Izdvajamo
Naslovna » BG servis » Beton halu i Beogradsku tvrđavu spaja vijugavi most
Vijugavi most - autori projekta vajari Mrđan Bajić i Ričard Dikon

Beton halu i Beogradsku tvrđavu spaja vijugavi most

Vijugavi most, tj. pešačka pasarela sa skulpturom spajaće pristanište i Beogradsku tvrđavu.

Projekat koji su pre sedam godina osmislili vajari Mrđan Bajić i Ričard Dikon trebalo bi da bude završen za dve godine. Tako će konačno biti uspostavljena prečica od šetališta na Savi do najvrednijeg beogradskog spomenika kulture od izuzetnog značaja – utvrđenja na bregu iznad ušća Save u Dunav.

Grad je, umesto spiralnog oblaka japanskog arhitekte Soua Fudžimota, odlučio da podigne vijugavi most.

Ovaj objekat grad je odabrao kao rešenje koje „neće napasti tvrđavu i zakloniti njene lepote“. Taj argument bio je odlučujući da odustanu od spiralnog oblaka, projekta japanskog arhitekte Soua Fudžimota, koji je pre četiri godine pobedio na međunarodnom konkursu za „Centar na vodi“ – veza Kalemegdanskog parka sa Savskim priobaljem i Beton halom.

I „za“ i „protiv“

Spiralno rešenje arhitekte iz Tokija zaklonio bi vizure na tvrđavu, a sporna je bila i cena od 25,7 miliona evra.

Višedecenijska ideja je da turisti koji rekom dođu u Beograd ne bi trebalo da preskaču šine i probijaju se kroz saobraćajem opterećeni Bulevar vojvode Bojovića kako bi otkrili čari Beograda, već da direktno sa broda lako stignu do glavne pešačke zone u Knez Mihailovoj ulici.

Ipak, stručnjaci tvrde da će i projekat Bajića i Dikona zakloniti jezgro starog grada i neke od najznačajnijih kulturno-istorijskih znamenitosti prestonice, kao i da je takođe preskup. Njima je u arhitektonskom oblikovanju mosta pomogao i akademik Branislav Mitrović. Na poslednjoj, Desetoj beogradskoj nedelji arhitekture, krajem maja o mostu na Kalemegdanu govorili su Bajić i Dikon, posle čega je njihovom ostvarenju vetar u leđa dao gradski urbanista Milutin Folić.

– On je prepoznao kvalitet projekta koji je nastao kao plod višegodišnje saradnje velikih autoriteta na polju skulpture. Najzad je grad odlučio da jedno dobro rešenje primeni, što nije uobičajeno za našu sredinu i naravi, jer su prethodnih godina mnogi projekti odbacivani – kaže Mitrović.

Do kraja godine biće ugovoreno projektovanje, pribavljeni uslovi gradskih i republičkih zavoda za zaštitu spomenika kulture i početkom sledeće trebalo bi da bude završen glavni projekat za gradnju spiralnog mosta. Procene su da je oko milion evra potrebno za izgradnju mosta pa je gradska vlada najavila da će tražiti donatore koji bi finansirali taj poduhvat.

Od Beton hale most bi bio udaljen desetak metara, na strani koja vodi ka Ušću. Njegova stotinak metara duga konstrukcija prelazila bi prugu i Bulevar vojvode Bojovića i iznad Sava kapije naslonila bi se na Beogradsku tvrđavu. U centru skulpture, visoke 15 metara, predviđen je lift. Prostor između Beton hale i restorana „Bela vista“ bio bi uređen.

Spiralni oblak - arhitekta Sou Fudžimoto (sou-fujimoto.net)

Fudžimotova zamisao

Osim spiralnog oblaka od čelika, između Beton hale i Kalemegdanskog parka Sou Fudžimoto je predvideo da postojeća tramvajska trasa ostaje na sadašnjoj lokaciji, a u istoj ravni bio bi centralni trg.

Posetiocima bi na raspolaganju bilo i mnoštvo prodavnica, galerija, restorana, zelenih površina…

Izgradnja objekta od oko 20.000 kvadrata, sa komercijalnim, izložbenim i muzejskim prostorom i tehničkim prostorijama, i uređenje 26.000 kvadrata otvorenog prostora, sa parkovima i parkinzima, trebalo je da počne 2014. godine i da traje godinu i po do 24 meseca. (Beoinfo)

loading...

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.