Naslovna » Izlasci » Festivali » 22. Festival autorskog filma: Predstavljamo filmove
Festival autorskog filma: Ja, Danijel Blejk
22. Festival autorskog filma: Ja, Danijel Blejk

22. Festival autorskog filma: Predstavljamo filmove

Od 25. novembra do 3. decembra u beogradskim bioskopskim salama biće održan 22. Festival autorskog filma.

Više o festivalu koji otvara kanski pobednik „Ja, Danijel Blejk“ pročitajte OVDE, a ovom prilikom predstavljamo sve filmove.

Ja, Danijel Blejk

Kan 2016 – Zlatna palma i nagrada ekumenskog žirija
Lokarno – Nagrada publike
San Sebastijan – nagrada publike

Originalni / međunarodni naziv: I, Daniel Blake
Režija: Ken Loac
Scenario: Paul Laverty
Uloge: Dave Johns, Hayley Squires, Sharon Percy
Direktor fotografije: Robbie Ryan
Montaža: Jonathan Morris
Zemlje produkcije: Velika Britanija, Belgija
Trajanje: 100’
Jezik: engleski

Danijel Blejk (59) radi kao stolar veći deo svog života u Njukaslu. Sada, po prvi put, treba mu pomoć od države. Putevi mu se ukrštaju sa Kejti, samohranom majkom dvoje dece. Danijel i Kejti dospevaju na ničiju zemlju, upleteni u „bodljikavu žicu“ birokratrije savremene Britanije. Film predstavlja portret čoveka na zalasku života, koji zanemaruje vlastitu patnju ne bi li služio svojoj marginalizovanoj, siromašnoj  porodici.

Ken Louč (1936) je engleski filmski i televizijski reditelj. Poznat je po naturalističkom stilu i socijalno angažovanim delima, kao i po socijalističkim životnim idealima. Na Kanskom festivalu 2016. godine, sa filmom Ja, Danijel Blejk osvojio je drugu Zlatnu palmu (nakon filma Vetar koji njiše ječam nagrađenog 2006).

Toni Erdman

Kan 2016, San Sebastijan – nagrada FIPRESCI međ. žirija kritike
Palić – Grand prix žirija
Brisel, Melburn – najbolji film

Originalni / međunarodni naziv: Toni Erdmann
Režija i scenario: Maren Ade
Uloge: Peter Simonischek, Sandra Hüller, Michael Wittenborn
Direktor fotografije: Patrick Orth
Montaža: Heike Parplies
Zemlja produkcije: Nemačka
Trajanje: 162’
Jezik: nemački, engleski

„Toni Erdman“ je neotesan, komični lik razbarušene kose, a zapravo je alter ego Vinfrida, nastavnika muzičkog koji voli da zbija šale i u svojim šezdesetim, razveden je, nosi srčani monitor, veštačke zube i živi sa svojim bolesnim psom. Ali ono što je najvažnije, Vinfrid je zaljubljen u život i veruje da se u životu treba više igrati. Njegova jedinica Ines retko kada uspeva da provodi vreme sa ocem zbog svoje poslovne karijere u Bukureštu kojoj se potpuno posvetila. Iznenada, Vinfred odlučuje da je poseti  glumeći njenog lajf kouča, što se potpuno kosi sa njenim planovima, s obzirom da radi na važnom strateškom projektu…

Ovo je treće dugometražno ostvarenje 39-godišnje rediteljke, Maren Ade, predstavnice nemačkog „novog talasa“. To je prvi nemački film koji se takmičio za kansku Zlatnu palmu posle Snimanja u Palermu Vima Vendersa 2008. godine.

Matura

Kan 2016 – nagrada za najbolju režiju
Hamburg – nagrada kritike
Čikago

Originalni / međunarodni naziv: Bacalaureat / Graduation
Režija i scenario: Cristian Mungiu
Uloge: Adrian Titieni, Maria-Victoria Dragus, Rares Andrici
Direktor fotografije: Tudor Vladimir
Montaža: Mircea Olteanu
Zemlja produkcije: Rumunija
Trajanje: 128’
Jezik: rumunski

