subota,  
26. april 2025.  
 

Povećanje digitalne pismenosti: Učenje za 21. vek

Povećanje digitalne pismenosti - Učenje za 21. vek: panelisti Povećanje digitalne pismenosti - Učenje za 21. vek: panelisti
Povećanje digitalne pismenosti - Učenje za 21. vek: panelisti

Održana je konferencija o povećanju mogućnosti digitalne pismenosti i razvoja veština budućnosti i izgradnji kapaciteta IKT laboratorija za rad sa decom.

Konferencija je organizovana u okviru projekta „Učenje za 21. vek“ koji je u prethodnih godinu i po dana realizovao Startit u partnerstvu sa Dečijim fondom Ujedinjenih nacija u Srbiji (UNICEF) sa ciljem da se deca uzrasta 11 do 14 godina kroz besplatne treninge upoznaju sa osnovama programiranja koristeći različite vrste robotića.

U obraćanju na skupu, ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija, Tatjana Matić, rekla je da podržava saradnju Startita i UNICEF-a, kao i sam projekat i dodala:

– Realizacija projekta „Učenje za 21. vek“ je omogućila ne samo uključivanje posebno ugrožene dece u digitalne tokove, već je i pružila sjajan primer dobre prakse udruživanja sa ciljem pružanja podrške i zaštite našim najmlađim sugrađanima. Do potpune primene savremenog formalnog obrazovanja koji nam je ultimativnih cilj, svakako je važno sprovođenje radionica, projekata i drugih oblika neformalnog obrazovanja, kako bi digitalni jaz što pre bio prevaziđen i kako bi sva naša deca dobila priliku za uspešan razvoj svojih interesovanja i talenata.

Projekat je imao poseban fokus na decu iz marginalizovanih grupa, koja u svakodnevnom životu nemaju priliku da dođu u dodir sa savremenim tehnologijama.

– Digitalne veštine su danas priznate kao osnovne veštine, jer predstavljaju osnovu za funkcionalno digitalno društvo i ekonomiju. UNICEF radi sa Vladom Srbije da obezbedi da deca i mladi, posebno oni koji su marginalizovani, imaju pristup obrazovanju i obukama za veštine koje su važne za zapošljavanje kako bi mogli da budu uključeni u društvo kao aktivni građani – rekla je direktorka UNICEF-a u Srbiji Deyana Kostadinova.

U projektu „Učenje za 21. vek“ više od 1450 dece

U projektu „Učenje za 21. vek“ učestvovalo je više od 1450 dece uzrasta od 11 do 14 godina koja su prošla kroz 104 trodnevna treninga, a program je realizovan u 20 naseljenih mesta i gradova širom Srbije.

Zbog tradicionalno manje zastupljenosti žena u oblastima nauke, tehnologije, inženjerstva i matematike veliki značaj ovog projekta ima i činjenica da su u programu učestvovale 883 devojčice, što predstavlja više od polovine učesnika projekta (61,06 odsto). Učešćem na treninzima deca su imala priliku da se na zabavan način upoznaju sa novim tehnologijama, kao i sa osnovama programiranja, kodiranja i robotike.

Na završnom događaju projekta održana je i panel diskusija na temu „Doprinos neformalnog obrazovanja razvoju digitalnih kompetencija mladih: kako prevazići rodne razlike?“, na kojoj su učestovali dr Dobrinka Kuzmanović, docentkinja na Filološkom fakultetu u Beogradu, Brankica Janković, poverenica za zaštitu ravnopravnosti, Stanislava Vučković, rukovoditeljka programa za razvoj mladih i adolescenata UNICEF-a u Srbiji, Branko Krsmanović, saradnik za podršku startap kompanijama u NTP-u Niš i Ranko Trifković, edukator.

Panelisti su se složili da deca brže i lakše stiču nova znanja i veštine kroz neformalno obrazovanje i programe ovog tipa, jer im je ovakav pristup učenju kroz igru, interesantniji i pruža priliku da na licu mesta primene stečeno znanje. Izuzetno je važno i što su deca iz svih sredina besplatnim programima imala, i imaće priliku da se digitalno opismene, steknu algoritamski način razmišljanja, nauče osnove programiranja, kao i da na taj način razbiju brojne barijere koje dovode do razvijanja kreatorstva, čime postaju kreatori sadržaja, a ne isključivo konzumenti.

Kako su panelisti zaključili digitalna, tačnije tehnološka pismenost je nova pismenost, čime će deca koja je steknu u budućnosti biti u prednosti. (danubeogradu.rs)