Dobar izbor između više ponuđenih mogućnosti često nije lak. Šta da činite kada, jednostavno, ne možete da donesete odluku, pošto znate da ćete se kajati šta god da odaberete.
Izbor je omiljena tema marketinga i psihologije, a kupci su oni na kojima se najčešće vrše istraživanja i uopštavanja, sa željom da se prodre u načine na koje odlučuju, kako bi im se, zatim, ponudili odgovarajući proizvodi.
Mi, međutim, ne biramo samo kad kupujemo, a među brojnim odlukama koje svakodnevno donosimo, nalaze se i raskršća sa po život značajnim posledicama.
Da li ste primetili da neki ljudi svoje izbore prave brže, ishodima su zadovoljniji i o posledicama govore retko? Ukoliko niste među njima, a želeli biste da budete, poslušajte nekoliko saveta jer – veština donošenja odluka se uči.
Pravilo 10/10/10 za teške izbore
Pravilo koje preporučuje Suzi Velš, autor biznis publikacija, a koje je široko primenljivo, je jednostavno i lako ga je zapamtiti. Razmislite o posledicama izbora – kako ćete se osećati posle 10 minuta, posle 10 meseci i posle 10 godina? Stvari ćete na ovaj način sagledati iz sasvim nove perspektive.
Suočite se sa strahovima
Jedan od najčešćih faktora koji nas sprečavaju da napravimo izbor u teškim situacijama je strah od posledica. Ovo osećanje nas do te mere okupira da nismo u stanju realno da procenimo okolnosti i ponude, previđamo bitne detalje, postajemo „teški“ sagovornici i pregovarači… Lek je suočavanje. Morate sasvim konkretno predočiti sebi (napišite ih!) najgore ishode koje imate u glavi. Razmislite koje će biti posledice po vas ako se taj najlošiji scenario desi, i kako ćete izaći na kraj sa njim. Razmislite dobro. Ako će to biti veoma teško – odustanite, ali vam se može dogoditi da shvatite da će posledice biti jednostavnije nego što ih zamišljate.
Napišite sve prednosti i mane
Iako sve manje držimo olovke u rukama, ne postoji razlog da preskočimo pisanje, najjednostavniji način da pred sobom vidimo prednosti i mane jedne, dve ili više ponuda. Isključite kompjuter – izađite iz virtuelnog sveta i napišite prednosti i mane baš na papiru. Na naša razmišljanja u velikoj meri utiču podsvesne želje i potrebe, zbog kojih često „ne vidimo dobro“, ali kad se suočimo sa spiskom zaključićemo da su neke prednosti ili mane dugoročnije, na primer, ili povezane sa drugima, što može da pomogne u izboru.
Razdvojite želje od onoga što vam stvarno prija
Događa se da su želje jedno, a ono što volimo drugo. Stručnjaci upozoravaju da je ovo jedan od najčešćih razloga pogrešnih odluka. Znamo, na primer, da uživamo na moru, u plivanju, opuštenom ležanju na plaži, a onda, pod uticajem različitih okolnosti poželimo da krenemo u višednevni obilazak velikih evropskih gradova sa vodičem, autobusom… Ako izaberemo ovo dugo vraćamo se puni utisaka, ali umorni i nezadovoljni – to jednostavno nije bio „naš odmor“. Važi i obrnuto, a poenta glasi – ako želite da napravite dobar izbor – upoznajte sebe.
Izbegnite paradoks izbora
Da li ste čuli za paradoks izbora? Termin je poznat i odnosi se na činjenicu da što više ponuda imamo – izbor je teži. Suzite, dakle, mogućnost izbora sami, postepeno ili naglo, što zavisi od vrste ponuđenog i okolnosti, a zatim odlučujte između 2-3 alternative.
***
Za lepši dan u Beogradu, naučite da kvalitetnije i efikasnije pravite izbore. Više razmišljanja ne znači uvek i dobro razmišljanje. Dajte sebi rok i prihvatite da ćete ponešto i izgubiti, ponegde napraviti kompromis… Budite zadovoljni što je izbor vaš, čak i kad posledice pomalo razočaraju…
(danubeogradu.rs)