Doktor Romeo Aldea (49), nastanjen u planinskom gradiću u Transilvaniji, svoju ćerku Elizu odgaja s idejom da kada napuni 18 godina napusti porodični dom kako bi živela i studirala u inostranstvu. Njegov plan bi uskoro trebalo da se ostvari: Eliza je dobila stipendiju za studije psihologije u Velikoj Britaniji. Potrebno je samo da položi maturu što je puka formalnost za tako dobru učenicu. Dan pre njenog pismenog ispita, Eliza je napadnuta, a ovaj incident mogao bi da naruši njenu budućnost…

Munđiu je majstor kratke drame koja se postepeno razvija, reditelj koji ljudsku prirodu odbija da vidi kao zadatu. On nam sugeriše da svako od nas, čak i oni najneupadljiviji, imaju svoju neponovljivu priču.

Gimme Danger

 

Kan, Hamburg

Originalni / međunarodni naziv: Gimme Danger
Režija i scenario: Jim Jarmusch
Učestvuju: Iggy Pop, Ron Asheton, Mike Watt…
Montaža: Affonso Gonçalves
Zemlja produkcije: SAD
Trajanje: 108’
Jezik: engleski

Dolazeći iz En Arbora u Mičigenu, u kome vlada kontrakulturna revolucija, moćan i agresivan rokenrol stil benda The Stooges ostavio je pečat na muzičkom pejzažu kasnih 1960-ih. Pružajući publici mešavinu roka, bluza, R&B i džeza, bend je postavio temelj za ono što bi se moglo nazvati pankom i alternativnim rokom u decenijama koje su usledile.

Novi film Džima Džarmuša beleži priču o bendu The Stooges, jednom od najvećih rokenrol sastava svih vremena. Džarmuš je primetio ovaj bend u En Arboru, mestu odakle dolazi Džejms Osterberg (a.k.a. Igi Pop). Slušao ih je kada se bendu pridružuju gitarista Ron i bubnjar Skot. Menjajući postavku benda, vremenom su se ustalili kao jedno od vodećih imena na detroitskoj muzičkoj sceni. Džim otvara svoju arhivu, predstavljajući Igija u velikom vremenskom rasponu, u godinama strasti i zavisnosti.

Nepoznata devojka

Kan, 2016.
Toronto

Originalni / međunarodni naziv: La filleinconnue/ The unknown girl
Režija i scenario: Jean- Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Uloge: Adèle Haenel, Olivier Bonnaud, Jérémie Renier
Direktor fotografije: Alain Marcoen
Montaža: Marie-Hélène Dozo
Zemlje produkcije: Belgija, Francuska
Trajanje: 113’
Jezik: francuski

Doktorka Dženi vodi malu medicinsku kliniku u predgrađu Liježa. Jedne noći ne obazire se na zvono na vratima svoje ordinacije. Sledećeg jutra saznaje da joj je zvonila žena kojoj je bila potrebna pomoć, i da je ta neznana posetiteljka sada mrtva. Suočena sa krivicom, doktorka kreće u potragu za identitetom nepoznate devojke, koristeći znanja metodike i dijagnostike ne bi li saznala ko ili šta stoji iza njene smrti.

Posle desetogodišnje saradnje, belgijski majstori realizma braća Darden, vraćaju se miljeu radničke klase, temi socijalne i ekonomske nepravde. Poigravajući se sa misterijom i žanrom, The unknown girl se najbolje može opisati kao društveno angažovani film noir.

Neukroćeno

Venecija – nagrada za režiju Srebrni lav
Ostin – najbolja režija

Originalni / međunarodni naziv: La región salvaje / The untamed
Režija: Amat Escalante
Scenario: Amat Escalante, Gibrán Portela
Uloge: Kenny Johnston, Simone Bucio
Direktor fotografije: Manuel Alberto Claro
Montaža: Fernanda De la Peza
Zemlje produkcije: Meksiko, Danska, Francuska
Trajanje: 100’
Jezik: španski

Mlada Aleksandra je domaćica koja podiže dvoje dece uz pomoć svog supruga Angela. Njen brat radi u lokalnoj bolnici. Njihovi mali, provincijalni životi menjaju se iz korena dolaskom misteriozne Veronike. Ona ih ubeđuje da u obližnjoj šumi boravi nešto što nije sa ovoga sveta, nešto što može biti odgovor na sve njihove probleme. Nešto čijoj sili ne mogu odoleti, sa čim moraju održavati mir ili u suprotnom zauvek patiti…

Amat Eskalante, dobitnik nagrade za najbolju režiju u Kanu 2013. za krimi-dramu Heli, nastavlja svoj rad neočekivanim ostvarenjem. The Untamed je priča o seksualnoj opsesiji, sa snažnim   fantastičnim obrtom.

