U subotu, 30. jula 2022, biće održana 129. Beogradska Kritična masa, biciklistička vožnja koja se jednom mesečno održava širom sveta.
Cilj organizatora manfistacije, Udruženja „Ulice za bicikliste“, jeste skretanje pažnje na bicikl kao ekološki i održiv vid transporta. Biciklisti zajedno sa trotinetašima okupiće se od 16.30 na Trgu Nikole Pašića, a polazak je u 17.00 i vozi se oko 10 kilometara, od centra grada do Zemunskog keja.
Ovoga puta, tema Kritične mase – „Staze i za trotinetaše!“ – najava je novog Zakona o bezbednosti saobraćaja, koji bi između ostalog trebalo da uredi status električnih trotineta.
Biciklistička udruženja iz Srbije, okupljena oko mreže Biciklistička unija Srbije, primećuju da se kroz razne strategije i najave predstavnika MUP-a, Agencije za bezbednost saobraćaja i Saobraćajnog fakulteta, a koje prenose mediji, ponovo potencira obaveza nošenja kagica i reflektujućih prsluka za dvotočkaše, gde se, pre svega, pominju biciklisti i vozači električnih trotineta.
Predstavnici udruženja iz Beograda, Novog Sada, Bora, Šapca i Vrbasa protive se nametanju ovakvih obaveza, jer su one suprotne svemu onome čemu se u ovom trentuku stremi u saobraćajno naprednim zemljama.
Naime, udruženja se ne suprostavljaju ličnom izboru biciklista da koriste kacige, ali poučeni iskustvima iz sveta upozoravaju da nametanje obaveze nošenja kacige može potpuno odvratiti ljude od vožnje bicikla, što se desilo u Australiji, koja se, na žalost, ne može pohvaliti kao zemlja koja je prijateljski nastrojena ka biciklistima. Nakon uvođenja ove obaveze broj putovanja biciklom se u Australiji smanjio za 50%.
Nasuprot Australiji, kao dobar primer udruženja pominju Austriju, Mađarsku, Sloveniju, Češku, Dansku, Holandiju, Francusku i Nemačku i ostale zemlje EU u kojima obaveza nošenja kaciga i reflektujuće opreme ne postoji, ali je zato bezbednost biciklista na visokom nivou.
Iskustvo ovih zemalja potvrđuje jedno pravilo: što je više biciklista i biciklističkih staza, i što je bolja bezbednosna saobraćajna politika, a vozači uviđavniji, svi učesnici saobraćaja pa i biciklisti i trotinetaši će biti bezbedniji, što potvrđuju i statistike.
Kao alternativu obaveznim kacigama, udruženja predlažu:
- izgradnju više odvojenih staza za bicikliste i trotinetaše u svim gradovima Srbije;
- uvođenje koncepta biciklističkih ulica u kojima bi biciklisti i trotinetaši imali prednost;
- širenje zona 30 i zona usporenog saobraćaja;
- češće kontrole brzine u gradovima i uvođenje kamera za kontrolu brzine;
- tehničke mere usporavanja saobraćaja;
- dozvoljavanje da se u pojedinim jednosmernim ulicama bicikli i trotineti kreću dvosmerno;
- regulisanje kretanja bicikala i trotineta žutim trakama, ukoliko ne postoji biciklistička staza kao alternativa;
- definisanje obaveznog bezbednog rastojanja za motorna vozila za vreme preticanje biciklista i trotinetaša.
Samo uz pomoć ovih mera, definisanih zakonom i pravilnicima može se suštinski poboljšati bezbednost biciklista i vozača električnih trotineta. Biciklisti su spremni da u saradnji sa Saobraćajnim fakultetom, Agencijom za bezbednost saobraćaja i MUP-om razgovaraju o predloženim merama, kao i da se uključe u radnu grupu za izradu novog Zakona o bezbednosti saobraćaja.
Vožnja se sprovodi u sklopu projekta „Zajedno za aktivno građansko društvo – ACT“. (danubeogradu.rs)