Beogradski festival igre (Belgrade Dance Festival) po četrnaesti put biće održan od 24. marta do 11. aprila pod sloganom „Velika igra“.
Publika će moći da vidi 15 kompanija iz deset zemalja sa više od 30 koreografskih postavki u Beogradu i Novom Sadu.
Festivalu prethodi revija filmova Dani igre u Kinoteci, brojne radionice, prezentacije i izložbe, a biće upriličeno i gostovanje predstave „Brodski/Barišnjikov“ u režiji Alvisa Haramanisa i u izvođenju slavnog Mihaila Barišnjikova.
Zbog velikog interesovanja domaće i inostrane publike za programe ovog jedinstvenog festivala umetničke igre, Grad Beograd, u saradnji sa Turističkom organizacijom Beograda, organizuje po prvi put živi prenos jednog kulturnog događaja, odnosno predstave savremene umetničke igre na Trgu republike. Uključenje će biti realizovano u realnom vremenu, 24. marta od 20.0. Za kvalitetan prenos događaja koristiće se brza 4G mreža najnovije generacije, koja poseduje najveću pokrivenost u Srbiji. Pre početka predstave i za vreme pauze, o pripremi igrača za nastup i atmosferi među publikom, iz Sava centra će izveštavati voditelji ovog programa.
Beograd je zahvaljujući ovoj manifestaciji, postao važno mesto u biografiji umetnika koji kreiraju trendove i ispisuju istoriju plesne scene, mesto gde se otkrivaju nove produkcije, i sa podjednakom pažnjom predstavljaju poznati i mladi autori. Aktuelnost programa određuje poziciju manifestacije na međunarodnoj mapi, dok visoki standardi i hrabro uvođenje novih plesnih formi, koreografskih rukopisa i estetike, istovremeno unapređuju očekivanja publike i diktiraju izazove kreiranja sadržaja.
Otkrivajući umetničku igru kroz njene vrhunske domete, pridobijena je brojna publika. Tako je od osnivanja predstavljeno blizu 300 radova etabliranih i popularnih koreografa, a poslednjih godina svako izdanje prati više od 22.000 gledalaca. Od 2013. godine, Beogradski festival igre se održava pod visokim pokroviteljstvom Delegacije EU u Srbiji, Ministarstva kulture Republike Srbije i Svetske alijanske za umetničku igru pri UNESKO-u. (danubeogradu.rs)
Beogradski festival igre 2017 – program
20-25. januar 2017. @ NFI – Kreativna Evropa
Radionica Patrika Rumpa / prevencija povreda kod profesionalnih igrača, rehabilitacija, i mogućnost da se produži karijera
25-30. januar 2017.
Dani igre u Kinoteci
revija novih i nagrađivanih dokumentarnih filmova o umetničkoj igri
17-23. februar 2017. @ NFI – Delagacija EU u Srbiji; prezentacija
Majstorski kurs Marka Ferinija – klasičan balet, učenici profesionalnih škola i mladi baletski igrači
23, 24. i 25. april, 20.00 @ Pozorište na Terazijama
Novi teatar i Barišnjikov produkcije
Brodski / Barišnjikov, Alvis Hermanis
Verovatno da ne postoji bolji uvod u festivalski program, od dolaska jednog od najslavnijih baletskih igrača svih vremena, Mihaila Barišnjikova. U centru Beograda, na Terazijama, zvezda kultnih filmova i serija po kojima je postao poznat najširoj publici, nastupiće tri večeri uzastopno.
Nastup slavnog baletskog igrača i glumca Mihaila Barišnjikova u Beogradu odložen je za 23, 24. i 25. april zbog nedavne povrede kolena.
Po savetu lekara, Barišnjikov će moći da izvede predstavu „Brodski/Barišnjikov“, jer se radi o komadu koji ne zahteva veća fizička opterećenja kolena. Upravo taj naslov je trebalo da prethodi glavnom programu 14. Beogradskog festivala igre, i to 11, 12. i 13. marta u Pozorištu na Terazijama. Blagajna Pozorišta na Terazijama će od 18. januara omogućiti zamenu kupljenih ulaznica za nastup Barišnjikova, za koji inače vlada ogromno interesovanje. Blagajna će vratiti novac onima koji nisu u mogućnosti da prisustvuju događaju u aprilu, a zamena ulaznica za nove termine ili povraćaj sredstava, biće mogući sve do 18. marta.