Jazavičar

Sandens 2016, Stokholm 2016

Originalni / međunarodni naziv: Weiner-Dog
Režija i scenario: Todd Solondz
Uloge: Greta Gerwig, Keaton Nigel Cooke, Tracy Letts
Direktor fotografije: Edward Lachman
Montaža: Kevin Messman
Zemlja produkcije: SAD
Trajanje: 88’
Jezik: engleski

Jazavičar je duhovita priča o jednom psu i mnogim ljudima sa kojima je životinja u kontaktu tokom svog života. Čovekov najbolji prijatelj uči dečaka životu pre nego što ga uzme pasionirani veterinar Don. Veterinar kreće na putovanje i pas menja vlasnika, završava kod profesora filma, potom kod ogorčene bake i njene zahtevne unuke i tako u nedogled.

Tod Solondz snima filmove od 1989, postao je selektor Sandensa i Američke kuće umetnosti nakon njegovog drugog filma iz 1995. „Welcome to the Dollhouse“. Svetski ugled stekao je sa filmom Sreća (Happiness) iz 1998.  Solondzova  crna komedija Jazavičar nudi zapanjujuće iskren doživljaj Amerike koje su na filmsko platno preneli svetski poznati glumci.

Slatki snovi

Kan, 2016.

Originalni / međunarodni naziv: Fai beisogni / Sweet dreams
Režija: Marco Bellocchio
Scenario: Massimo Gramellini, Valia Santella
Uloge: Bérénice Bejo, Emmanuelle Devos
Direktor fotografije: Daniele Ciprì
Montaža: Francesca Calvelli
Zemlje produkcije: Italija, Francuska
Trajanje: 134’
Jezik: italijanski

Masimova majka umire. Ovaj tragičan događaj proganja junaka kroz detinjstvo i godine odrastanja. Kasnije postaje novinar, prati dešavanja u Sarajevu 1993. Potom postaje sportski novinar. Posle smrti oca, Masimo, sada već odrastao čovek, suočava se sa istinom koja je skrivena od njega 30 godina.

Uz pomalo bezazlen naslov, doajen italijanske kinematografije Marko Belokio snimio je nežan  film, pun empatije, vraćajući se ključnim temama koje su obeležile njegovo pedesetogodišnje filmsko stvaralaštvo. Na njegovo delo posebno su uticali nestabilnost porodice i nedovoljna ljubav njegove majke.

Posle oluje

Kan 2016
Čikago, London

Originalni / međunarodni naziv: Umi yori mo mada fukaku / After the Storm
Režija i scenario: Hirokazu Koreeda
Uloge: Hiroshi Abe, Yôko Maki
Montaža: Hirokazu Koreeda
Zemlja produkcije: Japan
Trajanje: 117’
Jezik: japanski

Prisećujući se svoje stare slave laureata književne nagrade, Rjota  troši novac koji zarađuje kao privatni detektiv na kocki, jedva uspevajući da plati alimentaciju. Nakon smrti oca, njegova ostarela majka i prelepa bivša žena nastavljaju sa svojim životom.  Obnovivši  veze sa isprva nepoverljivom porodicom, Rjota se bori da preuzme kontrolu nad svojom egzistencijom kao i da pronađe stalno mesto u životu svog malog sina, sve dok im olujno letnje veče ne ponudi šansu da se istinski ponovo zbliže.

„Promene koje su se dogodile meni i mojoj majci, zaslužne su što ovaj film pokazuje ono što sam, zapravo, ja“, kaže Koreada. „Kada umrem, ako izađem pred Strašni sud i ako me Bog bude pitao ,Šta si radio na zemlji?’, pokazaću mu prvo Posle oluje.” Reditelj Hirokazu Kore-Eda, dobitnik mnogih nagrada,  i pohvala kritičara, vraća nam se sa emotivnom,  impresivnom pričom o obnovljenim porodičnim vezama.

