U sredu, 21. marta od 12.00 do 22.00 u Kulturnom centru Beograda, biće obeležen Svetski dan poezije. Po dvanaesti put, sledeći Uneskov proglas, KCB u Galeriji Artget (Trg Republike 5/I) obeležava ovaj dan.
Između dva Svetska dana poezije desilo se arapsko proleće, Okupacija Volstrita, internet-revolucija grupe Anonimni, gibanja širom Evrope, studentski protest na Beogradskom univerzitetu, demonstracije u Rusiji… Svaki od tih pokreta je Poezija. Poezija svakoga dana kao sigurna prečica do Sveta. (danubeogradu.rs)
PROGRAM
SAUČESNIŠTVA
12.00 – Poeziju Petrua Krdua čitaju: Tanja Kragujević, Radmila Lazić, Dubravka Đurić, Milica Lilić Jeftimijević, Dragana Mladenović, Mileta Prodanović, Vasa Pavković, Jelena Marinkov i Gabrijel Babuc.
Petru Krdu (1952-2011) bio je pesnik, fantasta, prevodilac, antologičar, izdavač, domaćin najotmenijeg književnog salona južno od Beča. Vozeći bicikl, brzinom od 80 km na sat, prevodio je Siorana, Joneska, Elijadea, Staneskua, čijim se stvaralačkim snagama divio kao da su njegove. Objavio je više pesničkih zbirki: Donosilac oka (1974, na rumunskom), Zamenice/ Pronume (1981, dvojezično), Jagoda u klopci (1988), U crkvi Troja (1992), Ljubičasto mastilo (1997), Škola izgnanstva (1998, na rumunskom) i Moj građanski šešir (2009). Preveo je preko dvadeset knjiga sa rumunskog, srpskog, francuskog i slovenačkog jezika i priredio nekoliko antologija poezije na ovim jezicima. Londonski izdavač Forest Books objavio je 1990. godine opsežan izbor iz Krduovog poetskog opusa pod naslovom The Trapped Strawberry. Uredio je niz važnih pesničkih, teorijskih i beletrističkih knjiga.
Za zbirku Saučesništvo/Complicitate (2007) dobio je prestižnu nagradu Fondacije Lučafarul (Bukurešt), nagradu „Poesis“ (Satu Mare) i KOV-ovu Evropsku nagradu za poeziju 2011 (posthumno). Bio je kreator brojnih perofrmansa i programa posvećenih poeziji. Živeo je i sanjao u Vršcu.
IMAGOLIRICA
13.00 – Otvaranje izložbe fotografija pesnikinja i pesnika nove generacije autora Danila Lučića.
„Imagolirica je foto izložba koja predstavlja portrete pesnikinja i pesnika nove beogradske pesničke scene. Namera je da se njihovim fotografijama, komponovanim kolažnom tehnikom u koju je inkorporiran i tekst po jedne njihove pesme, istovremeno pokaže njihovo stvaralaštvo, ali i njihov lik. Da se poeziji koja nastaje i problematizuje sada i ovde pruži, uslovno rečeno, ljudski lik. Da se proba na još jedan način da poveže savremena srpska književna produkcija i njen(e) imago, gde ovaj jungijanski pojam tumačimo u najširem mogućem kontekstu. Poezija je marginalizovana, skrajnuta iz polja medijske pažnje i, između ostalog, zbog toga nepristupačna i nepoznata publici. Fotografija je danas podređena tržišnoj, komercijalnoj nameni, kojoj je estetski imperativ često tek drugostepeni cilj. Ova izložba ima zadatak da se postavi subverzivno prema ovakvim trendovskim, tranzicijskim tretmanima obeju umetnosti. Autorke i autori čiji se portreti nalaze u okviru ove izložbe, mahom rođeni posle ’75. godine, ne samo što imaju za sobom više objavljenih zbirki, već i na druge, neposredne načine utiču na formiranje, afirmaciju i identitesko uobličavanje domaće savremene poezije, najčešće kroz organizovanje tribina, pokretanje on-line časopisa i blogova posvećenih poeziji i samoorganizovanje u pesničke kolektive.
