U ponedeljak, 10. decembra od 19.00, u Italijanskom institutu za kulturu u Beogradu biće održan Festival minimalističke muzike Minimalfest – Koreni.
Program će izvesti pijanisti Maja Rajković, Ljiljana Vukelja, Vladimir Cvijić i Dragana Raić.
Selektor festivala Vladimir Tošić objasnio je povod održavanja ove manifestacije…
„Minimalfest je mali prozor u veliki svet minimalističke muzike, stilskog pravca koji u svetskim razmerama traje već više od pedeset godina. I pored toliko dugog perioda postojanja, i ogromne popularnosti u svetu, ovaj stilski pravac u Srbiji ni izdaleka nije dovoljno poznat.
Upravo zato smo kolega Vladimir Cvijić i ja došli na ideju da organizujemo festival da bismo široj publici ukazali na rad najvažnijih autora ovog pravca u svetu i kod nas. Ovaj festival savremene muzike je stilski potpuno usmeren i u tom smislu je u našem muzičkom životu sasvim jedinstvena pojava. U pitanju je pilot verzija, a iskreno se nadamo se da ćemo uspeti da nastavimo sa radom i u narednim godinama.
Slogan pod kojim se odvija ovaj festival je ‘Koreni’ jer će ovom prilikom na dva koncerta biti prikazani sami počeci ovog pravca u SAD i Srbiji tako da će neke od antologijskih kompozicija najvažnijih autora biti izvedene po prvi put u našoj sredini“.
Organizatori su Udruženje pijanista Srbije, KCB, FMU i SOKOJ.
Minimalfest – program
Ponedeljak, 10. decembar
19.00… Uvodna reč Vladimira Tošića
19.30… Koncert
La Monte Jang
Composition 1960 #7 (1960)
Maja Rajković, Ljiljana Vukelja, Vladimir Cvijić
Filip Glas
Music in Fifths za klavir (1969)
Maja Rajković
Stiv Rajh
Piano Phase za dva klavira (1967)
Ljiljana Vukelja, Maja Rajković
Teri Rajli
Study nr.1 za klavir (1965)
Ljiljana Vukelja
21.00… Koncert
Miroslav Savić
10 za klavir (1976)
Ljiljana Vukelja
Milimir Drašković
HPSCHD, op. 2 (2004?)
Ljiljana Vukelja
Miodrag Lazarov Pashu
Vreme 2 (1981-1986)
Maja Rajković
Miloš Raičković
Mirror (Permutations IV)
Maja Rajković, Vladimir Cvijić, Ljiljana Vukelja
Vladimir Tošić
Retida za klavir (1988)
Vladimir Cvijić
Pod pojmom minimalistička muzika podrazumeva se muzika zasnovana na svesnoj redukciji i askezi svojstava zvuka, zvučne građe i kompozicionih postupaka. Delo izrasta na bazi blagih promena ostvarenih kroz ponavljanje osnovnog materijala, najčešće u okviru jednog muzičkog procesa koji unapred određuje razvoj svih parametara kompozicije.
Najuočljivija obeležja minimalističke muzike su: postupne promene, mnogostruko ponavljanje, duga trajanja, odsustvo naglih kontrasta i bogatstvo zvučnih boja.
Minimalistička muzika je nastala skoro jednovremeno u Evropi i SAD početkom šezdesetih godina 20. veka. Ipak nema nikakve sumnje da je puni značaj i pravi procvat prvo doživela u SAD da bi ubrzo zatim bila prihvaćena širom sveta.
Smatra se da su osnivači minimalističke muzike u SAD kompozitori La Mont Jang, Teri Rajli, Stiv Rajh i Filip Glas. Oni predstavljaju veliku četvorku minimalističke muzike, koja je imala i najveći uticaj na razvoj ovog stila, kao i na mnoge druge autore sličnog pristupa širom sveta. Pogotovu su Rajh i Glas uspeli da svoju muziku popularizuju, u najboljem smislu tog pojma, do neviđenih razmera u XX veku.
U Srbiji (pa i u celoj tadašnjoj Jugoslaviji) prva ovakva dela su nastala sredinom sedamdesetih godina 20. veka, a autori su bili Miroslav Savić, Vladimir Tošić, Miloš Raičković, Miodrag Lazarov i Milimir Drašković.