Gradilište mosta Zemun – Borča, gde su u toku završni radovi na glavnom rasponu, obišli su predsednik Republike Srbije Tomislav Nikolić, ministar saobraćaja Aleksandar Antić, predsednik Privremenog organa grada Beograda Siniša Mali, član ovog organa Nikola Nikodijević i ambasador Kine Džang Vanšue.
Naime, tokom noći izbetonirana su poslednja dva metra glavnog raspona mosta Zemun – Borča dužine 362 metra, čime je premošćen Dunav.
Tomislav Nikolić zahvalio je graditeljima na poduhvatu spajanja glavnog luka mosta i izrazio zadovoljstvo što je početak godine obeležilo mnogo pozitivnih događaja.
– To nije samo dobar odnos sa Kinom već i početak pregovora sa EU, a ove godine počećemo i sa projektom „Južni tok“. To sve obećava da možemo da postignemo cilj, a građani Srbije će brže nego što smo očekivali osetiti plodove otvorenosti Srbije prema celom svetu. Ovo je četvrti novi most koji prelazim, meni najdraži, jer ne spaja samo Zemun i Borču, već nas spaja sa mnogim državama i politikama. Most će ostati simbol saradnje sa svima koji nam pristupe otvoreno i pošteno i bez skrivenih namera – kazao je Nikolić.
Ministar Antić je rekao da je most Zemun – Borča jedan od najznačajnijih infrastrukturnih objekata u poslednjih nekoliko godina.
– Nijedan projekat neće toliko uticati na saobraćaj kao ovaj, jer je važan za Beograd, ali strateški i za celu Srbiju. Čitava ova tangenta u velikoj meri pravi ozbiljnu rekonfiguraciju saobraćaja u Srbiji, povezuje pre svega Banat sa Rumunijom, preko ovog mosta ide se prema Koridoru 10 i nakon toga, s jedne strane, prema Bugarskoj i Turskoj, a sa druge prema zapadnoj Evropi. Most će dramatično izmeniti saobraćajnu strukturu i u Beogradu jer teretni saobraćaj iz pravca Banata neće više prolaziti kroz centar Beograda, već će koristiti ovaj most i obilaznicu oko Beograda. Želim da podsetim i da smo na Badnji dan ove godine potpisali aneks ugovora sa kineskom stranom, kojim smo definitivno rešili sve probleme u ugovoru. Njime smo definisali da će najkasnije 27. decembra ove godine projekat biti završen odnosno urađena deonica od zemunske „lakat krivine“ do mosta, sam most i pristupni putevi do Zrenjaninske petlje, a da će u 2015. godini biti završen deo od Zrenjaninskog prema Pančevačkom putu. Ne želimo da budemo deo polemike na to ko je dao koliko doprinos za izgradnju ovog mosta, važno je da se on završava. Naručilac i investitor je Vlada Republike Srbije, korisnik mosta je grad Beograd, koji obavlja određene investitorske funkcije preko Direkcije za građevinsko zemljište, gradi ga kineska firma CBRC i to stoji u svim ugovorima. Najvažnije je da on bude završen i da ga koriste građani Beograda i Srbije – kazao je Antić.
Ambasador Džang Vanšue istakao je da je uspeh ovog projekta dokazao da Srbija i Kina mogu da sarađuju u mnogim oblastima, počev od infrastrukture, energetike, pa do saobraćajnih, železničkih i drugih projekata. On je podsetio na dobre odnose između dve države i istakao uverenje da će se oni nastaviti na najbolji način i u budućnosti.
Radovi u toku…
Trenutni radovi obuhvataju deo mosta iznad plovnog puta Dunava, na koji su spojene obe konstrukcije. Nastavak mosta ka borčanskoj strani čini obalna konstrukcija, dugačka 726 metra, koja se gradi pomoću pokretne skele. Do sada je izgrađena cela desna (nizvodna) konstrukcija, a trenutno se priprema izrada polja leve konstrukcije. Most se spušta na zemlju preko severne navozne konstrukcije, na kojoj je završena ugradnja svih 108 armirano-betonskih nosača, postavljene su sve poprečne veze i u toku je izrada kolovozne konstrukcije. Severna navozna konstrukcija na borčanskoj strani dugačka je 297 metara i na njoj je u toku izrada kolovozne ploče, dok je na južnoj, zemunskoj navoznoj konstrukciji urađeno prvo od četiri polja.