Sijeranevada

Kan, 2016.
Čikago – nagrada za najbolji film i režiju
Toronto

Originalni / međunarodni naziv: Sieranevada
Režija i scenario: Cristi Puiu
Uloge: Mimi Branescu, Mirela Apostu, Eugenia Bosânceanu
Direktor fotografije: Barbu Balasoiu
Zemlje produkcije: Rumunija, Francuska
Trajanje: 176’
Jezik: rumunski

Rumunija, 10. januara 2015.  Porodica se okuplja na četrdesetodnevnom pomenu za pokoj duše svog člana Emila, Larijevog oca. Neobičan splet okolnosti odvraća ih od ceremonijalne večere  navodeći  ih na preispitivanje sopstvene prošlosti i strahova.

Puiju (Smrt gospodina Lazareskua) i u poslednjem ostvarenju daje ogled o evropskom društvu, o porodici i njenoj propasti koja neminovno povlači za sobom i propast pojedinca. Prikaz gotovo trosatne grupne terapije kojom rukovodi pokojnik; gomila naizgled nepovezanih delova slagalice koji zajedno čine savršen mozaik, uokviren izvanrednom rediteljskom poetikom i do tančina promišljenim snimateljskim postupkom.

Akvarijus

Kan 2016 – Takmičarski program
Sidnej –  Nagrada za najbolji film
Toronto, London, Jerusalim

Originalni / međunarodni naziv: Aquarius
Režija i scenario: Kleber Mendonca Filho
Uloge: Sonia Braga, Maeve Jinkings, Irandhir Santos
Direktor fotografije: Pedro Sotero
Montaža: Eduardo Serrano
Zemlje produkcije: Brazil, Francuska
Trajanje: 142’
Jezik: portugalski

Za muzičku kritičarku Klaru, šezdesetpetogodišnju udovicu, prelepa kuća na plaži Akvarijus je njen dom: to je mesto gde leže njene uspomene, mesto na kome su odrasla njena deca, gde je živela sa mužem, gde i dalje odlazi na plivanje svakog jutra. Kompanija za nekretnine dolazi Klari sa ponudom da kupi njen stan. Svi ostali stanari zgrade već su prodali svoje stanove. Klara odbija ponudu. Kompanija je čvrsto rešena da sruši zgradu, ali Klara se ne da zaplašitii, ulazi u pravi mali rat sa njima.

„Akvarijus“ ispituje naš odnos prema fizičkom svetu i značenju koje pridajemo mestima, objektima, muzici. Film sadrži emocionalnu i psihološku dubinu, ali i politički angažman, dok neverovatna Sonja Braga u tumačenju Klare pruža raskošnu interpretaciju.

Album

Kan 2016- France 4 Visionary Award
Sarajevo – Grand-prix „Srce Sarajeva“
Jerusalim, Stokholm

Originalni / međunarodni naziv: Album
Režija i scenario: Mehmet Can Mertoglu
Uloge: Sebnem Bozoklu, Murat Kilic, Muttalip Mujdeci
Direktor fotografije: Marius Panduru
Montaža: Ayhan Ergursel
Zemlje produkcije: Turska, Francuska, Rumunija
Trajanje: 104’
Jezik: turski

Par bez dece priprema foto-album sa slikama iz perioda lažne trudnoće, načinjenim na plaži, radnom mestu, kod kuće. Inscenirajući ovim foto-albumom trudnoću, muž i žena trude se da dokažu biološke veze sa bebom koju planiraju da usvoje. Usvajanje je tajna koju niko iz okoline ne sme doznati…

Debitantski film Mehmeta Kana Mertoglua posmatra tursko društvo kroz prizmu procesa usvajanja i istražuje pitanja predrasuda i birokratije. ,,Glavna ideja bila je da napravimo film o proizvodnji istorije. Veoma sam zainteresovan procesima fabrikovanja i saznavanja istorije, iz tog razloga pokušao sam da napravim film koji se bavi lažnom istorijom jedne porodice.” (Mehmet Can Mertoglu)

Sirovo

Kan 2016 – FIPRESCI nagrada
London 2016 – Sutherland nagrada
Ostin 2016. nagrada za najbolju režiju
Gent 2015.

