Od 2. (20.00) do 14. februara u Galeriji Progres (Zmaj Jovina 8-10) biće otvorena izložba „Doors / Portals“ umetničkog fotografa Ivana Grlića.
Na otvaranju izložbe biće održan mini koncert grupe Serbian Jazz Bre! i jam session.
Ciklus fotografija „Doors“ Ivana Grlića započet je u aprilu 2013. godine. Fotografisana vrata su iz više od četrdeset mesta i gradova u Dalmaciji (Split, Dubrovnik, Primošten…) i ostrvima na Braču, Hvaru, Visu.
Vrata, koja inače označavaju ulaz u neki drugi svet, i ulazi kao takvi, simbolički su bili više nego primamljivi kao inspiracija. Kvalitet, tekstura drveta, metala i kamena čine svaka vrata unikatnim, dok paučina, rđa, ogrebotine, isprane boje i odvaljeni komadi, kao bore i znaci starenja daju patinu i govore o prolaznosti vremena.
– Većina je slikana iz amfasa i poluprofila, baš kao i ljudi a nekada imam potrebu da napravim „Portret s rukama“ i uhvatim širi kadar. Poput portreta staraca, otkrivaju nam svoj karakter i način života. Ornamenti, intarzije i ukrasi na vratima, kao nakit kod ljudi, daju dodatnu vrednost. Kolorit, perspektiva, simetrija i geometrija daju likovnost i gotovo apstraktni ugao gledanja na taj svakodnevni prizor. Tokom obilaženja ostrva i dalmatinskih naselja, primetio sam specifikume karakteristične za svako mesto, ali i to, da su vrata, tj. portuni u prošlim vremenima bila statusni simbol. Određena vrata traju više stotina godina, menjala su vlasnike i generacije, i načinom na koji su čuvana, bojena, ukrašavana, kao nasleđe pričaju nam priče o nekim prošlim vremenima, svojim vlasnicima i njihovom društvenom statusu – kaže Ivan Grlić.
Izvod iz predgovora kataloga
„Vrata su mesto prelaza između dva stanja, između poznatog i nepoznatog, između svetlosti i, možda, tmine, između bogatstva i bede. Pored formalno prepoznatljivog imaju i psihološko značenje. Označavaju prolaz i pozivaju da ga pređemo. To je poziv na putovanje prema nepoznatom. Kroz vrata su isterivani zli uticaji, dočekivani dobri, primani gosti, slate poruke… Katkad svojim izgledom, oblikom, bojom, ornamentikom, ukazuju i ko je iza njih. Na Grlićevim fotografijama je čitava šuma simbola.
Ako pomnije istražimo kako je nastala svaka pojedinačna slika, uočićemo i vodeći kompozicioni princip: pravilnu geometriju. Šta više, tu često vlada geometrijska strogost, izražena pretežno kroz ravni i jedva gde-gde prekinuta ritmom senki ili ornamenata… ali se može reći da uglavnom nema dekomponovanih oblika. To je svakako uslovljeno osobinama prizora, ali i racionalnim pristupom autora.
Izvesna školska strogost komponovanja – Ivan Grlić je tu majstor – još više ističe snagu prizora.
Na kraju, istaknimo: Ovaj projekt je u neku ruku stilski kompaktan organizam, a u isto vreme je i mnoštvo fragmentarnih pojava, bogatih dinamikom, bojom, ornamentikom i, što da ne, simbolikom. To je u isto vreme i neka vrsta analitičke fotografije koja atomizuje segmente na pojedine celine, ali nam prenosi i jednu celovitu priču.“ (Goran Malić, istoričar i teoretičar fotografije)
Izložba će biti otvorena svakog dana od 10.00 do 20.00. (danubeogradu.rs)