Čak i ako nikada niste čuli za skraćenicu FOMO (Fear of Missing Out, ili na srpskom strah od propuštanja), sigurno ste nekada imali taj osećaj.
Recimo, kada se prodao onaj automobil koji ste gledali, ali ste oklevali, ili kada na Instagramu u julu, dok se vi čvarite u Beogradu, svi kače fotke sa morem i suncem.
Ali, čini se da FOMO ima „posebno mesto“ u sportskom klađenju. Ukoliko ste ljubitelj ove vrste zabave, garantovano ste „mali milion“ puta čuli nekoga ko je „znao“ da će autsajder da napravi iznenađenje, da će pasti gol u devedesetom minutu, i sada se gorko kaje što nije uplatio tiket na vreme.
Stvar se još više komplikuje kada se u jednačinu uvedu i bonusi kladionice, posebno kada je reč o kratkotrajnim ponudama: neki bonusi koji uključuju freebet ili bonus novac su ograničenog roka trajanja. Pa, hajde da vidimo šta je tačno FOMO, kakve veze ima sa sportskim klađenjem i kako možete da ovu blagu anksioznost iskoristite na najbolji način?
Kakav je osećaj FOMO
Neki bi, svakako previše grubo, rekli da je FOMO „bolest“ savremenog društva. Naravno, nije reč ni o kakvom oboljenju, ali u ubrzanom ritmu života, sa društvenim mrežama koje su ušle u sve pore, ima nešto što nas tera da poželimo da smo uradili nešto drugo, da nismo zakasnili.
Sa sportom, koji je ionako dinamičan, a uz to uključuje i novac ukoliko volite da se kladite, to ima dodatnu težinu.
I mada teoretski ne bi trebalo da se osećate kao da ste nešto „izgubili“ ako doslovno niste uplatili novac – stari srpski izraz za to je „ni iz džepa ni u džep“ – ljudska psihologija ipak je drugačija. Kada vi „u glavi“ imate tiket koji je dobitan, a niste ga uplatili, doživećete to kao mali poraz i razmišljati o potencijalnom dobitku koji vam je izmakao zato što niste bili dovoljno brzi ili odlučni.
Sa tim se slaže i nauka: psiholozi Danijel Kaneman i Amos Tverski odavno su, u svojoj teoriji perspektive, postavili hipotezu da bilo kakav gubitak ljude boli dvostruko više od onoga koliko dobitak donosi zadovoljstva. Izgleda da je to stvar i sa imaginarnim dobitkom…
FOMO u klađenju uživo
I pre nego što je klađenje uživo uzelo maha, kladioci su imali osećaj propuštenih prilika.
Zapravo, na neki način je bilo još teže – koliko puta vam se samo desilo da ste zakasnili samo jedan minut da uplatite tiket, a onda ste gledali kako ekipa na koju ste se kladili ubedljivo pobeđuje?
Klađenje uživo sve to dodatno komplikuje – ili čini stvari još zanimljivijim. Kada se utakmica igra, svaki minut može da bude propuštena prilika. Evo primera: u prošlom kolu Premijer lige Liverpul je gostovao Barnliju. Utakmica je bila mnogo tvrđa nego što se očekivalo, pa je već počela sudijska nadoknada kada je dosuđen penal za Liverpul.
Igrači koji su „znali“ da će Liverpul da pobedi, a nisu uplatili opkladu sa kvotom koja je u tom trenutku već iznosila više od 4.50, mogli su samo da se kaju kada je Mohamed Salah postigao još jedan gol u ovoj sezoni i tako doneo „Crvenima“ sva tri boda.
Još češće je kada „osetite“ preokret, jer tada koeficijenti znaju da budu još viši – recimo, kada favorit gubi na poluvremenu, ili kada Novak Đoković izgubi prvi set, a vi čekate pravi trenutak da uplatite na njegovu pobedu.
Bonusi i promocije
Gotovo da nema kladionice u Srbiji koja svojim novim, ali i redovnim igračima, ne nudi nekuj vrstu promocije. Ove promocije uglavnom apeluju na osećaj da ne bi trebalo propustiti priliku.
Ponude poput „happy hour“ (koji traje određeno vrene), bonusa koji se dodeljuju određenog dana u nedelji ili bonusa dobrodošlice koji se mogu zatražiti samo jednom nakon registracije kod kladionice – sve one oslanjaju se na činjenicu da biste, ako ih ne iskoristite u određenom periodu, mogli da propustite značajnu priliku.
Te vrste bonusa koje nude kladionice na ovaj ili onaj način proširuju vaš budžet za klađenje i omogućavaju vam da se kladite bez trošenja svog novca.
Međutim, nemojte da žurite; pažljivo pročitajte sve uslove i odredbe promocije.
Na primer, možete da dobijete znatna sredstva za klađenje, ali obrtni uslov (iznos koji morate dodatno da uplatite da biste podigli svoj dobitak) može biti toliko visok da je bonus praktično nemoguće iskoristiti.
U ovom slučaju, šanse za ostvarivanje profita praktično ne postoje, ali s druge strane, javlja se FOMO (strah od prouštanja). Vaš mozak jednostavno ne želi da propusti nešto što zvuči besplatno – čak i ako nije.
Tu na scenu stupaju specijalizovani sajtovi sa poštenim i jasnim recenzijama kladionica, koji vam objašnjavaju da li je nešto samo reklama ili je zaista korisno za vas.
Šta bi bilo kad bi bilo…
Sigurno nema češćeg izraza u rečniku jednog pasioniranog ljubitelja klađenja. Gotovo da češće pričamo priče o tiketima koje nismo uplatili od onih koje jesmo.
Ipak, FOMO ne mora uvek da bude negativan. Ako razumete ovaj fenomen na pravi način, onda ćete shvatiti da su neke propuštene opklade bile i mudra odluka, i da se ne treba uvek zaletati. Uostalom, priznajte sebi koliko biste se nervirali, sve do samog kraja, da ste čekali onaj gol Liverpula…

Dan u Beogradu osnovan je 2011. godine i jedan je od najčitanijih lokalnih portala u Srbiji. Osnivač i glavni urednik je Nenad Mandić – Ah Neša.