Originalni / međunarodni naziv: Grave/ Raw
Režija i scenario: Julia Ducournau
Uloge: Garance Marillier, Ella Rumph, Rabat Nait Oufella
Direktor fotografije: Ruben Impens
Montaža: Jean-Christophe Bouzy
Zemlje produkcije: Francuska, Belgija
Trajanje: 99’
Jezik: francuski

Kada se mlada vegetarijanka Džuli prisilno podvrgne ponižavajućem kanibalskom ritualu, neutoljiva želja za sirovim mesom počinje da buja u njoj…

Impresivni debitanski film Žulija Dikurno oslikan očaravajućim, ekspresivnim filmskim jezikom. Režiserka nam priča mračnu istoriju o tinejdžerskom odrastanju, služeći se elementima i temama horor filmova da bi dočarala samoću i seksualno buđenje jedne tinejdžerke.

Srca sa ožiljcima

Hamburg 2016 – Nagrada za najbolju produkciju
Lokarno 2016 – Don Kihot nagrada

Originalni / međunarodni naziv: Inimi Cicatrizate/ Scarred Hearts
Režija i scenario: Radu Jude
Uloge: Ilinca Harnut, Lucian Teodor Rus, Ivana Mladenović
Direktor fotografije: Marius Panduru RSC
Montaža: Cătălin Cristuțiu
Zemlje produkcije: Rumunija, Nemačka
Trajanje: 141’
Jezik: rumunski

Leto 1937. godine: Emanuel, mladić u ranim dvadesetim, svakodnevnicu provodi u sanatorijumu lečeći se od turbekuloze kostiju. Kako vreme odmiče, on prihvata i miri se sa svojom patnjom, no ipak uspeva i da nađe još volje za životom koji treba proživeti do kraja. Stiče nove prijatelje, čita, piše, pije, zaljubljuje se… Dok, izvan sanatorijuma, Rumunija u predvečerje rata zapravo i nema šta da mu pruži.

Film nastao po romanu Maksa Blečera (1909-1938), ,,rumunskog Kafke”.  Duhovit i tužan u isti mah, prikazuje pokušaje mladog pisca da izvuče najviše od svog života u najgorim uslovima. Iako je protagonista u celom filmu vezan za bolničku postelju, te se narativ usporava u nekim trenucima, film je prožet strastvenim romansama, humorom i emocionalnim odnosima.

Između

Toronto 2016 – Netpac nagrada za najbolji internacionalni azijski film
San Sebastian 2016 – Eroski nagrada

Originalni / međunarodni naziv: Bar Bahar / In between
Režija i scenario: Maysaloun Hamoud
Uloge: Mouna Hawa, Shaden Kanboura, Sana Jammalieh
Direktor fotografije: Itay Gross
Montaža: Lev Golster, Nili Feller
Zemlje produkcije: Izrael, Francuska
Trajanje: 102’
Jezik: arapski

Lalija, Selma i Nur su Palestinke iz Izraela, cimerke koje žive u srcu Tel Aviva. Lalija je advokatica, Selma je DJ i konobarica, a najmlađa Nur, religiozna muslimanka koja dolazi u Tel Aviv na studije. Nakon što Nur poseti njen konzervativni verenik, šokiran njihovim načinom života, on je primorava da napusti grad kako bi mu se posvetila kao supruga. Nur ga odbija, u međuvremenu Lalija pronalazi ljubav, dok Selma otkriva da njena porodica i nije tako liberalna kao što je mislila.

U debitanskom filmu rediteljke, Mejsalun Hamud, suprotstavljeni su tradicionalni i savremeni pogledi, nacionalnost i kultura, odanost i sloboda. Prikazuje se neizbežna rodna neravnopravnost u sukobu između konzervativnog i modernog načina života. Hamud beskompromisno prikazuje sa čime se glavne junakinje suočavaju, unoseći ipak u priču i puno empatije prema njima.

Svi severni gradovi

Lokarno, Sarajevo
Kotbus, 2016.

Originalni / međunarodni naziv: Svi severni gradovi / All The Cities Of The North
Režija i scenario: Dane Komljen
Uloge: Boris Isaković, Boban Kaljuđer, Dane Komljen
Zemlja produkcije: Bosna i Hercegovina, Srbija, Crna Gora
Trajanje: 97’
Jezik: srpski

Dvojica muškaraca žive napuštenom kompleksu bungalova, podsećaju na izgnanike, isposnike koji jedu skromno i pričaju malo. Njihov mir prekida pojava jednog stranca koji im donosi svet sa one strane zaborava. Tu nastaje priča i rađa se promena.

