Kultni slovenački bend Laibach (Lajbah) održaće koncert 14. juna u Domu omladine Beograda u okviru svetske turneje povodom novog albuma „Spectre“.
Koncert koji je prvobitno najavljen za 23. maj odložen je zbog trodnevne žalosti u Srbiji.
Laibach u Beograd dolazi sa potpuno novim audio-vizuelnim programom da predstavi album koji po mnogočemu označava novo poglavlje u njihovoj istoriji – „Spectre“ doslovno zvuči kao politički manifest u poetskoj formi.
Ulaznice su u prodaji i koštaju za parter 1.200, a balkon 1.500 dinara preko mreže Eventim. Ulaznice kupljene za 23. maj važe i za koncert 14. juna.
Da li je moguć bolji život?
„Spectre“ je velik, važan i moglo bi se reći opasan korak napred za grupu koja se politički nikad nije jasno opredelila, ali je konstantno analizirala politiku kroz svoja dela, jer sa novim tekstovima i pesmama Laibach jasno zauzima stranu i svesno napušta udobnost nekadašnje političke slobode i neutralnosti.
Otvarajuća tema sa klasičnim militantnim i simfonijskim štihom Laibacha „The Whistleblowers“ zvuči kao nastavak „Colonel Bogey March“ i aludira na heroizam novih, digitalnih Prometeja slobode Bredlija Maninga, Edvarda Snoudona i Džulijena Asanža.
U „No History“ Laibach traže beskompromisnu akciju, zahtevaju hrabrost i odvažnost heroja “koji će biti vera nove političke sudbine“, a „We Are Millions And Millions Are One“ je jedna od retkih Laibachovih ljubavnih pjesama i bavi se ljubavlju u današnja nemoguća vremena, koja su opasno bliska anti-utopijskom romanu „Mi“ Jevgenija Zamjatina.
„Spectre“ zatvara elegantna „Koran“, pesma koja pokazuje da je moguć bolji i pošteniji život na ovom svetu ili onom posle, i odnosi se na seriju revolucija i pobuna koje se dešavaju u arapskom svetu proteklih godina.
Laibach
Laibach je muzička i multimedijalna grupa osnovana 1. juna 1980. godine u Trbovlju. Ime benda je preuzeto od istorijskog nemačkog naziva za Ljubljanu. Od začetka Laibach gaji „Gesamtkunstwerk“ – multidisciplinaru praksu u svim poljima od popularne kulture do umetnosti (kolaži, fotokopije, posteri, grafike, slike, video, instalacije, koncerti i performansi).
Od početka grupa je povezana i okružena kontroverzama, izazivajući snažne reakcije političkih vlasti bivše Jugoslavije i posebno Socijalističke Republike Slovenije. Njihova militaristička stilizacija, propagandistički manifesti i totalitarne izjave izazvali su brojne debate o njihovom stvarnom umetničkom i političkom stanovištu.
Glavni elementi Laibachovog pristupa su: snažne reference na istoriju avantgardne umetnosti, nazi-kunst i socijalistički realizam u vizualnoj umetnosti, deindividualizacija javnih nastupa kao anonimni kvartet odeven u uniforme, konceptualne proklamacije i zvučno moćni scenski nastupi uglavnom označivani kao industrial (pop) muzika.
Laibach praktikuje kolektivan rad, razvrgava individualno autorstvo i ustanovljuje princip hiper-identifikacije. Ustanovili su 1983. godine pojam „retro-avantgarde“. Kreativno su postavili pitanje umetničkog citiranja, prisvajanja, rekontekstualizacije i autorskih prava.
Iako su krenuli kao umetnički i muzički kolektiv, Laibach je postao međunarodno poznat prevashodno na muzičkoj sceni, posebno po jedinstvenim obradama i interpretacijama hitova Queen, Rolling Stones, Beatles i drugih. (danubeogradu.rs)