Izdvajamo
Naslovna » Izlasci » Festivali » 48. BITEF: Prošlost je sada
BITEF - Prošlost je sada
BITEF - Prošlost je sada

48. BITEF: Prošlost je sada

Od 20. do 30. septembra u Beogradu će biti održan 48. BITEF čiji je slogan „Prošlost je sada“. Selektori su, kao i prethodnih godina, Anja Suša i Jovan Ćirilov.

Ovogodišnji festival će biti posvećen stogodišnjici od izbijanja Prvog svetskog rata. Ovaj jubilej ima posebno mesto i značaj u većini evropskih država. Po rečima selektora „pucnji u Sarajevu, postali su pucnji mogućeg borca za slobodu ili mogućeg teroriste, a Prvi svetski rat postao je povod i sredstvo savremenog političkog repozioniranja“.

Pošto je evropski teatar ove godine veoma posvećen tematici Prvog svetskog rata tako će i na BITEF-u biti istražena „objektivnost“ u teatru na konto ove teme.

Ova selekcija ne tretira Prvi svetski rat na komemorativan način, a još manje na državno prikladan način spomen-jubileja. Ona ga problematizuje iz perspektive današnjeg vremena, polazeći od projekata koji se doslovno bave Prvim svetskim ratom.

Polje sećanja

Takva je predstava „Front“ Luka Persevala koji o Velikom ratu progovara iz zapadne perspektive. Dve predstave, po savremenim tekstovima srpskih autorki, Biljane Srbljanović i Milene Marković („Mali mi je ovaj grob“ i „Zmajeubice“), istorijske događaje tretiraju iz perspektive ovdašnjeg prostora i ovdašnjih političkih patologija.

Veoma zanimljiv je i dokumentarni teatarski projekat „Bojno polje sećanja 1914/2014“ iz Berlina u režiji nemačkog reditelja Hans-Vernera Krezingera, koji pokušava da tematizuje zapadni i istočni, kolektivni i lični, naučni i umetnički pogled na istorijske događaje u vezi sa Prvim svetskim ratom.

BITEF - A gde je revolucija stoko?
BITEF – A gde je revolucija stoko?

A gde je revolucija, stoko?

Predstave koje nisu direktno vezane za Veliki rat, ali su njihove teme proistekle iz ovog ratnog doba biće veoma zapažene na ovogodišnjem BITEF-u.

Pitanje litvanskog antisemitizma u novijoj istoriji postavljeno je u predstavi „Naš razred“ koja je nastala po tekstu poljskog autora Tadeuša Slobodjaneka. Predstava „(A)polonija“ poljskog reditelja i međunarodne zvezde Kžištofa Varlikovskog, predstavlja hod kroz XX vek i traumatična mesta novije poljske ali i evropske istorije.

Predstava „Aleksandra Zec“ Olivera Frljića tematizuje jugoslovenski rat sa početka devedesetih i nevinu dečju žrtvu koja je metafora žrtvovanja vlastite budućnosti. Borut Šeparović problematizuje savremenu komodifikaciju društvenog bunta koji je iznedrio r’n’r’ album „Paket aranžman“ sa početka osamdesetih, postavljajući retoričko pitanje: „A gde je revolucija, stoko?“.

Mlada švajcarska autorka Korina Majer bavi se pitanjem lične istorije koja je uvek deo kolektivnog pamćenja, kroz predstavu „Prošlost je sada“ a slovenački reditelj Jernej Lorenci, u predstavi „Poludela lokomotiva“ postavlja autorefleksivno pitanje o dometima i revolucionarnom potencijalu savremenog teatra u odnosu na savremeno društvo.

Predstava „Grobnica za Borisa Davidoviča“ Ivice Buljana, koristi kao predložak knjigu Danila Kiša, koje i dalje predstavlja jedno od najkontroverznijih literarnih dela u jugoslovenskoj istoriji od svog pojavljivanja 1976. godine, kada je proizvelo neobičnu turbulenciju u književnim krugovima i bilo proglašeno „najvećom posleratnom aferom na ovim prostorima“. Od tada je inspirisalo mnoštvo renomiranih umetnika i proizvelo moštvo političkih debata na Balkanu, dok pseudo dokumentaristički stil i epska struktura ovog romana, predstavljaju impresivnu bazu za razumevanje i interpretiranje mehanizama istorije i različitih represivnih sistema.

„Communitas na ispitu“, koje su zajedno kreirali Ana Vujanović i Saša Asentić je umetnički projekat koji se sastoji od teorijsko-umetničkog istraživanja i performansa. Projekat je prilagođen kontekstu u kom se izvodi i autori posmatraju slike tela u sklopu društvenih sistema koji su obeležili 20. vek kao i kroz lična životna iskustva: istočno-evropski socijalizam i zapadni neoliberalni kapitlizam.

Laureat nekoliko srpskih pozorišnih festivala, predstava „Neoplanta“ u režiji Andraša Urbana, inspirisana prozom Lasla Vegela, govori o burnoj novijoj istoriji Novog Sada obeleženoj traumatičnim događajima koji su definisali odnose i identitet njegovih stanovnika.

Po rečima selektora, ovo izdanje BITEF-a „traži aktivnu političku i društvenu participaciju umetnika i publike, koje ne nudi laku zabavu baš kao ni lak zaborav, koje problematizuje politike pamćenja u kontekstu kreiranja nacionalnih i drugih identiteta, predstavljajući nam teatar koji poziva i obavezuje na buran i do kraja neizvestan dijalog između umetnosti i ljudske zajednice“.

O pratećim programima BITEF-a pročitajte OVDE.

Rezervacija i prodaja ulaznica

Rezervacija ulaznica za 48. Bitef počinje 18. avgusta: blagajna@bitef.rs i 069/8992-400

Prodaja ulaznica za 48. Bitef počinje 1. septembra na blagajni festivala, u Pozorištu na Terazijama (Terazije 29). Cene ulaznica su od 1.000 do 2.000 dinara. (danubeogradu.rs)

Glavni program

Subota, 20. septembar
(20.00) A gde je revolucija stoko?

Nedelja, 21. septembar
(19.00) (A)Polonia

Ponedeljak, 22. septembar
(19.00) Naš razred

Utorak, 23. septembar
(20.00) Prošlost je sada
(20.00) Communitas na ispitu (epizoda Novi Sad)

Sreda, 24. septembar
(20.00) Bojno polje sećanja 1914/2014

Četvrtak, 25. septembar
(20.00) Bojno polje sećanja 1914/2014
(20.00) Communitas na ispitu (epizoda Beograd)

Petak, 26. septembar
(18.00 i 21.00) Grobnica za Borisa Davidoviča
(20.00) Zmajeubice

Subota, 27. septembar
(18.00) Neoplanta
(20.00) Mali mi je ovaj grob

Nedelja, 28. septembar
(18.00 i 21.00) Aleksandra Zec

Ponedeljak, 29. septembar
(20.00) Poludela lokomotiva

Utorak, 30. septembar
(20.00) Front

loading...

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.