U subotu, 31. januara od 16.30, biće organizovana 46. Beogradska kritična masa pod sloganom „Svetla su zakon“.
Biciklisti se tradicionalno okupljaju na Trgu Republike, a vožnja će početi u 17.00. Vožnja će biti posvećena svetlima na biciklama, kao i trenutnoj nameri MUP-a da biciklistima uvede obavezu nošenja svetloodbojnih prsluka u uslovima smanjene vidljivosti i noću.
Iako predlagač nove mere odnosno MUP svoju nameru pravda bezbednošću biciklista, organizatori Kritične mase, Udruženje građana Ulice za bicikliste, javno postavljaju nekoliko pitanja koja prenosimo u celosti:
1. Sadašnjim Zakonom o bezbednosti saobraćaja na putevima su članom 81. propisana obavezna svetla, napred belo i pozadi crveno, noću i u uslovima smanjene vidlijvosti. Po našim zapažanjima, ta mera se ne poštuje, a sprovođenje ne kontroliše saobraćajna policija. Kakva je korist od donošenja nove mera ako se postojeća ne primenjuje?
2. Svetla na biciklima su obavezna svugde u Evropi, a svetlodbojni prsluci za bicikliste u naselju nigde u Evropi. Zašto uvodimo meru koja nigde u naseljenom evropskom mestu nije obaveza, a i van naseljenog mesta samo u nekoliko zemalja?
3. Kojim studijama i analizama MUP opravdava uvođenje obaveznih svetloodbojnih prsluka za bicikliste? Ukoliko su u pitanju domaće studije i analize, da li javnost može da ih vidi? Posebno nas zanima da li je tim analizama obuhvaćena i osvetljenost biciklista na drumovima u Srbiji?
4. Podsećamo, mišljenja u stranim studijama su podeljena po pitanju efektnosti nošenja svetloodbojnih prsluka kada su u pitanju biciklisti. Tvrdi se da su reflektujuće površine efektnije kada su na nogama, ispod kolena i kada se uočava kretanje. Oko svetala ne postoji nedoumica.
Svi biciklisti su pozvani da se propisno osvetle i da dođu u subotu na Trg Republike, da pokažu nadležnima da se vide u mraku… „i da nam ne treba opravdavanje bahatih vozača, već njihovo sankcionisanje i ograničavanje brzine saobraćaja u Beogradu“.
U UG Ulice za bicikliste tvrde da su prave mere koje će pomoći biciklistima – usporavanje saobraćaja, više zona 30, uvođenje obaveznog bočnog rastojanja kod preticanja biciklista, više biciklističkih staza i dodaju: „Bez ovih mera dodatno oblačenje biciklista u razne svetleće rekvizite je okrivljavanje ugroženih učesnika saobraćaja i ‘pranje’ od odgovornosti za ponašanje bahatih vozača“. (danubeogradu.rs)