Pristupni put u Zemunu od „lakat krivine“ najvećim delom je raščišćen i počelo je nasipanje trupa saobraćajnice. Radovi na pristupnoj saobraćajnici, koje izvode domaći izvođači, odmakli su do puta za Ovču. Na prvih šest kilometara, do Zrenjaninskog puta, završen je trup saobraćajnice i asfaltirana su prva tri kilometra kolovoza i pešačko-biciklističkih staza. Na ovom delu pristupa ranije su završeni i betonski propusti preko postojećih kanala, kao i armirano-betonske konstrukcije preko Velikog kanala i kanala Vizelj.
Za samu Zrenjaninsku petlju u toku je izgradnja stubnih mesta i sa leve i sa desne strane Zrenjaninskog puta. Narednih osam kilometara, do puta za Ovču, završava se izrada nasipa od peska za saobraćajnicu. Radovi napreduju i na izgradnji 550 metara dugačke mostovske konstrukcije preko železničke pruge Beograd – Pančevo pored naselja Krnjača, a na drugom kraju pristupnih puteva uz Pančevački put izgrađeno je 25 od 32 projektovana stuba, dok su za prelaz preko kanala Sebeš urađeni svi stubovi.
Značaj mosta Zemun – Borča
Novi most predstavlja regionalnu vezu između Beograda i južnog Banata i bolju saobraćajnu vezu za više od pola miliona žitelja Zemuna, Palilule i Novog Beograda. Most Zemun – Borča imaće kapitalan značaj, jer se izgradnjom gradske magistralne saobraćajnice na levoj obali Dunava obezbeđuju uslovi za razvoj ovog područja grada, a sa druge strane znatno rasterećuje saobraćaj.
Most Borča – Zemun sa saobraćajnicom „Severna tangenta“ treba da omogući bolju distribuciju tranzitnog i izvorno-ciljnog saobraćaja na širem području grada, čime će se stvoriti uslovi za rasterećenje saobraćaja mreže centralnog područja. Na taj način stvaraju se mogućnosti da se na ulazu u grad iz pravca Novog Sada i Šida saobraćaj usmeri ka Zrenjaninskom i Pančevačkom putu i dalje ka severu, a omogućava se i povezanost naselja na levoj obali Dunava sa opštinama Zemun i Novi Beograd.
Ovim projektom stvaraju se i uslovi za razvoj stambenih, privrednih i industrijskih sadržaja, kao i potrebne infrastrukture, a preusmeravanjem tranzitnog saobraćaja smanjiće se buka i emisija štetnih gasova, čime se utiče na zaštitu životne sredine. Poprečni profil mosta sastoji se iz tri obostrane vozne trake širine 3,5 metara i obostrane pešačko-biciklističke staze. Most je projektovan kao kontinualni nosač od prednapregnutog betona sa dve nezavisne mostovske konstrukcije širine po 14 metara za svaki smer po jedna.
Pored ovog, na trasi postoji još osam manjih mostovskih konstrukcija raspona od 34 do 545 metara, preko kanala, saobraćajnica i železničke pruge.
Vrednost projekta iznosi 260.114.002 dolara za projektovanje i izgradnju saobraćajnice sa mostom. Iz budžeta Republike Srbije finansira se 15 odsto investicije, a preostali deo iz kredita koji grad Beograd i Republika Srbija vraćaju u odnosu 50-50 odsto.
Početkom januara 2014. godine zaključen je Aneks o preugovaranju rokova za pojedine deonice: završetak deonice od Zemuna – deonica od Novog novosadskog puta („lakat krivine“) do Zrenjaninskog puta preugovoren je do kraja 2014. godine, a završetak deonice od Zrenjaninskog do Pančevačkog puta do kraja septembra 2015. godine. (Beoinfo)