nedelja,  
27. april 2025.  
 

158. Beogradska Kritična masa: Ko to briše prelaze i staze

158. Beogradska Kritična masa: Ko to briše prelaze i staze 158. Beogradska Kritična masa: Ko to briše prelaze i staze
158. Beogradska Kritična masa: Ko to briše prelaze i staze

U subotu, 5. aprila 2025. u 16.30 će početi okupljanje biciklista na Trgu Nikole Pašića, a povod je 158. Beogradska Kritična masa.

Pod sloganom „Ko to briše staze i prelaze“ biciklistička vožnja će početi u 17.00 i voziće će se OVOM RUTOM.

Organizatori iz Udruženja Ulice za bicikliste saopštavaju…

„Prošlo je samo par godina od kako je Aleksandar Šapić postao gradonačelnik, a za urbanu mobilnost i saobraćaj u Beogradu je učinjeno više štete nego u celoj prethodnoj deceniji, od kako je SNS na vlasti. Trio Mali – Vesić – Radojičić, koji se pre Šapića bavio Beogradom, ipak je stidljivo pokušavao da liči na moderne evropske i svetske metropole, u smislu održivosti i tzv. „zelenih“ trendova. Dobili smo veliku pešačku zonu, nekoliko desetina kilometara biciklističkih staza i traka (koje se slabo ili nikako održavaju), kao i plan za linijski park.

Iako su tokom prethodne decenije od kako je SNS na vlasti u Beogradu dominirali investitorski urbanizam i automobilski narativ, postojalo je razumevanje da se tom pritisku motorizacije ne sme neupitno povlađivati, jer će se grad ugušiti u gužvama, a javni prevoz i građani trpeti zbog sve većeg broja automobila. A onda se pojavio Aleksandar Šapić, i bukvalno, kolokvijalnim rečnikom – obrnuo igricu.

On je od zapadnih metropola preuzeo one najgore davno prevaziđene prakse, posmatrajući gradove koje posećuje iz svoje ograničene automobilske vizure, udobno zavaljen na zadnjem kožnom sedištu službenog automobila.

Iz te ograničene perspektive, primerene 20. veku kad je cvetao automobilski urbanizam, Šapić vidi samo ograničenja za automobil u kome se nalazi: to su semafori, ležeći policajci, pešački prelazi, pešaci, biciklisti, uske ulice, drvoredi, nedostatak mesta da se parkira automobil. I tako naš gradonačelnik saobraćaj i uređuje, bukvalno od svoje kuće do radnog mesta, on širi ulice, seče drvorede, ukida pešačke prelaze, produžava intervale čekanja za pešake na semaforima, ukida žute trake i tramvajske baštice. Na sve strane asfaltira zelenilo i hvali se novim izgrađenim parkinzima. Ovoga puta, obići ćemo neke od „žrtava“ Šapićeve vladavine:

  • ukinutu biciklističku stazu u Vasinoj i Uzun Mirkovoj;
  • ukinute pešačke prelaze u Vasinoj;
  • planirano ukidanje pešačkih prelaza i ukinute biciklističke staze na Trgu republike;
  • ukinuti pešački prelaz na Terazijama;
  • ukinutu biciklističku stazu u Crnogorskoj i Braće Krsmanović;
  • Stari savski most kao izrazito pešački, biciklistički i most koji je služio da se desetine hiljada ljudi tramvajem i autobusom prevezu preko reke;
  • ukinut DEO žute trake na Brankovom mostu;
  • ukinuta prednost za javni prevoz u Uzun Mirkovoj i Vasinoj.

Samo pukom srećom i reakcijama međunarodnih organizacija nije stradalo i arheološko nasleđe korz proširivanje saobraćajnica unutar zidina donjeg Kalemegdana, a i reakcije stručne javnosti su sačuvale žute trake za javni prevoz i tramvaje na Voždovcu, koje su takođe bile najavljene za ukidanje.

Praktično sve što Šapić radi po pitanju saobraćaja su primeri kako ne treba raditi. Takvi primeri se predstavljaju na svim međunarodnim konferencijama o mobilnosti i saobraćaju kao primeri loše prakse u nerazvijenim zemljama. Koncept davanja prednosti automobilu napušten je pre više decenija, i u svetu se favorizovao javni prevoz, biciklizam i pešačenje pa tek onda automobil, kao glavni generator gužvi, buke i zagađenja.

Zbog toga, pokušaćemo ponovo da pronađemo gradonačelnika, za koga se nadamo da je uskoro bivši ovaj put u njegovoj kancelariji, i da ponovo pokušamo da mu dodelimo zlatnu pedalu za katastrofalno planiranje saobraćaja i nedostatak empatije za pešake, osobe sa invaliditetom i bicikliste.

Vidimo se u subotu, pištaljke su obavezne, a ponesite i pumpe, za svaki slučaj, jer možda gume treba da se DOPUMPAJU!“