Naslovna » BG svaštara » Tech Radar » Lean „za poneti“
Lean "za poneti"
Lean "za poneti"

Lean „za poneti“

Lean je poput kafe za poneti – svuda se može konzumirati pri čemu će efekti biti u skladu sa očekivanjima.

Kada se govori o metodama za unapređenje procesa, u većini slučajeva se misli na procese koji se dešavaju u proizvodnji. To se do te mere ustalilo u poslovnim krugovima, da kada se, recimo, govori o unapređenju procesa u uslužnim delatnostima, potrebno je da se jasno naglasi.

Lean, kao jedna od vodećih svetskih metodologija za unapređenje takođe se uglavnom vezuje za proizvodnju i proizvodne procese, čime se nepravedno zapostavlja moć ove metodologije nad procesima uopšte, bilo da su oni proizvodni, logistički, procesi vezani za uslužne delatnosti, IT sektor i sl.

Inicijalno nastala u ratom razrušenom Japanu, iz potrebe da se uštedi ono malo resursa, tadašnji pioniri ove metodologije nisu ni sanjali da su napravili sistem koji će biti ne samo deo prestiža u svetskom poslovnom okruženju, već će i kompanije poput Toyote, Google-a, Formule 1 ili Facebook-a lansirati u sam vrh globalne poslovne mreže. Ono što je zaista sjajno je činjenica da sve više kompanija u Srbiji i okruženju prepoznaje Lean kao benefit koji im omogućava da budu značajno ispred svoje konkurencije.

„Dolazim iz jedne od vodećih Lean i Kaizen konsultantskih kuća u regionu ‘Tecor consulting gde svakodnevno dobijamo pitanja vezana za oblast primenjivosti i delovanja alata koje implementiramo. Primena Lean-a je neograničena, a jednom kvalitetno uspostavljen sistem garantuje održivost, uštede i konstantan razvoj. Iako je nastao u praksi, u fabrikama, iako se naziva filozofijom, on je vrlo praktična i primenjiva stvar čime god da se bavimo – od košenja trave do proizvodnje aviona. Šta god da radimo uvek možemo to bolje, brže i kvalitetnije da uradimo“, kaže Ivan Milanović, konsultant i trener Tecor Consalting.

Lean "za poneti"

Kada govorimo o primeni Lean-a u administraciji, očekivani rezultati se uglavnom baziraju na poboljšanju performansi, kvaliteta usluga i informacija, ali ako široko sagledamo benefite „administrativnog“ Lean-a, videćemo da oni ništa ne manjkaju za onima koji se ostvaruju u proizvodnji.

S obzirom da administrativni poslovi (Lean office) nisu opipljivi, glavni izazov je kako da prepoznamo da li je do poboljšanja zaista došlo. Ovo se jednostavno rešava kvantifikacijom i vizualnim predstavljanjem dobijenih rezultata, a pred sam početak implementacije je najbolje upotrebiti Lean alat Mapiranje procesa i time osvestiti nedostatke koje treba redukovati.

Kada je na primer IT sektor u pitanju, ova grana privrede u poslednje vreme sve više traži mogućnost plasiranja vrednosti na najefikasniji način. Stalna trka da se klijentima isporuči baš ugovoreni proizvod u unapred definisanom vremenu postavila je zahteve i otvorila prostor za primenu Lean-a u IT sektoru.

Jako bitna činjenica za svaku IT kompaniju je da primena IT Lean-a omogućava veću efikasnost i efektivnost procesa. Ovo je posebno važno zato što se kompanije u IT sektoru brzo razvijaju i na taj način prevazilaze svoje organizacione kapacitete. S tim u vezi je implementacija Lean-a u što ranijim fazama veoma značajna.

I da rezimiramo… Lean je poput kafe za poneti – svuda se može konzumirati pri čemu će efekti biti u skladu sa kvalitetom sirovine od koje se pravi. Ono što je veoma značajno, u velikoj trci na lokalnim, regionalnim i globalnim tržištima jeste povećanje zadovoljstva klijenata, odnosno povećan rejting kompanije. Pored toga, ništa manje nije bitno ni veće zadovoljstvo zaposlenih.

(Tekst priredio: Ivan Milanović, konsultant i trener Tecor Consalting)

Uređuje: Dan u Beogradu

Dan u Beogradu osnovan je 2011. godine i jedan je od najčitanijih lokalnih portala u Srbiji. Osnivač i glavni urednik je Nenad Mandić - Ah Neša.