Benksi u Beču! Turneja Benskijevih radova, neautorizovane izložbe, počela je još 2016. u Istanbulu, a u Beču će biti otvorena do 4. oktobra 2020.
Benksijevi radovi bili su izloženi u Amsterdamu, Parizu, Berlinu, Rijadu, Melburnu, Antverpenu, Bukureštu, Klužu i Budimpešti.
Posetioci će biti u prilici da vide više od sto Benksijevih radova: fotografije, grafite i video klipove, a tri instalacije predstavljene su prvi put.
Njegovi grafiti su duhoviti, antiratni i uvek subverzivni – prikazuju devojčicu kako grli bombu ili likove iz „Petparačkih priča“ sa bananama u ruci umesto pištolja.
Pored radova iz redovne postavke, u Beču su prvi put predstavljene tri nove instalacije, između ostalog replika Benksijevog ateljea kao i model porodičnog kupatila kojeg je umetnik „oslikao“ pacovima, koristeći svoje prepoznatljive „šablone“ (eng. stencils).
Fotografiju kupatila je objavio na svom Instagram profilu na početku pandemije virusa korona uz komentar „Supruga mrzi što radim od kuće“.
Najpoznatija slika predstavljena na izložbi je svakako „Devojčica sa balonom“. Delo je izazvalo pažnju javnosti kada se, nakon što je za milion funti prodato na aukciji 2018. godine, mehanizam postavljen u samom ramu slike uključio i naočigled kupaca i ljubitelja umetnosti uništio polovinu slike.
Iako je Benksi verovatno imao nameru da sliku obezvredi, „samouništenjem“ je samo dobila na većoj popularnosti i vrednosti.
O tome koliko je Benksijeva umetnost u međuvremenu poskupela, svedoči podatak da je slika „Devolved Parliament“ prodata za 12 miliona dolara krajem 2019. godine.
Ulična umetnost ne može da se zamisli bez Benksija. Dok njegova dela decenijama osvajaju ulice i pažnju aukcijskih kuća širom sveta, identitet četrdesetogodišnjeg Britanca iz Bristola nije poznat. Iako važi za jednog od najskupljih savremenih umetnika, ostaje anoniman, jer je ispisivanje grafita u javnom prostoru zabranjeno i kažnjivo u mnogim zemljama.
Benksijeva ulična umetnost izaziva i polemike. Dok ga jedni smatraju „artivistom“ (eng. artist and activist) koji je uličnom umetnošću uzburkao muzejski establišment, drugi mu zameraju „profiterstvo od ratnog turizma“ odnosno dizajniranje hotela u pojasu Gaze.
Ipak, kada je Bristol trebalo da glasa o grafitima, 97 odsto građana se izjasnilo protiv uklanjanja Benksijevih grafita u umetnikovom rodnom gradu.
Deo zarade od ulaznica na izložbi u Beču biće dodeljen ustanovi koja pomaže sirijskim izbeglicama. (EuroComm)