Izdvajamo
Naslovna » Izlasci » Festivali » GoetheFest 2019: Posle krize – Nach der Krise
GoetheFest 2019: Posle krize - Nach der Krise
GoetheFest 2019: Posle krize - Nach der Krise

GoetheFest 2019: Posle krize – Nach der Krise

Od 10. do 15. oktobra 2019. biće održan GoetheFest 2019 u Dvorani KCB u Beogradu, a krajem oktobra i u Nišu i Novom Sadu.

I ove godine Berlinale se seli u Srbiju. Festival savremenog nemačkog filma GoetheFest, u osmom izdanju pod sloganom „Posle krize„, predstavljaju Goethe-Institut u Beogradu i Kulturni centar Beograda.

Po starom dobrom običaju na festival dolaze kako debitantska ostvarenja tako i velikane nemačke kinematografije.

Festival počinje feel good road-movie komedijom „25km/h“ reditelja Markusa Golera i scenariste Olivera Cigengalga koja probija žanrovske klišee, iznenađuje scenama i neobičnom ozbiljnim razmatranjima tema o životu smeštenim u kolorit švarcvaldskog lokala.

Upuštanje u realizaciju neostvarenog sna 15-ogodišnjaka, koji se nakon 30 godina sreću na očevoj sahrani, vodiće Larsa Ajdingera i Bjarna Medela u glavnim ulogama u turu oko Baltičkog mora, uz neverovatnu hemiju između glavnih protagonista koji po prvi put glume zajedno.

Film predstavlja rafinisani portret dvojice suprotnih karaktera koji na mopedima jure za propuštenim šansama. Brzina od 25km/h ne utiče na dinamiku filma koji postiže maksimalan tempo.

Ništa manje jake ženske uloge u filmu nose Sandra Hiler, koje se sećamo iz filmova „Toni Erdman“ i „Među rafovima“ i mnogima omiljena Franka Potente u božanstveno neerotičnim scenama seksa. Još jedan od važnih faktora u filmu čine muzički kolaži u koji u nekim kratkim trenucima prelaze u prvi plan, dok u nekim drugim stvaraju elegantno vezivno tkivo epizoda u filmu.

Za dobro raspoloženje koje prati ovaj film staraju se T-Rex, The Cure, Camouflage i drugi voljeni bendovi. Film je od oktobra do danas u nemačkim bioskopima videlo više od milion posetilaca.

GoetheFest 2019: Debi ostvarenja, nagrađeni filmovi…

Za film Suzane Hajnrih „Melanholična devojka“ Spiegel piše da je debitantski film retko tako načitan i tako zabavan. Već dugo nijedan nemački film nije imao feminizam kao centralnu temu.

Pojedine epizode u ovoj komediji diskursa nose naziv: „Feminizam na prodaju“, „Čežnja za religijom na razočaranim mestima“, „Kraj utopije“ ili „Ostaci psihologije“.

Mari Ratšek u glavnoj ulozi morala je da se oduči od svega što je na akademiji učila o glumi. Njena distanca prema svetu postavljena je kroz jezik, mimiku i držanje tela.

I filmu „Systemsprenger„, koji na Berlinalu osvaja Srebrnog medveda, prethodi podroban istraživački rad Nore Fingšajt.

Ne baveći se toliko emotivnim stanjima u ranom detinjustvu teško traumatizovane, agresivne i nekontrolisane devetogodišnje Beni sa fenomenalnom Helenom Cengel u glavnoj ulozi, koliko sistemom pedagoške i medicinske podrške koji zakazuje na svim planovima, film postavlja pitanje šta je sa onima koji se ne daju spasiti. Ovaj film koji preispituje analitički potencijal svakog čoveka kroz prizmu morala društva, dugo će se okupirati vaše misli.

Još jedan Srebrni medved Berlinala otišao je novom filmu „Bio sam kod kuće, ali“ Angele Šanelek koji se bavi promišljanjem preživljavanja i time koji je značaj smrti u životu. Kroz prethodna rediteljska istustva Šaneleks nas je uverila da se neće baviti pojmovima i jednoznačnim motivima već umetnošću, glumom i jezikom. I ovoga puta je to slučaj, što publiku neće ostaviti ravnodušnom.

