U subotu, 29. maja 2021. od 16.30, biće održana 115. Beogradska Kritična masa, biciklistička vožnja pod nazivom „Fantomskim stazama Rakovice do Topčidera“.
Kritična masa je međunarodni pokret koji u Srbiji postoji već 10 godina i koji se zalaže za prava biciklista i izgradnju biciklističke infrastrukture kao podsticaja zdravijeg života, čistijeg vazduha u gradovima, rasterećenja saobraćajne gužve i usporavanja ubrzanih klimatskih promena.
Subotnja Kritična masa je posvećena nepostojećoj, a obećanoj biciklističkoj stazi između Rakovice i Topčidera i Mosta na Adi.
Ova staza će građanima i građankama Beograda omogućiti da najzdravijim mogućim prevoznim sredstvom bezbedno dođu od opštine Rakovica, Košutnjaka ili Topčidera, pa preko opštine Čukarica sve do centra Beograda ili Novog Beograda.
Opšte je poznato da bi razvijanje biciklističke infrastrukture rasteretilo automobilski saobraćaj, značajno smanjilo gužve na beogradskim ulicama i doprinelo tome da se građani više rekreiraju, a da samim tim budu zdraviji i manje opterećuju zdravstveni sistem koji se bori za pandemijom virusa korona.
U saopštenju Udruženja Ulice za bicikliste navodi se sledeće:
„Pre četiri godine smo se uključili u konverzaciju sa Gradskom direkcijom za građevinsko zemljište, povodom izgradnje biciklističke staze na relaciji Most na Adi – Topčider – Rakovica, u sklopu najavljene rekonstrukcije bulevara Patrijarha Pavla, gde je Direkcija investitor radova u ime Grada Beograda.
Pošto je duž bulevara planskim dokumentima pored reke Topčiderke planirana i biciklistička staza, tražili smo od investitora da se plan ispoštuje i da se staza izgradi paralelno sa radovima na izgradnji novog bulevara.
Ali, avaj. Od tada pa do danas, na svakih godinu dana dobijali smo uverenje od zaposlenih iz Direkcije da će biciklistička staza biti uključena u projekat i izgrađena do završetka rekonstrukcije bulevara Patrijarha Pavla i Patrijarha Dimitrija. Međutim, uprkos uveravanjima da je ‘sve u redu’ i ‘da će staze biti’, biciklistička infrastruktura na datom potezu nije budžetirana niti postoji projekat po kome bi ona bila realizovana duž Topčiderske reke.
Čak su i tokom 2020. godine biciklističku stazu u Topčiderskoj dolini pominjali zvaničnici u medijima, a bila je uključena i u budžet grada Beograda za 2020. godinu. Međutim, u 2021. godini, uprkos brojnim obećanjima i jasnim dokazima tokom pandemije koliko je biciklistička infrastruktura neophodna jer se broj biciklista duplirao, u budžetu grada Beograda je za biciklističku infrastrukturu namenjeno 0 dinara.
Nedostatak ulaganja u biciklističku infrastrukturu je potpuno kontradiktoran obećanjima koja su već data stanovnicima Beograda, a i ciljevima nagrađenog Plana održive urbane mobilnosti grada Beograda koji je odlukom žirija Evropske komisije ušao u ovogodišnje finale sa Grenoblom i Bilbaom na takmičenju za najbolji evropski plan urbane mobilnosti.
Zaustavljanje razvijanja biciklističke infrastrukture odstupa i od ciljeva Republike Srbije koji se tiču ulaska u Evropsku uniju – smanjenja emisija ugljen-dioksida, PM čestica i usporavanjem ubrzanih klimatskih promena, kao i obećanjima zvaničnika i zvaničnica da će uraditi sve što je u njihovoj moći da smanje zagađenje vazduha u urbanim sredinama“.
Organizatori su pozvali sve građane-bicikliste, ali i gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i gradskog urbanistu, da dođu na Trg Nikole Pašića i da zajednički daju podršku ovom projektu koji je jako bitan za Beograd.
Posle vožnje od centra grada, biciklisti su najavili mali piknik u Topčiderskom parku. (danubeogradu.rs)