Pre nekoliko meseci, započeli su radovi na rekonstrukciji pešačkih i servisnih staza u naselju Centar 3 u Borči, na levoj obali Dunava.
Staze su svakako bile dotrajale i zrele za rekonstrukciju, i dobro je što se pristupilo njihovoj sanaciji, sa čime bi se složili svi stanari Centra 3.
Međutim, do današnjeg dana, više stotina stanara upućivalo je primedbe na adrese opštinskih čelnika, sa primedbom da bi pešačke staze trebalo graditi od drugog materijala, a ne od asfalta, jer ih zbog asfalta vozači koriste kao put za kola.
Primedbe su takođe upućene i za loše organizovano parkiranje i saobraćaj kroz sam blok, ali nije bilo sluha niti odgovora.
Sam blok, izgrađen pre 40 i kusur godina, osmišljen je tako da kroz servisne saobraćajnice unutar samog bloka ne prolaze vozila, osim stanara, hitnih službi i dostave. Ima po obodu biciklističku stazu i obilaznicu za motorni saobraćaj koja bi u teoriji trebalo da služi za pristup servisnim saobraćajnicama i parkinzima.
Međutim, prethodnih decenija broj automobila u Beogradu povećao se nekoliko puta, što je vidljivo i u Borči. Negde je parking mesta je sve manje, a negde postojeći parkinzi zvrje poluprazni, jer je komšijama lakše da se parkiraju bliže svojim zgradama, koristeći za tu svrhu sportske terene.
Umesto da stanu na put ovoj praksi, opštinari su se odlučili da samo zapečate postojeće stanje, presvuku asfalt preko sportskih terena i još preko svega asfaltiraju pešačke staze koje su bile popločane kamenom.
Ako je dobro – zašto je loše
Zašto je ovo loše? Pre svega, grad Beograd je sam po sebi postao toplotno ostrvo zbog previše asfalta, i kod bilo kakve rekonstrukcije parkirališta i pešačkih staza preporučuje se da se koriste porozni materijali, kako bi se zemljšte navodnjavalo prilikom kiša. Ovo su preporuke iz planskih dokumenata koje je usvojio sam grad.
Sam asfalt leti isijava toplotu i nije potrebna preterana nauka da bi se ustanovio njegov negativan efekat u kontekstu negativnih posledica kod klimatskih promena.
Što se tiče primedbi na temu saobraćaja, pešačke staze se uvek prave od drugačijeg materijala a ne od asfalta, sa idejom da se korisnicima ukaže da je u pitanju površina namenjena drugoj kategoriji korisnika tj. pešacima, što je praksa koja se primenjuje u celom svetu, već decenijama.
Međutim, opštinske vlasti i gradski Sekretarijat za saobraćaj uporno ignorišu apele stanara Centra 3 da se kroz blok ukine saobraćaj privatnih vozila, već toj praksi svojim neznanjem i doprinose.
Zbog prečice koja skraćuje put ka drugim delovima Borče, kroz Centar 3 je saobraćaj sve frekventniji, dok servisne saobraćajnice unutar bloka nisu predviđene za toliku frekvenciju vozila.
Pored ovih saobraćajnica su žive ograde, dečija igrališta, vrtići i pitanje je vremena kada će se desiti nesreća, a već je bilo naletanja vozila na decu sa biciklima, srećom bez posledica.
Predstavnicima opštine je prošle nedelje upućena peticija sa 200 potpisa da se kroz Centar 3 zabrani saobraćaj za sve osim za stanare, dostavu i hitne službe, što je praktično i bio slučaj nego su znakovi zabrane saobraćaja ili istruleli ili vandalizovani tokom prethodnih decenija, a nisu obnovljeni.
Traženo je i da se uredi parkiranje, tj. da se površine raspodele tako da u centru bloka bude zelenilo, a po obodima parkinzi od raster podloge koji propuštaju vodu i omogućavaju sadnju drvoreda.
Međutim, do današnjeg dana, odgovora nema, dok mašine vredno asfaltiraju, ignorišući predoge građana, ali i zdrav razum.
(Zoran Bukvić, koordinator saobraćajne grupe Ne davimo Beograd i stanovnik Centra 3 u Borči)