Izdvajamo
Naslovna » Izlasci » Izložbe » KCB: Tri julske izložbe
KCB - Fotografije Maje Šivec i Geze Lenerta
KCB - Fotografije Maje Å ivec i Geze Lenerta

KCB: Tri julske izložbe

Do 26. jula u galerijskim prostorima Kulturnog centra Beograda (KCB) biće otvorene tri izložbe: „Ko smo, gde smo“ Maje Šivec i Geze Lenerta, i dve grupne postavke – „Tri crvene boje“ i „Ofsajd / Umetnost u nedozvoljenoj poziciji“.

Ko smo, gde smo?

U Galeriji Artget (Trg Republike 5/I) predstavljene su fotografije Maje Šivec i Geze Lenerta. U njihovim fotografskim opusima akt ima fundamentalno mesto i značaj. Ovo dvoje autora nastoje da i aktom – baš kao i drugim motivima svojih fotografija – prikažu sopstvenu sliku sveta, da iskažu vlastite senzibilitete, izraze artističku osećajnost ali i da obrazlože personalni intelektualni stav o vremenu u kome žive i stvaraju.

Dijalog između njih se s jedne strane ogleda u muškoj i ženskoj poziciji posmatranja, a sa druge u različitim likovnim okolnostima u kojima snimaju svoje fotografije (enterijer – eksterijer, prirodna – veštačka svetlost, krupniji – širi planovi).

Veza među njima se najkonkretnije očitava u neposrednoj komunikaciji koju uspostavljaju sa modelima.

Rad Božice Rađenović
Rad Božice Rađenović

Tri boje crvene

U Likovnoj galeriji (Knez Mihailova 6) radove su izložile Božica Rađenović (Kanada), Vesna Perunović (Kanada) i Olivera Parlić (Srbija).

Tematska izložba bavi se hromatskim, estetskim i simboličkim vrednostima crvene boje kao jedne od dominantnih na paleti likovnog stvaralaštva kroz istoriju umetnosti, a ostvarena je na predlog vajarke Božice Rađenović. Ova umetnica, koja već više od dvadeset godina živi i uspešno deluje na sceni Kanade, na izložbi izlaže aktuelna dela iz 2013. i 2014. godine: seriju crteža „Solution/Mogućnost“, na kojima su konture figura definisane vunenom pređom, a koji su poslužili kao skice za istoimeni performans, potom za skulpture/instalacije Preplitanja linija krvotoka i Rast, rađene u vuni i mekom materijalu, i ciklus printova Crvena Pieta.

Na ovoj neobičnoj postavci svoje radove u „crvenom“ prikazuje i multimedijalna umetnica Vesna Perunović, koja takođe živi i uspešno stvara u Kanadi – instalacije i objekti Tihi jecaji, Brana, Mrtva priroda, Razdvajanje iz opusa 1998–2013 nastali su u kombinovanoj tehnici: drvo, metal, porcelain, dekonstruisane crvene hulakopke.

Treća autorka je beogradska vajarka Olivera Parlić, koja izlaže objekte i redimejde Lab, Kobna greška, Handywork, iz produkcije 2011-2013. Iako se tri autorke predstavljaju u medijima crteža, skulpture u drvetu, objekata ispletenih od vune i recikliranih materijala, u njihovom stvaralaštvu karakteristična je upotreba crvene boje koju tretiraju na različite interpretativne načine: od upotrebnog značenja crvenog pigmenta u hromatskom i estetskom kontekstu, koristeći simbolički registar crvene boje, pa sve do upotrebe rodnog i ideološkog konteksta ove boje.

Ofsajd - Slavimir Stojanović
Ofsajd – Slavimir Stojanović

Ofsajd / Umetnost u nedozvoljenoj poziciji

U Galeriji Podroom i Pop Up prostoru (Trg Republike 5) svoje radove predstavili su Bojan Bem, Marko Crnobrnja, Uroš Đurić, Ana Hušman, Zdravko Joksimović, Omer Ali Kazma, Zoran Naskovski, Slavimir Stojanović, Miloš Tomić, Dragan Živančević.

Pre dve godine KCB je formirao Kolekciju Oktobarski salon, zbirku radova koje su umetnici poklonili. Među njima nalaze se i radovi na temu fudbala. Daljim istraživanjem ispostaviće se – ne slučajno – da je lista vizuelnih umetnika koji u svojim radovima koriste fudbal kao medij impresivna, i po sadržaju i po obimu.

S druge strane, izložbe savremene umetnosti posvećene ovom sportu, i kod nas i u svetu, retke su, pa ova disproporcija na najbolji način ilustruje „elitistički“ odnos prema fudbalu.

Povod za izložbu „Ofsajd/Umetnost u nedozvoljenoj poziciji“ jeste Svetsko prvenstvo u fudbalu 2014, planetarno ludilo koje će tokom svog jednomesečnog trajanja u gradove u kojima se igraju utakmice dovesti tri miliona ljudi! Očekuje se da će od 12. juna do 13. jula zaljubljenici u fudbal u Brazilu potrošiti 11 milijardi dolara!

Spoznaja tajne globalne popularnosti ove ne previše maštovite i još manje komplikovane igre približiće nas razlozima interesovanja umetnika za nju. Najjednostavnije je reći da je fudbal „metafora života“. Ali na koji način? Nije li to svaka igra u kojoj se dobija i gubi?

Izložba ne pravi paralelu između fudbala i umetnosti sa stanovišta estetskog fenomena već kroz izbor umetničkih radova i projekata u kojima se fudbal javlja kao metafora za moć, novac, identitet, konstrukcije nacionalne kulture i rodne politike, manipulaciju i strategije, identifikaciju sa idolima, ponašanje mase… predstavlja različite društvene teme i fenomene.

Izabrani i izloženi radovi umetnika neobavezan su okvir za osnovne premise u razmišljanju o mogućoj vezi između fudbala i umetnosti, polazište za brojne interesantne teme za razgovor i tekstove u publikaciji pozvanih autora Ivana Ergića, Brankice Stanković, kao i studijski tekst o estetici sporta slovеnačkog filozofa Leva Krefta. (danubeogradu.rs)

loading...