Naslovna » BG svaštara » Obrati pažnju! » Naučite dete da upravlja vremenom
Upravljanje vremenom - složena veština za dete
Upravljanje vremenom - složena veština za dete

Naučite dete da upravlja vremenom

Veština upravljanja vremenom potrebna je podjednako odraslima i deci. Zato počnite, već od predškolskog uzrasta, da vežbate – dete će tako brže i sa više uspeha savladavati obaveze u školi.

Deca u prvih desetak godina života nemaju razvijene sve kognitivne sposobnosti neophodne za samostalno upravljanje vremenom. Potrebna ime je pomoć u razumevanju samog vremena i prioriteta, a ona može da se sastoji od niza jednostavnih aktivnosti.

Evo nekih, koje predlažu stručnjaci.

Upravljanje vremenom na ranom uzrastu

Za trogodišnjake i četvorogodišnjake „postoji samo sada“. Sledeći korak u razvoju za njih je „pogled u budućnost“, što im možete olakšati.

Razgovarajte o smeni godišnjih doba. Opadanje lišća, pahulje i sneg, a zatim olistavanje drveta ispred vaše kuće možete da posmatrate, crtate, pronalazite slične primere u knjigama za decu, učite pesmice… Pokažite detetu porodične fotografije iz različitih sezona, pričajte o promenama u prirodi dok šetate.

Smena dana i noći je još konkretnija, kao i dnevne rutine – obroci, odlazak roditelja na posao… Posmatrajući obrasce koji se ponavljaju u prirodi i kod ljudi dete usvaja intuitivno pojam vremena.

Napravite veliki kalendar sa crtežima redosleda događaja tokom dana i sedmice. Nacrtajte jabuku u vreme kad dete dobija užinu, iza toga igračku, tuš za kupanje, krevetić sa noćnim nebom. Dodajte obavezno i crteže malih rituala u kojima dete posebno uživa.

Vežbajte na istom kalendaru strpljenje. Upravljanje vremenom podrazumeva odlaganje zadovoljstava. Učite dete da čeka događaje koje želi i da postaje sve radosnije kako se oni približavaju. Razgovarajte nekoliko dana pred neki lep događaj o njemu i planirajte zajedno šta sve treba uraditi u vezi sa tim. Zasadite seme u saksiju, zalivajte i posmatrajte kako biljka raste.

Upravljanje vremenom za predškolce i prvake

Na ovom uzrastu dete uči da koristi sat i kalendar, to je neophodno za buduće upravljanje vremenom. Ono uči i veštinu organizovanja.

Odredite prigodno mesto za sve što dete koristi. Neka tačno zna gde se nalaze bojice i sveske, na primer, i neka nauči da ih posle upotrebe vrati na mesto. Nagradite ga ako je uredno. Posebnu pažnju poklonite školskom priboru, koji ne treba mešati sa igračkama.

Napravite kratak spisak obaveza – na primer „Šta sve treba spakovati u školski ranac“, i čitajte ga stavku po stavku zajedno tokom svakodnevne pripreme za odlazak u školu.

Za bolje razumevanje vremena možete potražiti i neke od aplikacija namenjenih deci – šareni tajmer, štoperica, „peščani“ ili običan sat koji odbrojava vreme do planiranog događaja možete da postavite na ekran kompjutera. Osmislite sami kratke igre – vežbe, tokom kojih dete treba da obavi neki zadatak za dogovoreno vreme. Omogućite mu da prati proticanje vremena i nagradite ga (bodovima koje ćete, recimo, nedeljno sabirati) ako uspe.

Dete na ovom uzrastu uči i odgovornost za posledice – ne pokušavajte da ga „sačuvate“ od loših ishoda – potrebno je da mu bude sasvim jasno da će, ako ne uradi svoje „zadatke“, dobiti „nižu ocenu“, i u životu, i u školi.

Upravljanje vremenom za osnovce

Iz godine u godinu raste broj obaveza, pa je veoma važno naučiti dete kako da postavi ciljeve, prioritete, kako da se organizuje da ih postigne i – razmišlja fleksibilno. „Gubljenje vremena“ i nesposobnost fokusiranja na zadatke najčešći su problemi.

Vežbajte realno određivanje vremena neophodnog da se jedan posao završi. Neka dete odvoji izvesno vreme da napravi zajedno sa vama raspored. Podelite slobodno vreme u partije i napišite šta bi trebalo da se uradi, a zatim, na kraju dana, neka dete upiše šta je zaista odradilo.  Diskutujte zajedno šta se dogodilo i zašto.

Planirajte obaveze na duži rok nego sa mlađim detetom. Uključite i „projekte“ za koje je potrebno više vremena, pa ih podelite u partije i pratite realizaciju. To može da bude i sasvim uobičajen zadatak – na primer da dete neku knjigu pročita za tri nedelje.

Radite na prioritetima – dete treba da nauči razliku između „želeti“ (video igrice, druženje, televizija…) i „morati“ (škola, domaći zadaci, spavanje…) i stekne iskustvo u samokontroli i kontroli tokom obe vrste aktivnosti. Razgovarajte sa detetom i „popustite“ ponekad kad zaključite da će to pozitivno da deluje.

***

Počinje još jedna školska godina. Vaše dete će imati složen zadatak da u dnevni raspored uklopi sve obavezno i željeno – od učenja, preko sportskih treninga i časova u muzičkoj, ili školi jezika, do odmora i druženja. Ako ga naučite kako da upravlja svojim (slobodnim) vremenom, sigurno će biti uspešnije, smirenije, zadovoljnije.

(danubeogradu.rs)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.