Izdvajamo
Naslovna » Izlasci » Izložbe » Izložba „Pogledaj ratu u oči“ od 8. aprila do 10. maja
Pogledaj ratu u oči - izložba
Pogledaj ratu u oči: Car Nikolaj II i carevic Aleksej. Pozdrav komande 1. srpske dobrovoljacke divizije, Odesa 1916, GA RF

Izložba „Pogledaj ratu u oči“ od 8. aprila do 10. maja

U Istorijskom muzeju Srbije od 8. aprila (18.00) do 10. maja biće otvorena multimedijalna izložba „Pogledaj ratu u oči. Rusija u Prvom svetskom ratu u filmskim hronikama, fotografijama i dokumentima“.

Postavku na Trgu Nikole Pašića 11 otvoriće pomoćnik ministra u Ministarstvu za kulturu i informisanje Aleksandra Fulgosi i direktor Istorijskog muzeja Srbije dr Dušica Bojić.

Gostujuća tematska izložba „Pogledaj ratu u oči. Rusija u Prvom svetskom ratu u filmskim hronikama, fotografijama i dokumentima“ je savremeni muzejski projekat posvećen stogodišnjem jubileju Velikog rata sa kojim će, posle velikog uspeha u Moskvi tokom jeseni 2014, moći da se upoznaju i posetioci Istorijskog muzeja Srbije.

Po zamisli organizatora postavka nastoji ne samo da, istorijski osnovano i na bazi pouzdanih dokumenata, posvedoči o Velikom ratu, njegovim uzrocima, glavnim događajima i posledicama, već i da oda dužno poštovanje ruskim i srpskim vojnicima, koji su poginuli na njegovim frontovima boreći se rame uz rame.

Zaboravljeni rat

Autori izložbe su težili da „fotografskom preciznošću“ prikažu istoriju Prvog svetskog rata kao istorijsku dramu biblijskih razmera sa njenim pravim junacima i antijunacima, sa podvizima i izdajom, sa tragedijom miliona ljudi i sa bezbrojnim razaranjima i stradanjima, zatim da ukažu dužno sećanje na hrabrost i junaštvo miliona ruskih građana koji su stradali u godinama Prvog svetskog rata, rata za koji se ispostavilo da je u Rusiji „zaboravljeni rat“ i konačno da učine vidljivim napore, koje je Rusija uložila u borbu sa protivnikom.

Bez obzira na podnaslov „Rusija u Prvom svetskom ratu“ organizatori izložbe nisu mogli da ne posvete pažnju Srbiji, koja je istorijski, duhovno, kulturno, a u to vreme i dinastički bila povezana s Rusijom.

Kraljevskom Domu Karađorđevića i njegovim vezama s Domom Romanova posvećen je poseban deo izložbe, koji obuhvata jedinstvene fotografije predstavnika obe dinastije, originalna pisma i dnevnički zapisi.

Autentični istorijski dokumenti, fotografije, umetničke slike, filmske hronike, zvučni efekti, autentična muzika iz ovog ratnog perioda i multimedijalni tematski članci pružiće posetiocima poseban „efekat prisustva“, ali i mogućnost da steknu opštu sliku o Prvom svetskom ratu.

Nekoliko desetina „tač-skrinova“ postavljenih u prostoru doprineće temeljnijem upoznavanju sa realijama rata, dok će svojevrsna „reka vremena“ prikazana na nekoliko velikih ekrana pružiti detaljnu predstavu o tome kako se rat odvijao.

Imajući u vidu da je Prvi svetski rat postao prvi rat u istoriji čovečanstva, čiji je vidljivi lik bio u potpunoj meri zabeležen u filmskim hronikama i na fotografijama, predočeni materijali, kao jedan od glavnih izvora, omogućiće posetiocima da vide svojim očima praktično sve strane rata, tj. da doslovce „pogledaju ratu u oči“.

Izuzetno retki arhivski dokumenti i fotografije, od kojih se većina prvi put pojavljuje pred domaćom javnošću, doprineće da se pronikne u najskrivenije tajne političke borbe ovog vremena, da se zaviri u život ruske carske porodice sakriven od tuđih pogleda i da se svojim očima vide sve strahote rata i junaštvo njegovih učesnika.

Pogledaj ratu u oči
Pogledaj ratu u oči: Car Nikolaj II i Vrhovni komandant Ruske armije veliki knez Nikolaj Nikolajevic, septembar 1914, GA RF

Prolog, glavna radnja, epilog

Izložba se kompoziciono sastoji od četiri glavna dela: „Mir“, „Rat“, „Glavni štab“ i „Front“ i zamišljena je u obliku klasičnog pozorišnog čina ili filma, koji sadrži prolog, glavnu radnju i epilog.

Kontekst izložbe je logično građen i istorijski je utemeljen: od dokonog života mirne Evrope i Rusije uoči rata – ka otkrivanju uzroka njegovog početka, reakcije ruskog društva na dešavanja, hronike vođenja borbenih dejstava na različitim frontovima i uloge Glavnog štaba vrhovnog glavnog komandanta u njima, porasta revolucionarnih raspoloženja, neuspeha na frontu, odricanju cara od prestola, zatim ka potpisivanju separatnog mirovnog sporazuma u Brest-Litovsku, koji je označio priznavanje poraza Rusije i njen izlazak iz rata, do svođenja strahovitih rezultata ove svetske katastrofe u kojoj su najveće gubitke pretrpele upravo Rusija (u apsolutnim ciframa) i Srbija (u procentualnom odnosu prema ukupnom broju stanovnika), a koja je rezultirala potpunom promenom slike tadašnjeg sveta označivši tako ne kalendarski već stvarni početak 20. veka.

Rukovodioci projekta: dr Dušica Bojić i Zelfira Tregulova
Naučni rukovodilac projekta: Sergej Mironjenko, direktor Državnog arhiva Ruske Federacije (GA RF)
Režiser: Jelena Jakovič
Naučni koordinator projekta: Olga Barkovec
Interaktivna izrada: Studio „Medijum“
Dizajner postavke i kataloga: Rastko Šurdić
Generalni direktor: Tatjana Volosatova, Državni muzejsko-izložbeni centar „ROSIZO“
Koordinacija: Ana Pahomova i Marina Kirsanova

Info

Tokom njenog trajanja svake srede od 17.00 i subote od 13.00 muzejski savetnik Nebojša Damnjanović će zainteresovane posetioce stučno voditi kroz postavku.

Svakog utoraka besplatne individualne posete aktuelnih izložbi Istorijskog muzeja Srbije na Trgu Nikole Pašića i u Konaku kneza Miloša u Topčideru.

Radno vreme Muzeja: svakog dana od 12.00 do 20.00, osim ponedeljkom. Cena ulaznice je 200 RSD, a za đake, studente i penzionere cena je 100 RSD.

Izložba se realizuje pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije, a u pripremi i organizaciji postavke su učestvovali Ministarstvo kulture Ruske Federacije, Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Državni arhiv Ruske Federacije, Federalna arhivska agencija, Državni muzejsko- izložbeni centar „ROSIZO“ i Istorijski muzej Srbije. (danubeogradu.rs)

Pogledaj ratu u oči
Pogledaj ratu u oči: Car Nikolaj II razgovara sa ranjenicima, Rovno 1914, GA RF

loading...

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.