Izdvajamo
Naslovna » Izlasci » Izložbe » Izložba „Barokni Beograd – preobražaji 1717-1739“
Izložba "Barokni Beograd": Arhijerejski štap mitropolita Vikentija Jovanovića, 1732.
Izložba "Barokni Beograd": Arhijerejski štap mitropolita Vikentija Jovanovića, 1732.

Izložba „Barokni Beograd – preobražaji 1717-1739“

Od 15. aprila (19.00) do 4. juna u Konaku kneginje Ljubice biće otvorena izložba „Barokni Beograd – preobražaji 1717-1739“.

U Sali pod svodovima biće predstavljeni projekti i planovi izgradnje Beograda iz Bečkih arhiva, i predmeti koji ilustruju naoružanje, odevanje, ishranu, pobožnost, ali i svakodnevicu i dokolicu austrijskog vojnika i žitelja grada.

Većina je otkrivena u arheološkim istraživanjima, a deo potiče iz bogatih zbirki Muzeja grada Beograda, Muzeja Srpske pravoslavne crkve, Vojnog muzeja u Beogradu, Muzeja primenjene umetnosti u Beogradu, Muzeja grada Novog Sada i Galerije Matice srpske.

Autorke izložbe su Nika Strugar Bevc, viši kustos Muzeja grada Beograda i Vesna Bikić, naučni savetnik Arheološkog instituta.

Barokni Beograd – pravi evropski utvrđeni grad

Beograd u doba baroka je kratak trenutak u njegovoj istoriji kada ga je Austrijska monarhija preuzela od skoro dvovekovnog turskog upravljanja i grandioznim poduhvatima u nekoliko decenija pretvorila iz orijentalne varoši u pravi evropski utvrđeni grad.

Grad su Turci potpuno napustili, a doselili se žitelji Evrope sa raznih strana Austrijskog carstva, među njima bilo je trgovaca i zanatlija, ratnih veterana i sirotinje koja se nadala boljem životu na novom prostoru. Uselili su se u prazne turske kuće, džamije pretvorili u crkve i kapele, i svoju varoš na prostoru današnjeg Dorćola velikom izgradnjom podelili na blokove sa pravilnim ulicama i nizom zgrada baroknih fasada.

Izložba "Barokni Beograd": Apoteka
Izložba „Barokni Beograd“: Apoteka

Podignute su palate, kasarne, bolnica, apoteke, pivara, solana, manastiri i škole. Na suprotnoj strani, padini koja se od Knez Mihailove ulice spuštala ka Savi živeli su Srbi okupljeni oko Saborne crkve i svoje mitropolije.

Oko oba naselja, nemačkog i srpskog, po prvi put su izgrađeni varoški bedemi sa kapijama u koje su se slivala četiri glavna gradska puta. Kroz Temišvarsku ili Smederevsku kapiju vodila je današnja Dunavska ulica, Carska, kasnije Vidin kapija bila je na pravcu Ulice cara Dušana, Virtenbergova, kasnije Stambol kapija u pravcu Vasine i Šabačka kapija u pravcu Karađorđeve ulice.

Beogradska tvrđava se preuređuje u modernu utvrdu sa dekorativnim baroknim kapijama i inovativnim zdanjima kao što su Veliki „rimski“ bunar i Velika barutana.

Izgubljeni grad

Veoma ambiciozan plan za novu ulogu Beograda urušio se u trenu, novim ratom između Austrije i Turske. Grad je izgubljen i ubrzo po povratku Turaka Beogradu je vraćen orijentalni izgled.

Porušena su sva utvrđenja, bedemi koji su okruživali nemačku i srpsku varoš, sve kuće višespratnice, između ostalih prinčeva kasarna i mitropolitska rezidencija, a širom grada niču minareti.

Skoro svi stanovnici Beograda, sa svojim dragocenostima, beže ka severu, a Turci u njemu zatiču samo 45 Jevreja i osam Srba.

Beograd je austrijskom baroknom rekonstrukcijom prvi put posle više od hiljadu i po godina, odnosno rimske izgradnje Singidunuma, građen unapred osmišljenim urbanističkim planovima i pristupom gradu kao jedinstvenoj celini.

Većina baroknih promena u gradu nestala je netom, ali se i do danas njeni tragovi čuvaju u jezgru grada, u izgledu glavnih saobraćajnica i blokova zgrada. Nekadašnji varoški bedemi stoje kao podsećanje na barokna vremena u obrisima Kosančićevog, Topličinog i Obilićevog venca.

Izložba „Barokni Beograd – preobražaji 1717-1739“ – info

  • Mesto: Konak kneginje Ljubice
  • Adresa: Kneza Sime Markovića 8
  • Vreme trajanja izložbe: 15. april – 4. jun 2019.
  • Radno vreme: utorkom, sredom, četvrtkom i subotom od 10.00 do 17.00, petkom od 10.00 do 18.00, a nedeljom od 10.00 do 14.00.
  • Cena ulaznice: 200 RSD
  • Kontakt: 011/2638-264, office@mbg.org.rs

(danubeogradu.rs)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.