Predstava „Brodski/Barišnjikov“ rađena je za jednog čoveka, a zasnovana je na poemama nobelovca Josifa Brodskog. Emotivno putovanje u dubine složenih pesničkih kompozicija, režirao je čuveni litvanski reditelj Alvis Hermanis. Sličnosti u životnim biografijama Brodskog i Barišnjikova, pre svega napuštanje nekadašnjeg SSSR-a i odlazak u Ameriku, bile su dodatna inspiracija reditelju za priču o pravima na ljudsku slobodu.
***
Glavni program Festivala
24. mart, 20.00 @ Sava centar
25. mart, 20.00 @ Srpsko narodno pozorište, NS
Balet BC – Vankuver
Usamljeni eho, Kristal Pajt
Dokaz, Šaron Ejal
Svečano otvaranje Festivala dovodi po prvi put u naš region Balet BC iz Vankuvera. Dve koreografkinje, Kanađanka Kristal Pajt i Izraelka Šaron Ejal, već su imale priliku da izmame ovacije beogradske publike. Ove zrele, hrabre i zanimljive umetnice, odabrale su virtuozne igrače kanadske trupe, kako bi prikazale koncentrisanu snagu svoje umetničke vizije, i ujedno prvi put podelile scenu. Dva komada „obećavaju očaravajuću, preciznu, i ujedno duboko promišljenu igru“ (Toronto Star).
26. mart, 20.00 @ Sava centar (scena)
Škotski plesni teatar – Dandi
Jama, Damijen Žale
U istoriji dugoj više od 30 godina, izuzetan Škotski plesni teatar prvi put gostuje u našem regionu, na 14. Beogradskom festivalu igre. Celovečernji komad „Jama” inspirisan je japanskim paganskim ritualima i posebno kreiran za ovu trupu od strane popularnog Damijena Žalea. Koreograf koji tokom poslednje decenije potpisuje neke od najcenjenijih produkcija svetske scene, uključujući i nagrađivane radove nastale u saradnji sa Akramom Kanom, Sidijem Larbijem Šerkauijem i Marinom Abramović, udružio je ovoga puta svoje ideje i energiju sa poznatim vizuelnim umetnikom Džimom Hodžisom, koji je osmislio scenografiju.
27. mart, 20.00 @ Narodno pozorište
Balet narodnog pozorišta, Beograd
28. mart, 20.00 @ Beogradsko dramsko pozorište
Kompanija Joanisa Mandafunisa – Ženeva
Osip Mandeljštam. Predstava, Joanis Mandafunis
Joanis Mandafunis je započeo je svoju igračku, a zatim i koreografsku karijeru u trupi Vilijama Forsajta. Sledeći trend iscrpnog istraživanja koje prethodi koreografskom procesu, kreirao je brojne cenjene i nagrađivane postavke. Najnovijim naslovom, on odaje počast Osipu Mandeljštamu, pesniku ruske avangarde koji se borio za slobodu govora u režimu tiranije. Sprečen da objavljuje svoja dela i uništavan kao ljudsko biće, ovaj umetnik je posvetio život poeziji koja je postala svedočanstvo beskrajnog talenta i duhovne snage. Beogradsko izvođenje ovog komada, uključuje i našeg glumca Pavla Pekića.
29. mart, 20.00 Sava centar
Introdans – Arnem
U spomen, Sidi Larbi Šerkauji
Kantata, Mauro Bigonceti
Nigde, Dimitris Papajoanu
Tokom tekuće pozorišne sezone, holandska trupa Introdans puni 45 godina. Jubilej obeležava spektakularni program pod naslovom „TUTTI“, u kome učestvuju oba ansambla ove kompanije, izvodeći tri premijerna naslova međunarodno proslavljenih umetnika. Flamansko-marokanski koreograf, Sidi Larbi Šerkauji, Italijan Mauro Bigonceti i Grk Dimitris Papajoanu daju svoj lični, posve individualni pečat umetnosti savremene igre. U ovom nezaboravnom programu, oni prikazuju istovremeno spokojnu lepotu i vrtlog strastvene, sirove igre, u izvođenju tehnički superiornih igrača.
