Naslovna » Izlasci » Film » Velikani svetskog filma u Kinoteci: Marčelo Mastrojani
JUČE, DANAS, SUTRA (leri, oggi, domani), Italija/Francuska, 1963.
JUÄŒE, DANAS, SUTRA (leri, oggi, domani), Italija/Francuska, 1963.

Velikani svetskog filma u Kinoteci: Marčelo Mastrojani

Od 25. do 30. aprila Jugoslovenska kinoteka, u ciklusu Velikani svetskog filma, prikazuje osamnaest odabranih ostvarenja u kojima glavnu ulogu igra Marčelo Mastrojani, čuveni glumac koji je obeležio 20. vek italijanskog filma.

Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni) (1924 – 1996) glumio je u više od 140 filmova u toku svoje izuzetno bogate karijere. Iako, i pored brojnih nominacija, nije dobio Oskara, nagrađen je sa nekoliko prestižnih filmskih nagrada, i ostao upamćen kao velika internaconalna filmska zvezda svoga doba.

Program projekcija

Muzej Jugoslovenske kinoteke, Kosovska 11

Ponedeljak, 25. april
17:00
HRONIKA O SIROMAŠNIM LjUBAVNICIMA (Cronache di poveri amanti), Italija, 1954. Trajanje: 107′
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Ana Maria Ferero (Ana Maria Ferrero)
Režija: Karlo Licani (Carlo Lizzani)
19:00
BIGAMIST, Italija/Francuska, 1956. Trajanje: 110′
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Vitorio de Sika (Vittorio De Sica)
Režija: Lučiano Emer (Luciano Emmer)
21:00
ŠTETA ŠTO JE TAKVA (Peccato che sia una canaglia), Italija, 1955. Trajanje: 95’
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Sofija Loren (Sophia Loren)
Režija: Alesandro Blaseti (Alessandro Blasetti)

Utorak, 26. april
17:00
LEPI ANTONIO (Il bell’Antonio),Italija/Francuska, 1960. Trajanje: 105′
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Klaudija Kardinale (Claudia Cardinale)
Režija: Mauro Bolonjini (Mauro Bolognini)
19:00
OBIČNO NEPOZNATI LOPOVI (I soliti ignoti), Italija, 1958.
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Vitorio Gasman (Vittorio Gassman)
Režija: Mario Moničeli (Mario Monicelli)
21:00
SLADAK ŽIVOT (La Dolce Vita), Italija/Francuska, 1960. Trajanje: 174′
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Anita Ekberg (Anita Ekberg)
Režija: Federiko Felini (Federico Fellini)

Sreda, 27. april
17:00
RAZVOD NA ITALIJANSKI NAČIN (Divorzio all’italiana), Italija, 1961. Trajanje: 105′
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Stefanija Sandreli (Stefania Sandrelli)
Režija: Pietro Đermi /Pietro Germi)
19:00
BRAK NA ITALIJANSKI NAČIN (Matrimonio all’ Italiana), Italija/Francuska, 1964. Trajanje: 102’
Uloge: Sofija Loren (Sophia Loren), Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni)
Režija: Vitorio de Sika (Vittorio De Sica)
21:00
JUČE, DANAS, SUTRA (leri, oggi, domani), Italija/Francuska, 1963. Trajanje: 119’
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Sofija Loren (Sophia Loren)
Režija: Vitorio de Sika (Vittorio de Sica)

Četvrtak, 28. april
17:00
SABLASTI U RIMU (Fantasmi a Roma), Italija, 1961. Trajanje: 105′
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Belinda Li (Belinda Lee)
Režija: Antonio Pjetranđeli (Antonio Pietrangeli)
19:00
NOĆ (La notte), Italija/Francuska, 1961. Trajanje: 115′
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Žana Moro (Jeanne Moreau)
Režija: Mikelanđelo Antonioni (Michelangelo Antonioni)
21:00
OSAM I PO (8½), Italija/Francuska, 1963. Trajanje: 138′
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Klaudija Kardinale (Claudia Cardinale)
Režija: Federiko Felini (Federico Fellini)

Petak 29. april
16:30
UBICA (L’assassino), Italija/Francuska, 1961. Trajanje: 123′
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Mikelin Presl (Micheline Presle)
Režija: Elio Petri (Elio Petri)
19:00
KAZANOVA ’70 (Casanova ’70), Italija/Francuska, 1965. Trajanje: 113′
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Virna Lizi (Virna Lisi)
Režija: Mario Moničeli (Mario Monicelli)
21:00
STRANAC (Lo straniero), Italija/Francuska/Alžir, 1967. Trajanje: 104′
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Ana Karina (Anna Karina)
Režija: Lukino Viskonti (Luchino Visconti)