U okviru ove izložbe zastupljeni su portreti Ane Seferović, Tamare Šuškić, Ana Marije Grbić, Jelice Kiso, Vladimira Tabaševića, Gorana Korunovića, Viktora Radonjića, Uroša Kotlajića, Bojana Savića Ostojića, Marjana Čakarevića, Vladimira Stojnića, Bojana Vasića, Bojana Markovića.“
POEZIJA VS RECESIJA (urednici Vladimir Stojnić i Bojan Vasić)
17.00 – Restrikcija ili restrukturiranje: potrošnja i proizvodnja poetskih modela
Razgovaraju: Dejan Ilić, Dubravka Đurić, Alen Bešić, Nenad Šaponja i Biljana Andonovska
Moderatori: Vladimir Stojnić i Bojan Vasić
„Možemo li u pojavi globalne ekonomske krize naslutiti simboličke mehanizme koji utiču i na položaj savremene poezije i njen odnos prema svetu? Nakon javljanja i gašenja brojnih poetskih pravaca i posle ustanovljavanja, praktikovanja i prevazilaženja najrazličitijih pesničkih obrazaca čini se da pitanje originalnosti i uloge savremene poezije danas dobija sasvim drugačiji smisao. Iako je očekivano da posle prekomerne potrošnje poetskih modela sledi opadanje i zamor, otvaraju li se mogućnosti za kvalitativno novi pesnički jezik na talozima ispisanih stranica?“
19.00 – Bilans stanja – pojam tumačimo u najširem mogućem kontekstu.
Poeziju čitaju: Nikola Vujčić, Milovan Marčetić, Mirjana Simović, Ljiljana Đurđić, Jelica Kiso, Bojan Savić Ostojić, Tamara Šuškić, Danica Vukićević, Petar Miloradović, Vladimir Kopicl, Miloš Petković i Ognjen Petrović
Moderatori: Jelena Milinković i Bojan Vasić
„Kako pesnici vide sopstveno mesto u današnjem društvu i u okviru same pesničke scene? Da li među mnoštvom pesnika različitih godišta, od najstarijih do najmlađih, postoji generacijski jaz, i da li postoje i linije koje ih povezuju? Koliko pesnici poznaju jedni druge i da li dolazi do ostvarenja dijaloga između različitih poetičkih usmerenja? Na koji način se vrši međusobno vrednovanje i kakva je uloga primenjenih vrednosnih matrica koje osciluju od argumentovane selekcije tekstova do etički problematične prakse uključivanja i isključivanja.“
12.00 – 22.00 SAUČESNIŠTVA
Poezija i kolaži Tatjane Cvejin (video-prezentacija)
Tatjana Cvejin (1948-2011) bila je 1968. godine jedna od osnivačica Književne komune Apatin. Ostvarila je opus od oko dvadesetak knjiga poezije i proze. Nekoliko naslova iz svog bogatog književnog rada koautorski je potpisala sa poznatim slovenačkim pesnikom Francijem Zagoričnikom. Učestvovala je u brojnim umetničkim akcijama i performansima, u periodu od 1966. do 2010. godine. Bila je urednica i prevoditeljka. Dobitnica je više književnih nagrada.
Knjige pesama: Nevidljivi darovi (1976), Živi pesak (1980), Ponavljamo oblike stvarnosti (1980), Doorn/za Haag se putuje preko Utrehta (1981), Kriterij znamenja (sa F. Zagoričnikom) (1983), Na putu (1992), Sabat (sa F. Zagoričnikom) (1993), Modra pčela (1993), Srbija na istoku (1994), Na molu San Karlos (pevanje u molu) (sa F. Zagoričnik) (1997), Šabat-follow me! (sa F.Zagoričnik) (2000). Objavila je i nekoliko knjiga za decu, kao i četiri knjige proze.
U manifestaciji „Svetski dan poezije“ u KCB-u učestvovala od samog početka, ispitujući performativne moći poezije.
Kikiriki i džabe pivo (Peanuts og fri rad) – filmsko putovanje kroz dansku scensku poeziju
(64 minuta, 2009), sa prevodom na engleski
„Jedna od najzanimljivijih ličnosti danske pesničke scene Klaus Ankersen, multimedijalni umetnik, prikazuje na Svetskom danu poezije 2012. film ‘Kikiriki i džabe pivo’. Uvek na putovanju, untrašnjem ili spoljašnjem (nastupao je u Berlinu, Istanbulu, Njujorku, Pragu i drugim gradovima), Ankersenov dokumentarac prati danske pesnike u njihovom svakodnevnom životu i omogućava im da iznesu svoje stavove o poeziji. Direktno, dinamično, banalno, problematično, drsko, poetično, kritički, bezvoljno, uzvišeno, satirično, cinički, minimalistički… koliko pesnika, toliko pogleda. Ali, priča o poeziji kroz ovaj film narasta, mešajući se sa dramatičnim slem-minijaturama u pravu lavinu ideja i dilema, koje su pesnicima potrebne svakog dana, kao voda ili vazduh, da bi živeli i stvarali..
Gledaocu je omogućeno da se nizu danskih pesnika, zapravo aktuelnoj književnoj sceni, približi i da sa male udaljenosti (uz pivo, kikiriki, dim cigarete i buku iz kafića) prati razvoj poetskog impulsa.