Nova školska godina počinje uskoro – sledećeg ponedeljka učenici će, posle par meseci odmora, ponovo biti u klupama. Tinejdžeri su po mnogo čemu specifična grupa đaka, pa evo kratkog podsetnika baš za njih.
Gradivo je… Postavi lične ciljeve… Potrudi se…
– Gradivo je sve složenije i od tebe se očekuje više nego u prethodnim godinama – pre svega da se snađeš sam. Profesori će objašnjavati onoliko koliko im vreme dozvoli, ali može biti partija ili predmeta sa kojima ćeš imati problema. Dobro bi bilo da sebi razjasniš sve „rupe“ u gradivu, odnosno stvari koje nisi razumeo na času. Ako ih preskočiš, kasnije može biti teže. Potraži na internetu, pitaj druga, drugaricu, zakaži poneki privatni čas. Ovo je posebno bitno za predmete koji su osnova za zanimanje za koje se spremaš.
– U direktnoj vezi sa prethodnim je potreba da na časovima budeš „prisutan“. Pažnja i koncentracija su kod tinejdžera nestabilne i često „lutaju“, pa se može dogoditi da je profesor sve lepo objasnio, a ti… Ukratko – biće lakše ako uspeš da učiš baš na času.
– Postavi lične ciljeve za svaki predmet i pokušaj da ih se pridržavaš. Podeli ih sa profesorom, posebno za one predmete koje voliš i oblasti koje želiš da usavršavaš. Predavači ovu vrstu komunikacije cene i mogu da ti pomognu više nego što pretpostavljaš.
– Potrudi se da na časove dolaziš na vreme.
Pokušaj… Ne „eksperimentiši“… Pažljivo biraj…
– Pokušaj da ne koristiš prevare kad želiš da se opravdaš za neurađen zadatak ili odsustvo sa časa – profesori uglavnom prepoznaju laži čak i kada to ne pokazuju, a ako budeš iskren veće su šanse da će tvoj odnos poštovati i da će ti oprostiti. U svim nezgodnim situacijama u kojima se nađeš profesor sa kojim si uspostavio dobar odnos biće spreman da ti pomogne.
– Ne „eksperimentiši“ sa školskim pravilima – ponekad je tako privlačno prekršiti ih i testirati granice do kojih profesori tolerišu odstupanja, posebno ako to radiš u grupi. Pa ipak, pročitaj poslednju rečenicu prethodnog saveta.
– Planiraj svoje vreme unapred, kako bi mogao da odvojiš što više sati za tebi bitne ljude i zabavu.
– Vannastavne aktivnosti su važne. Odaberi ih pažljivo. Bilo bi korisno da one budu u vezi sa planovima vezanim za tvoje buduće zanimanje, koje sigurno imaš. Proveri svoje sposobnosti pre nego što dođeš u priliku da napraviš definitivan izbor. Mnogo je srednjoškolaca koji su promenili usmerenje pošto su „otkrili“ nešto privlačnije od smera za koji su se opredelili. Možda imaš i neku „tajnu želju“… Konkretno, probaj u različitim sekcijama, grupama, klubovima, u školi ili van nje, glumu, ili sport, ili crtanje, ili humanitarni rad, ili programiranje, ili gajenje organskog bilja, ili brigu o životinjama…
– Pažljivo biraj prijatelje. Ne pozivamo te da ocenjuješ suviše strogo osobe, posebno nove poznanike, ali ako se u nečijem društvu ne osećaš prijatno, izbegavaj ga. Ukoliko se vaši stavovi o dobrom i lošem u bilo kojoj oblasti razlikuju, odustani – i od rasprave i od druženja. Potrudi se da „odbacivanje“ bude postepeno, bez preteranih reči i emocija, koje te mogu dovesti u neugodnu situaciju.
Niko nije savršen…
– Niko nije savršen. Ukoliko imaš problem, potraži pomoć – drugova, profesora, roditelja…
– Isključi preterane emocije vezane za nastavu. Prvi utisak najčešće vara. Ako ti se neki predmet učini suviše težak, ili neki profesor „suviše težak“, daj im priliku da o njima naučiš više – možda promeniš mišljenje.
– Započni novu školsku godinu sa pozitivnim osećanjima i trudi se da ih zadržiš.
***
Pokušali smo da u ovom podsetniku odaberemo i saberemo interesantne i značajne poruke koje tinejdžerima šalju stručnjaci, profesori, i studenti koji su kroz ovaj period prošli.
Mogu da ga iskoriste, naravno, i roditelji tinejdžera, i tako dopune lične savete pred početak nove školske godine.
(danubeogradu.rs)