Subota, 30. april
16:30
MISTERIJA U NAPULJU (Giallo napoletano), Italija, 1979. Trajanje: 114′
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Ornela Muti (Ornella Muti)
Režija: Serđo Korbuči (Sergio Corbucci)
18:30
GRAD ŽENA (La città delle donne), Italija/Francuska, 1980. Trajanje: 139′
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Ana Prucnal (Anna Prucnal)
Režija: Federiko Felini (Federico Fellini)
21:00
VISOKA MODA (Prêt-à-Porter), SAD, 1994. Trajanje: 133’
Uloge: Marčelo Mastrojani (Marcello Mastroianni), Sofija Loren (Sophia Loren)
Režija: Robert Altman (Robert Altman)

Marčelo Mastrojani je rođen u mestu Fontana Liri nedaleko od Frozinonea u regiji Lacio i već kao dečak je imao priliku da statira u više filmova koji su snimani u okolini Rima. Nakon završene srednje građevinske škole i pored želje da postane arhitekta upisao je Ekonomski fakultet. Povremeno statiranje u filmovima i amatersko bavljenje pozorištem uz studije ekonomije dovelo ga je i do Univerzitetskog pozorišnog centra.

Upravo rad u tom Centru mu je u potpunosti promenio život i svim ljubiteljima filma podario možda i najznačajnijeg italijanskog glumca u svetskim okvirima svih vremena. Njegove nastupe je zapazio Lukino Viskonti (Luchino Visconti) koji ga je odmah pozvao da sarađuje sa njim kako u savremnim predstavama poput „Tramvaj zvani želja“ tako i u klasičnim komadima poput „Tri sestre“. Uz već uspešnu pozorišnu karijeru paralelno je nastavio da radi i na filmu, postepeno prelezeći sa zadataka statiste na sve veće i važnije uloge…

U filmu „Devojke sa Španskog trga“ (Le ragazze di Piazza Spagna, 1952) Lučana Emera (Luciano Emmer ), Mastrojani će ostvariti svoju prvu važnu ulogu, a njegova pojava i način glume će se gotovo savršeno uklopiti u novi talas italijanske kinematografije koji je nastajao između neorealizma i italijanske komedije. Te njegove karakteristike potvrđene su filmom „Dani ljubavi“ (Giorni d’amore, 1954), Đuzepea De Santisa (Giuseppe De Santis) u kojem su počele da se još jasnije definišu njegove glumačke karakteristike; dobar čovek ali ipak i malo maliciozan, blago rasejan ali ipak mudar, nežan i blago melanholičan. I u kasnijim filmovima moguće je primetiti te osnovne crte iako je uvek bio u stanju da se značajno promeni u zavisnosti od uloge koju tumači; što je i veoma primetno u filmovima Licanija (Carlo Lizzani) i Blazetija (Alessandro Blasetti), odnosno kako je i sam voleo da kaže: „Glumac je po prirodi stvari jedna vrsta čudne pojave koja može sebi da dopusti da menja svoju ličnost. Ukoliko to ne umete da uradite, onda je bolje da promenite posao“.

U Blazetijevom filmu „Šteta što je takva“ (Peccato sia una canaglia, 1954) njegove glumačke karakteristike će se savršeno uklopiti sa Sofijom Loren (Sofia Loren) i to će biti samo prvi film jedne dugogodišnje i uspešne saradnje u okviru koje je svakako neophodno pomenuti De Sikine (Vittorio De Sica) filmove „Brak na italijanski način“ (Matrimonio all’italiana, 1964) i „Juče, danas, sutra“ (Ieri, oggi, domani, 1963) sa antologijskom scenom striptiza…

…O njemu je reditelj Dino Rizi (Dino Risi) rekao: „Bio je najdivnija duša italijanske kinematografije, prosečan Italijan čistog obraza. Mastrojani je najverovatnije bio glumac sa kojim je bilo najlepše raditi iz veoma jednostavnog razloga, nikada nije imao primedbe. Nisam ga nikada čuo da kaže da mu neka replika nije po volji. Bio je uvek izuzetno pripremljen i kao retko ko je imao sposobnost da uđe u lik koji je trebalo da tumači. Imao je neverovatnu vrlinu da se publici dopadne čak i onda kada je tumačio likove koje nije voleo u filmovima koji mu se nisu sviđali.“

Marjan Vujović

(danubeogradu.rs)