Izdvajamo
Naslovna » Izlasci » DKSG u četvrtak, 28. aprila: Džon Zorn, 2. deo
Džon Zorn
Džon Zorn

DKSG u četvrtak, 28. aprila: Džon Zorn, 2. deo

Džon Zorn (John Zorn), kompozitor američke avangarde, muzičar, aranžer i producent, umetnik je kojem Dom kulture Studentski grad posvećuje još jedno veče.

Posle predavanja održanog u protekloj nedelji, nastavak sledi 28. aprila od 20 časova u Klubu Magistrala, gde će posetioci imati priliku da čuju više o Zornu od muzičkih kritičara Uroša Smiljanića i Mićuna Ristića.

Ko je Džon Zorn

Džon Zorn rođen je 1953. godine u Njujorku. Za eksperimentalnu muziku zainteresovao se u petnaestoj godini. Išao je na rođendan, imao je samo dolar pa je drugu kupio ploču izabranu „na slepo“ sa rafa na kom su bile one sa sniženom  cenom. Na žurci su slušali  Rolingstonse, uz odobravanje slavljenikove majke. Kada su pustili album koji je doneo Džon – neku besnu avangardu – svi su odskočili, a domaćica je brže-bolje skinula „taj užas“ sa gramofona. Usred opšteg neodobravanja Zornu su se raširile oči iza debelih stakala: „Ovo je za mene: muzika koja izaziva snažne reakcije!“ Anegdota, naravno, ne objašnjava zašto Zorn  tokom cele karijere preskače preko granica koje je uspostavila tradicija, a još manje kako mu povremeno uspeva da to zvuči uzbudljivo.

Do svog prvog kompozicionog postupka – jump & cut – Zorn je došao kao student: kao i ostali, plagirao je sve što mu se svidelo. Kako je u to vreme bio vrlo nervozan i teško održavao pažnju duže od 20 sekundi, njegovi kolaži ukradenih komadića zvučali su sveže i začudno. Sredinom sedamdesetih je osnovao Theatre of musical optics; iskustvo performera utkao je u kompozicije zasnovane na „teoriji igre“ – baš kao u hokeju ili bejzbolu postoje i čvrsta pravila i prostor za bljeskove stvarne improvizacije. Zorn je stvorio poližanrovsko (od hardkor minijatura do opere) i obimom gigantsko delo: samo radova inspirisanih jevrejskim muzičkim nasleđem ima na stotine. Dugo je imao lošu recepciju jer kritičari ili nisu razumeli njegovu poziciju ili nisu bili dovoljno teorijski potkovani ili su im neki od žanrova bili stvarni. To se izmenilo devedesetih i sada već postoje ozbiljne studije o radu ovog značajnog postmoderniste.

U 2015. godini Džon Zorn je okupio, posle četiri godine pauze, svoj bend „Dreamers“ i objavio njihovo treće studijsko izdanje. Album „Pellucidar: A Dreamers Fantabula“ naslanja se na prethodna ostvarenja sastava i po ocenama kritičara predstavlja najpristupačniji zvuk ovog eksperimentatora i avangardiste.

(danubeogradu.rs)

loading...

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.