Novi fun-biopic sa dihotomijom žrtve i počinioca Andreasa Drezena je najveća prepruka organizatora ovogogodišnjeg GoetheFest-a. „Gunderman“ je jedan od najdiferenciranijih i najboljih filmova o Istočnoj Nemačkoj koji je stvorio fascinantan portret uzbudljivo protivrečnog poete i bageriste Gerharda Gundermana koji veruje u komunizam.

Nemačka filmska nagrada potrepljuje taj epitet dodeljujući filmu nagrade u čak šest kategorija: najbolji igrani film, najbolja režija (Andreas Drezen), najbolji scenario (Lajla Štajler), najbolja glavna uloga (Aleksandar Šer), najbolja scenografija (Suzane Hopf), najbolji kostim (Sabine Grojnih).

Još jedan spomenika koji nemački filmski stvaraoci podižu ličnostima je i film „Samo obična žena„. Film o ubistvu iz časti sa ritmičkim prekidima naracije fotosekvencama i dokumentarističkim materijalom poziva nemačko društvo u debatu o porodičnim vrednostima, odgovornosti i integraciji.

Kroz još jedan, ovog puta fudbalski, biopic „Golman Trautman„, doživećete veoma autentičnu i ljubavlju prožetu priču o pomirenju.

U debitantskom filmu „Atlas“ David Navrat razvija koherentnu priču zgusnutih atmosferičnih slika uz izvanrednu glumu Rajnera Boka. U ovoj simboličkoj priči o „malom čoveku“ stari prinudni izvršitelj iseljenja prepoznaje sina koga je odavno napustio.

Tu je i filmsko ostvarenje koje na filmskim festivalima Minhenu i u Karlovim Varima osvojilo veliki broj značajnih nagrada. Novi film „Lara“ reditelja Jan-Ole Gerstera koga se sećamo po ostvarenju „Oh Boy“ fokus prebacuje na starije generacije u nijansiranom portretu majke sa frustrirajućim umetničkim ambicijama.

Festival se završava zabavnim časom politikologije o uvek iznova aktuelnim temama pravnodržavnosti i tiraniji kao i solidarnosti, hrabrosti civilnog društva i otporu. Film „Vakersdorf“ obojen lokalnim i vremenskim koloritom 80-ih godina je velika priča o herojstvu u malom.

Reditelj Oliver Hafner prenosi svoje politikološko obrazovanje o strukturama moći u Bavarskoj tog vremena pružajući oštru analizu događaja i ishoda. Film se završava u aprilu 1986. godine kada je već stigla vest o katastrofi nuklearnog reaktora u Černobilu i tri godine pre zvanične obustave gradnje nuklearnog postrojenja. Na kraju, čudo se ipak dogodilo.

Festival će biti održan u niškom bioskopu Cineplexx od 24. do 29. oktobra i u Kulturnom centru Novi Sad od 31. oktobra do 5. novembra. (Tekst: Sunčica Šido, koordinatorka programa Goethe-Instituta)

GoetheFest 2019. – program

Dvorana kulturnog centra, Kolarčeva 6

Četvrtak, 10. oktobar 2019. – otvaranje festivala
20.00… 25 Km/h
Nemačka, 2018.
R: Markus Goler, 109 min

Petak, 11. oktobar 2019.
19.00… Samo obična žena
Nemačka, 2019.
R: Šeri Horman, 92 min

21.00… Systemsprenger
Nemačka, 2019.
R: Nora Fingeršajt, 118 min

Subota, 12. oktobar 2019.
19.00… Melanholična devojka
Nemačka, 2019.
R: Zuzane Hajnrih, 100 min

21.00… Gunderman
Nemačka, 2018.
R: Andreas Drezen, 120 min

Nedelja, 13. oktobar 2019.
19.00… Lara
Nemačka, 2019.
R: Jan Ole Gerster, 98 min

21.00… Golman Trautman
Nemačka, 2018.
R: Markus H. Rozenmiler, 120 min

Ponedeljak, 14. oktobar 2019.
19.00… Bio sam kod kuće, ali
Nemačka/Srbija, 2019.
R: Angela Šanelec, 105 min

21.00… Atlas
Nemačka, 2018.
R: David Navrat, 100 min

Utorak, 15. oktobar 2019.
20.00… Vakersdorf
Nemačka, 2018.
R: Oliver Hafner, 122 min

(danubeogradu.rs)

loading...

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.