Naslovna » BG svaštara » Obrati pažnju! » Matematika za predškolce i prvake
Jednostavna matematika za najmlađe
Jednostavna matematika za najmlađe

Matematika za predškolce i prvake

Roditelji, bake i deke, tetke, ujaci, stičevi… pažnja! Matematika je toliko važna da je neophodno pružiti svu pomoć mališanima u razumevanju osnovnih pojmova.

Do početka školske godine ostalo je desetak dana, ali tema koju pokrećemo nije vremenski ograničena. Jednostavne svakodnevne vežbe kroz igru, koje predlažu stručnjaci, trebalo bi da postanu navika u odrastanju predškolaca i podrška prvacima u školskim danima.

Nije dovoljno kupiti šarene didaktičke igračke i samo ih dati deci. Bitan je kontinuirani kontakt, ponavljanja, objašnjenja, vaše vreme…

Evo nekoliko delotvornih saveta psihologa i pedagoga.

Pojam broja

Neka dete pravilno i postepeno usvaja pojam broja.

Za sasvim malu decu koja ne znaju da broje, ali i onu koja se već snalaze sa brojevima, važne su tri stvari. Prvo – dok broje predmete i pokazuju ih prstićem treba da shvate da se svaki komad „računa“ samo jednom. Zatim – potrebno je da im bude jasno da poslednji broj do kojeg su došli predstavlja ukupan broj predmeta. I, na kraju, ukoliko predmeti samo promene mesta, njihov broj će ostati isti.

Brojite, zato, zajedno predmete u svakodnevnoj rutini – dugmad dok zakopčavate jaknu, krompire koje kupujete u prodavnici, stepenice, kašike na stolu… Počnite sa maksimalno pet objekata, pa postepeno povećavajte broj, kad dete bude sposobno za izazov. Koristite kreativno materijal iz društvenih igara koji sigurno imate u kući – za brojanje.

Poređajte predmete u niz, pa kad ih mališan izbroji, od njih napravite krug, gomilu… Dete će možda želeti da ih ponovo izbroji, a desiće se i da odmah shvati da ukupan broj nije promenjen. Pronađite parove objekata koji idu zajedno – kašika i viljuška, šoljica i tacna, figurice kauboja i konja, ili slične igračke. Neka dete samo pravi parove, a zatim ga podstaknite da broji i shvati da ovi skupovi imaju isti broj predmeta.

Prostor

Za razumevanje geometrije i prostora, obično se koriste različite vrste kocki „za građenje“. Postoji, međutim, i drugi način.

Pronađite linije osnovnih oblika u kući – kvadratne pločice i prekidač za svetlo, pravougaone prozore, krug na brojčaniku sata… Igrajte sa detetom igru pronalaženja oblika i razgovarajte o načinu na koji ih ono prepoznaje.

Pričajte o ilustracijama u knjigama – šta je iznad drveta, ispod drveta, koja životinja je veća, a koja manja.

Nacrtajte na papiru mapu dečije ili druge sobe i unesite, zajedno sa detetom, jedan po jedan predmet uz diskusiju šta je pored čega, koji komad nameštaja je bliži vratima, a koji dalji…

Merenje

Uključite dete u merenje dužine, visine, težine, količine… Cilj je da usvoji pojmove celog i delova (pola šolje ili kašike dok mesite, tri cela jajeta, jedno pakovanje butera…), da u ruci oseti šta je teže a šta lakše u supermarketu, na primer, i pravilno ga imenuje. Čije su cipele duže, a čije kraće, koja je jabuka veća a koja manja, da li je kraći put do parkinga ili igrališta u produžetku…

***

Ideja je mnogo, a stalna vežba na ranom uzrastu najvažnija.

Imajte na umu da matematika ne znači samo usvajanje znanja iz određenog predmeta. Ona je osnov za budući dobar uspeh u školi i van nje. Razumevanje bazičnih matematičkih pojmova razvija pamćenje, poboljšava pažnju, pozitivno utiče na sposobnosti učenja i mišljenja.

(danubeogradu.rs)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.