Izdvajamo
Naslovna » Izlasci » Izbori za predsednika Srbije 2017
Izbori za predsednika Srbije (ilustracija: Shutterstock)
Izbori za predsednika Srbije (ilustracija: Shutterstock)

Izbori za predsednika Srbije 2017

Izbori za predsednika Republike Srbije biće održani 2. aprila 2017. godine, dok je, u slučaju potrebe, drugi krug glasanja planiran u roku od 15 dana od prvog glasanja.

Pre mesec dana raspisani su izbori u zakonskom roku – 90 dana pre isteka mandata aktuelnom predsedniku Tomislavu Nikoliću, 31. maja 2017.

U slučaju da nijedan kandidat ne osvoji više od polovine glasova biće održan i drugi krug glasanja, u kom učestvuju dva kandidata koja su dobili najviše glasova u prvom krugu glasanja.

Izbori za predsednika – kandidati

Kandidate za predsednika Republike mogle su da predlože registrovane političke stranke, koalicije i grupe građana, ukoliko ga overenim potpisima podrži najmanje 10.000 birača, a predlog kandidata podnosio se Republičkoj izbornoj komisiji najkasnije 12. marta u ponoć (20 dana pre dana izbora).

Redosled kandidata na izbornom listiću određen je žrebom 17. marta, a žreb je bio javan i prenosio se na javnom servisu.

1. Saša Janković – nestranački predsednički kandidat

2. Vuk Jeremić – nestranački predsednički kandidat

3. Miroslav Parović – NSP

4. Saša Radulović – Dosta je bilo

5. Luka Maksimović (Ljubiša Preletačević Beli) – Sarmu probo nisi

6. Aleksandar Vučić – SNS

7. Boško Obradović – Srpski pokret Dveri

8. Vojislav Šešelj – SRS

9. Aleksandar Popović – DSS

10. Milan Stamatović – GG „Za zdravu Srbiju – Milan Stamatović“

11. Nenad Čanak – LSV

Predizbornu kampanju obeležili su neravnopravni uslovi koje su kandidati imali u predstavljanju na nacionalnim medijima.

Aleksandar Vučić, predsednički kandidat i predsednik Vlade Srbije, dobio je čak 51.15% ukupnog vremena na informativnim emisijama televizija po analizi agencije za praćenje i analizu medija Kliping u periodu kada je sprovedeno istraživanje (20-26. mart). Taj procenat raste na čak 67% ukoliko se uračunaju i medijska pojavljivanja u kontekstu premijerske funkcije, „koja je gledaocima tokom kapanje teško odvojiva od uloge predsedničkog kandidata“.

TV Pink je u tom smislu najneravnopravnije predstavila kandidate. Vučić je kao kandidat na toj televiziji imao čak 87.09% vremena, odnosno čak 90,69% ukoliko se uračunaju i pojavljivanja u premijerskoj funkciji.

Nezavisni domaći posmatrači izbora (CRTA i Građani na straži) su u više navrata ukazivali da ovakvo stanje ne obezbeđuje da se izbori održe u fer i slobodnim uslovima, ukazujući da su „tok kampanje obeležili neravnopravnost kandidata u medijima, funkcionerska kampanja, kao i nedostatak ili slab kapacitet nezavisnih kontrolnih tela koje imaju obavezu da štite javni interes“. (Izvor: Wikipedia)

Predizborna ćutnja

Predizborna tišina počinje u četvrtak 30. marta u ponoć, i traje sve do zatvaranja biračkih mesta 2. aprila u 20.00.

Za vreme predizborne tišine zabranjeni su izborna propaganda, održavanje javnih skupova i objavljivanje procene izbornih rezultata.

Na sam dan glasanja, u nedelju 2. aprila, od 7.00 do 20.00 dozvoljeno je objavljivanje izveštaja o tome gde su kandidati glasali, ali ne i njihovih izjava.

Tokom predizborne tišine dozvoljeno je i emitovanje informacija o odzivu birača i spotova nadležih republičkih organa i nevladinih organizacija kojima se građani upućuju kada i kako mogu da glasaju.

Tokom predizborne tišine, na biračkom mestu i na 50 metara od biračkog mesta zabranjeno je isticanje simbola političkih stranaka i drugog propagandnog materijala.

Ukoliko se ta odredba ne poštuje, birački odbor se raspušta, a glasanje ponavlja. (Izvor: politički mediji u Srbiji)

loading...

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.