Dane Komljen otkriva tihi svet osetljivih koji prekriva koprena zaborava. Gradi film na priči o ljudskosti, empatiji, lekovitosti razgovora i ljubavi o kojoj se ne mora eksplicitno reći. Boris i Boban su našli savršeno mesto za ćutanje i ćutanje je našlo savršeno mesto u njima.  Neko treći ih podseća na to pravo, da dele još nešto sem praznih belih zidova.

Ornitolog

Lokarno 2016 – Nagrada za najboju režiju
Hamburg, Denver, San Sebastijan, Toronto

Originalni / međunarodni naziv: O ornitólogo / The ornithologist
Režija i scenario:
João Pedro Rodriques
Uloge: João Pedro Rodriques, Paul Hamy, Xelo Cagiao
Direktor fotografije:
Rui Pocas
Montaža: Raphael Lafevre
Zemlje produkcije: Portugal, Francuska, Brazil
Trajanje: 117’
Jezik:
portugalski, engleski, mandarinski

Fernando, usamljeni ornitolog traga za crnim rodama, ugroženom vrstom, u zabačenoj reci u severnom Portugalu, kada biva zbrisan rečnim brzakom. Lutajući kroz jezive i mračne šume, tragajući za putem nailazi na bezbroj neočekivanih prereka. Primoran je da preuzme ekstremne poteze koji će ga transformisati. Polako postaje drugi čovek, inspirisan i prosvećen tegobnim putovanjem.

U svom petom ostvarenju, Žoao Pedro Rodrigez, nastavlja sa istraživanjem ljudske duše sa svojom prepoznatljivom naracijom. Inspirisan mitskom pričom o putovanjima Svetog Antuna Padovanskog, film predstavlja queer hagiografiju njegovog života. Vizuelno bogat, snoliki film, filmska odiseja u mističnoj nedođiji Portugala.

Zovem se Nero

Berlin, 2016.
Bukurešt – Nagrada žirija

Originalni / međunarodni naziv: Soy nero / I am Nero
Režija: Rafi Pitts
Scenario: Rafi Pitts, Răzvan Rădulescu
Uloge: Rory Cochrane, Khleo Thomas, Michael Harney
Direktor fotografije: Christos Karamanis
Montaža: Danielle Anezin
Zemlje produkcije: Nemačka, Francuska, Meksiko, SAD
Trajanje: 120’
Jezik: engleski, španski

Priča prati Nera, deportovanog Meksikanca, koji nelegalno prelazi američku granicu u potrazi za svojim identitetom. Nakon što poseti svog brata Hesusa u Los Anđelesu, priključuje se američkoj vojsci ne bi li dobio zelenu kartu i potom državljanstvo. Nedugo posle toga, Nero se nalazi na Bliskom istoku boreći se da preživi.

Rafi Pits je iranski reditelj, pripada novom talasu iranske kinematografije. Njegov prvi dugometražni film Peta sezona (1997) je bio prvi film snimljen na teritoriji Irana nakon revolucije 1979. Nominovan je za Zlatnog medveda u Berlinu za filmove Zima je (2006), Lovac (2010) i Ja sam Nero (2016). Pits je osvojio Grand Prix na Filmskom festivalu u Parizu 2001. godine za svoj film Sanam (2000).

Sudar

Kan 2016.
London, Minhen

Originalni / međunarodni naziv: Eshtebak / Clash
Režija: Mohamed Diab
Scenario: Khaled Diab, Mohamed Diab
Uloge: Nelly Karim, Hani Adel, El Sebaii Mohamed
Direktor fotografije: Ahmed Gabr
Montaža: Karim Boutros-Ghali
Zemlja produkcije: Egipat, Francuska
Trajanje: 97’
Jezik: arapski

Sudar je egipatski film koji se dešava odmah nakon političkih previranja i pada predsednika Morsija. Radnja filma odvija se u policijskom kombiju i oslikava probleme post-revolucionarnih tenzija između različitih političkih i društvenih grupa u Egiptu. Članovi Muslimanskog bratstva, pristalice vojske i ljudi koji ne pripadaju ni jednima ni drugima suprotstavljeni su u malom, zatvorenom prostoru, dok je protest u punom zamahu napolju.

