nedelja,  
9. februar 2025.  
 

135. Beogradska Kritična masa

Biciklistička vožnja: Beogradska Kritična masa (foto: Pixabay) Biciklistička vožnja: Beogradska Kritična masa (foto: Pixabay)
Biciklistička vožnja: Beogradska Kritična masa (foto: Pixabay)

U subotu, 28. januara 2023, Udruženje Ulice za bicikliste isplaniralo je još jednu vožnju: 135. Beogradska Kritična masa zbog malo priče a još manje rada.

Malo priče a još manje rada na biciklističkoj infrastrukturi u Beogradu izvodi bicikliste i ovog januara na ulice Beograda, posle okupljanja od 14.30 na Trgu Nikole Pašića, odakle će početi tradicionalna biciklistička vožnja.

Vožnju organizuju zbog stalnih najava i obećanja gradskih vlasti o razvoju biciklističke infrastrukture.

Po evidenciji Udruženja Ulice za bicikliste pogledajte šta je najavljivano a šta urađeno:

  • 2017. godine je obećano 120 km biciklističkih staza, a do 2019. je obećano još 120 km;
  • 2020. godine obećano je još 132,7 km biciklističkih staza, a urađeno je svega 2,5 km;
  • 2021. godine je navodno raspisan tender za razvoj biciklističkih staza, ali ni taj projekat nije zaživeo;
  • 2022. godine je obećano 500 km biciklističkih staza, zatim je taj broj smanjen na 150 km, dok je u praksi prošle godine broj biciklističkih staza ušao u minus – ukidanjem biciklističke trake u Uzun Mirkovoj ulici zbog parkinga privatnog hotela i ukidanja staze kod trga Slavija;
  • 2023. godine u Beogradu se o biciklističkim stazama ni ne govori, a budžet opredeljen ove godine je po drugi put sveden na 0 dinara; jedino pominjanje biciklala u gradskom budžetu je u svojstvu naplate poreza za sisteme javnih bicikala – koji takođe ne postoje.

Dalje, u Udruženju citiraju Plan održive urbane mobilnosti (POUM):

„… transport je održiv onda kada je pristupačan, kada postoji mogućnost za alternativni vid prevoza, kad postoji bolja povezanost javnog prevoza, kad postoji infrastruktura za prevoz biciklom ili za kretanje pešaka a sve u cilju smanjenja saobraćajnih gužvi i veće zaštite ljudi i životne sredine“.

Po ovom planu, u Beogradu bi do 2031. godine trebalo da bude izgrađeno još 504,8 km biciklističkih staza i to u tri faze:

  • I faza (2021-23): 144,4 km,
  • II faza (2024-28): 94,7 km,
  • III faza (2026-31): 265,7 km.

„Do sada je od prve faze ostala samo mrtvo slovo na papiru.

Podsećamo da je biciklizam najodrživiji vid transporta i gradovi širom sveta ulažu desetine miliona eura u razvoj infrastrukture i biciklizma, kako bi smanjili zagađenje, saobraćajne gužve i poboljšali zdravlje svojih građana i građanki.

Malo povremene priče, još manje rada i nimalo razumevanja za rešavanje problema urbane mobilnosti, gradskog zagađenja i klimatske krize je ono što nas je dovelo da građani i građanke Srbije imaju kraći životni vek u odnosu na većinu zemalja u Evropi.

Zato se vidimo 28. januara na Trgu Nikole Pašića u našim novogodišnjim odlukama: da ove godine idemo svi na bajs – bezbedno“, piše u saopštenju.

(danubeogradu.rs)