30. mart, 20.00 @ Beogradsko dramsko pozorište
Kinetički kolektiv – Ferara
10 minibaleta, Frančeska Penini
Trupa „Kinetički kolektiv“ iz Ferare, pravo je osveženje u oblasti fizičkog teatra. U predstavi „10 minibaleta“, struje i oluje, ventilatori i dronovi, ptice i veliki žetei, postaju alegorije odnosa koreografije i igre, u istraživanju koje se odbija od repeticije do improvizacije, i od zapisa do izvodbe. Srž ovog traganja jeste sveska iz detinjstva Frančeske Penini, gde je ona zapisala desetak koreografija, izmišljenih, ali nikada predstavljenih.
31. mart, 20.00 @ Atelje 212
Kompanija Helene Valdman – Berlin
Dobri pasoši, loši pasoši, Helena Valdman
Nova produkcija Helene Valdman i njene berlinske trupe, inspirisana je vezom između nacionalnih granica i žudnje za zatvorenim zajednicama. Komad „Dobri pasoši, loši pasoši“ postavljen je za trupu savremene igre i trupu novog cirkusa. Odvojene živim zidom, dve grupe žive sa dve strane linije. U suprotnosti sa protokom informacija, robe i novca, ljudima bez dobrog pasoša nije dozvoljen prelazak na drugu stranu, dok postoje pasoši koji uživaju dobru reputaciju i nosiocima garantuju slobodu kretanja. Na raskrsnici između pozorišta, igre i socioloških istraživanja, Valdmanova se bavi pojmom graničnog iskustva, koje nikada nije pozitivno.
1. april, 20.00 @ Opera i teatar Madlenianum
Kompanija Tera Sarinena – Helsinki
Preobraženo, Tero Sarinen
Apsolutna zvezda finske savremene plesne scene, Tero Sarinen je kreirao komad „Preobraženo“ na originalnu muziku poznatog kompozitora Ese-Peke Salonena, isključivo za muške igrače. Osim kinetičkog kvaliteta, muzika ga je inspirisala svojom neverovatnom elastičnošću koja vodi od brutalno agresivnog – u nežno. Upravo su note obezbedile provokativnu i multidimenzionalnu iskru koja otpočinje bavljenje brojnim emocijama i virtuoznošću čoveka koji igra. Neustrašivi pred ekstremima osećajnosti i heroizma, i svim onim što se nalazi između, osam igrača teže beskonačnosti izražajne moći ljudskog tela. Po rečima kritičara, ovaj komad je „pravi trijumf muškog umetničkog izraza“.
2. april, 21.00 i 3. april, 20.00 @ Pozorište na Terazijama
4. april, 20.00 @ Srpsko narodno pozorište, mala scena; NS
Balet Hispaniko – Njujork
Prava linija, Anabel Lopez Očoa
Sahranite me uspravno, Ramon Olje
Klub Havana, Pedro Ruiz
Prvo gostovanje njujorške trupe Balet Hispaniko, koja neguje novi izraz američke savremene igre, donosi premijerne i kultne komade tri koreografa. Anabel Lopez Očoa, Ramon Olje i Pedro Ruiz osmislili su i kreirali neponovljivo veče u kome se može otkriti strast flamenka, doživeti jedinstvena filozofija romskog naroda, i uroniti u neopisivu atmosferu noćnih klubova Havane, 60ih godina prošlog veka. Vašington Post navodi da su igrači ove trupe „tehnički najpotkovaniji i najmuzikalniji igrači koje ćete pronaći u sferi savremene igre, i jednostavno – prelepi za gledanje!“.
4. april, 20.00 @ Narodno pozorište
Balet Hrvatskog narodnog kazališta – Zagreb
Tamni pejzaži, Marjana Krajač
Bolero, Maša Kolar
Gostovanje Baleta Hrvatskog narodnog kazališta u Beogradu, posle dugog vremena, svakako će biti dobra prilika da pogledamo novu produkciju trupe koja obeležava 140 godina svog postojanja. Dve hrvatske koreografkinje, Maša Kolar i Marjana Krajač, donose jedno senzacionalno viđenje Ravelovog „Bolera“ i poemu o nepoznatom, „tamnom pejzažu“.