Muhamed Diab je egipatski scenarista i reditelj. Bavi se gorućim problemima egipatskog društva. Najviše je zapažen po svom debitantskom filmu Cairo 678 koji ima za tematiku seksualno uznemiravanje žena u Egiptu. Diab je takođe pisao za blokbaster franšizu Ostrvo (El Gezeira), koja se smatra jednim od najuspešnijih arapskih filmova svih vremena.

Ostani uspravan

Kan 2016 – Takmičarski program
Sarajevo

Originalni / međunarodni naziv: Raster vertical / Staying vertical
Režija i scenario: Alain Guiraudie
Uloge: India Hair, Damien Bonnard, Raphaël Thiéry
Direktor fotografije: Claire Mathon
Montaža: Jean-Christophe Hym
Zemlja produkcije: Francuska
Trajanje: 98’
Jezik: francuski

Reditelj Leo polazi u potragu za vukom u Južnu Francusku. Tokom putovanja upoznaje Mari, čobanicu slobodnog duha koja ga zavodi i nakon devet meseci rađa njihovo dete. Pateći od postporođajne depresije, Mari napušta porodicu i Leo je prepušten sam sebi da brine o detetu. Suočavajući se sa nizom prepreka, ujedno tražeći inspiraciju za svoj novi film, junak je spreman da sve uradi kako bi ostao na nogama.

Ekscentričan film ispunjen neočekivanim trenucima, sa potrebnom dozom crnog humora.

B0ris bez Beatris

Berlin 2016. – Takmičarski program

Originalni / međunarodni naziv: Boris sans Béatrice / Boris Without Béatrice
Režija i scenario: Denis Côte
Uloge: James Hyndman, Simone-Élise Girard, Denis Lavant
Direktor fotografije: Jessica Lee Gagné
Montaža: Nicolas Roy
Zemlja produkcije: Kanada
Trajanje: 93’
Jezik: francuski, engleski, ruski

Boris Malinovski je arogantan, uspešan, uvek u samo njemu prilagođenim odelima, čovek za koga se čini da u životu ima sve. Sve do trenutka kada, njegovoj supruzi, ministarki, nije dijagnostikovana depresija. Zbog svog stanja, ona se povlači u njihovu vikendicu distancirajući se istovremeno i od svog muža. U međuvremenu, Boris se upušta u niz ljubavnih afera sve više komplikujući svoj odnos sa suprugom, ali i sa drugima.

Kvebeški režiser Denis Kout u ovom ostvarenju posebno pridaje pažnju psihološkom portretisanju likova. Autor ipak uspeva da svog arogantnog protagonistu, učini katkad simpatičnim.

Sweet Movie – počasna projekcija

Originalni / međunarodni naziv: Sweet Movie
Režija: Dušan Makavejev
Scenario: France Gallagher, Dušan Makavejev, Martin Malina
Uloge: Carole Laure, Pierre Clementi, Anna Prucnal
Direktor fotografije: Pierre Lhomme
Montaža: Yann Dedet
Zemlje produkcije: Francuska, Kanada, Nemačka
Trajanje: 98’
Jezik: engleski, francuski, poljski

Isprepletena priča o dve žene: jedna od njih je gotovo nema lepotica koja se povlači u sebe i koju obuzima ludilo, a druga kapetan broda natovarenog šećerom i slatkišima koja mami muškarce i dečake na brod na kojem ih čekaju seks, smrt i razgovori o revoluciji…

,,Sweet Movie je, u najmanju ruku, najoriginalnije meni poznato istraživanje beskrajnosti odnosa između dokumentarnog i igranog filma, koje otelovljuje oba; a otud i originalno istraživanje beskonačnih veza između stvarnosti i mašte (…) Moj privatni naziv za konstrukciju Sweet Movie-a (…) jeste ,film iskopavanja’. Time mislim na svoj osećaj da njegovo delo iznosi na svetlost dana pohranjene slojeve psihe, ali i osećaj da ta gradnja ima prizvuk rekonstrukcije – nečeg izgubljenog ili polomljenog.“ Stenli Kavel

Uređuje: Ah Neša

Novinar iz Beograda od 1992. godine, osnivač je i glavni i odgovorni urednik portala Dan u Beogradu.