zvanično „zeleno svetlo“ za start glavnih radova, jedan deo već pristiglih radnika, pre desetak dana betonirao je prve šipove za privremeni most. On će im svojom konstrukcijom poslužiti kao građevinska skela, sa koje će se mehanizacijom graditi kolos preko reke. „Ovaj trenutak je idealan da se iskoristi oseka i da se što dublje, sa privremenim mostom uđe na isušeni deo reke. Time se minimiziraju troškovi i skraćuje posao. Ipak, da bi se počeli veliki radovi, potrebno je pripremiti teren. Prošle nedelje su iz novosadskog instituta istraživali najdublju tačku Dunava, a narednih dana očekujemo i rezultate geotehničkih istraživanja strukture tla“, priča inženjer Zoran Petrović, projekt menadžer.
Trenutno, sa izuzetno niskim vodostajem, najdublja tačka na lokacijama gde će se nalaziti stubovi mosta je svega osam i po metara. Tokom zime, na tim mestima voda će narasti i do 13,5 metara. „Kinezi su neverovatno disciplinovani i precizni radnici, sa unapred isplaniranim programom rada, pa verujem da će pripremni radovi na ‘temporari bridžu’ biti gotovi do početka novembra“, objašnjava Petrović.
Buduća ćuprija preko Dunava biće dugačka 1.507 metara, široka 29 metara i imaće ukupno šest kolovoznih i pešačko-biciklističku stazu sa obe strane. Planirana je i izgradnja još osam manjih mostova i pristupne saobraćajnice u dužini od 21,5 kilometara autoputa. Kada most bude pušten u rad, spojiće novi Novosadski drum u Zemunu sa Pančevačkim putem na levoj obali Dunava.
Jedan od najvećih izazova za neimare, pored visokog vodostaja, može biti i močvarno tlo sa leve strane obale. „CRBC u ovom trenutku ima 40 velikih gradilišta u svetu, a imali smo iskustva i sa većim rekama od Dunava, pa zato očekujemo da kada počnu radovi, i završe se u roku“, priča menadžer gradilišta Šank Džežu, koji je ne tako davno učestvovao u izgradnji megalomanskog mosta od 42 kilometra, koji povezuje luku Ćingdao sa predgrađem Huangdao preko zaliva Điaodžou. (Večernje novosti)