5. april, 20.00 @ Beogradsko dramsko pozorište
Dance On ansambl – Berlin
7. dijaloga, Mateo Farđon
Duet bez naslova, Vilijam Forsajt
Koreografi Vilijam Forsajt i Mateo Ferđon prihvatili su zanimljiv izazov kreiranja za iskusne i slavne igrače, koji su od nedavno članovi nove berlinske trupe Dance On. Projekat, podržan od strane programa Kreativna Evropa, ima za cilj da izgradi neobičan most između umetnika koji su do nedavno nosili repertoar velikih baletskih trupa, i sasvim mladih generacija koje tek stupaju na scenu.
7. april, 20.00 @ Sava centar
Kid Pivot – Vankuver
Betroffenheit, Kristal Pajt
„Betroffenheit“ je nešto poput živog filma u izvođenju vankuverske trupe Kidd Pivot, koja je pre par godina ostavila bez daha beogradsku publiku. Ujedno, možda i jedna od najneverovatnijih pozorišnih postavki koje se trenutno igraju u svetu! Trauma, stanje šoka i zbunjenosti preplavi ljude u susret katastrofi. To je vanvremenski, granični prostor, kome se iznova vraćamo, u borbi da steknemo i održimo razmak, i gde reakcija na užas traje dugo nakon što se sve umirilo. Krizni štab održava hitnu situaciju živom i prisutnom, dok istovremeno mirni glas poziva da se suočimo sa prošlošću… Stalno ometanje, u vidu „šou programa“, zapravo nudi zadovoljstvo za kojim toliko žudimo. „Kristal Pajt je autor filmskih slika retke posebnosti“ (The Australian)
8. april, 21.00 i 9. april, 20.00 @ Pozorište na Terazijama
Kompanija Kafig – Kretej i Val de Marn
Piksel, Murad Merzuki
Ovacije koje su pre nekoliko godina ispratile hip hop igrača, boksera i koreografa Murada Merzukija iz Beograda, najbolja su najava za trupu Kafig. Ovoga puta oni donose komad „Piksel“, u kome igrači nastupaju u prostoru sačinjenom od iluzija na 3D dekoru. Energična muzika otkriva telesnu poeziju usred sintetičkog pejzaša nastalog od digitalnih projekcija. Svaki umetnik je razigrano uronjen u nepoznati prostor, podeljene svesti, oslanjajući se na hip-hop virtuoznost, kombinujući poeziju i snove, kako bi se stvorila predstava na raskršću mnogih umetnosti i savremene tehnike. „Zapanjujuće zadovoljstvo! Neka vrsta kidnapovanja emocija, sa jedinim mogućim ishodom: prepuštanjem!“ (Le Monde)
10. april, 17.00 i 20.00 @ Atelje 212
Kompanija Akrama Kana – London
Chotto Desh, Akram Kan
Rad britanskog umetnika Akrama Kana, dobro je poznat publici Beogradskog festivala igre. „Chotto Desh“, što u prevodu znači „mala domovina“, je komad koji se oslanja na Kanov jedinstveni kvalitet pripovedanja o raskršću svetova, kreiran kao ubedljiva priča o snovima i uspomenama mladog čoveka na putu od Bangladeša do Britanije. Koristeći posebnu mešavinu igre, teksta, slika i zvuka, ovaj komad slavi otpornost ljudskog duha u modernom svetu, obećavajući magično, očaravajuće i dirljivo pozorišno iskustvo za celu familiju.
11. april, 21.00 @ Jugoslovensko dramsko pozorište
L-E-V – Tel Aviv
OKP ljubav, Šaron Ejal
Šaron Ejal je na prethodnom Beogradskom festivalu igre osvojila Nagradu Jovan Ćirilov – za korak više. Zato se vraća sa svojom trupom L-E-V iz Tel Aviva, i novim delom za koji je insipraciju pronašla u tekstu „OKP“, Nila Hilborna. Opsesivno-kompulzivni poremećaj (OKP), vrsta neuroze koja u navratima postavlja izazove u ljubavi i životu. Moćni komad, odigran u ritmu pulsirajuće tehno muzike koju je osmislio di-džej Ori Lihtik, govori o ljubavi koja izostaje, ili o ljubavnicima koji jedno drugome nedostaju, nudeći završetak festivala u neuhvatljivom ritmu.

Dan u Beogradu osnovan je 2011. godine i jedan je od najčitanijih lokalnih portala u Srbiji. Osnivač i glavni urednik je Nenad Mandić – Ah Neša.