Naslovna » BG svaštara » Obrati pažnju! » Za roditelje: Kad vas nastavnik pozove
Vaš sagovornik - nastavnik
Vaš sagovornik - nastavnik

Za roditelje: Kad vas nastavnik pozove

Pred početak nove školske godine, želimo da skrenemo pažnju na jednu, često zanemarivanu, činjenicu. Dobar odnos roditelj – nastavnik može efikasno i trajno da reši veliki broj problema.

Pripremite se unapred

Šta činiti kad dobijete poziv da dođete u školu i porazgovarate sa učiteljicom ili razrednim starešinom?

Ne paničite.

To što želi da pričate nasamo, a ne na roditeljskom sastanku, znači da je detetu posvećena dodatna pažnja. Nastavnik očekuje da od vas dobije informacije, da uspostavite saradnju, i zajedno rešite nešto što sprečava vaše dete u postizanju uspeha.

Umesto da (često pogrešna) pitanja postavljate detetu, budite spremni da ona prava postavite nastavniku. Evo nekoliko saveta, za najčešće situacije.

Problem: Neuspeh u savladavanju gradiva

Tražite od razrednog starešine sasvim precizne odgovore o svakom predmetu i konkretnim problemima, ili predložite susret sa predmetnim nastavnikom. Da li je u pitanju jedan kiks, povremeni neuspesi ili više njih? U kojim oblastima? Kako se dete ponaša kad odgovara? Da li odbija da uradi zadatke, započinje ih pa odustaje, ili se do kraja bori da ih završi uspešno?

Pitajte obavezno nastavnika šta predlaže – neka vam kaže kako vi možete da pomognete. Iznesite svoje viđenje razloga za neuspeh, ukoliko postoje objektivne okolnosti koje nastavnik ne zna.

Po povratku iz škole, razgovarajte sa detetom. Čujte njegovu vrerziju problema. Objasnite mu neke od koraka koje ćete zajedno preduzeti. Posle par nedelja, otiđite u školu i proverite ima li napretka – ako ga nema, potrebne su dodatne aktivnosti, a sve one će biti jednostavnije ukoliko saradnja sa nastavnicima postoji.

Problem: Ometanje nastave

Postavite pitanja kako tačno dete ometa nastavu – da li pravi buku, prekida druge dok govore, ustaje i šeta između klupa (što se često događa u razredima prvaka)… Kada to čini – stalno, na početku ili na kraju nastave, na kojim časovima? Pitajte nastavnika šta tačno očekuje – zahtevani nivo discipline ne mora da bude isti kod svih profesora, nastavnika, učitelja. Napravite spisak pravila ponašanja i razgovarajte sa detetom o njima.

Deca ometaju nastavu iz različitih razloga – ponekad je to strah od neuspeha na fizičkom, skretanje pažnje na času matematike, želja da komuniciraju sa nastavnikom ili drugovima, hiperaktivnost… Imajte na umu da dete ne može uvek da izrazi svoja odećanja na način na koji očekujete.

Predložite nastavniku da zajedno primenite određene mere, u zavisnosti od vrste ometanja. Ako zaključite da se dete oseća zapostavljeno, slobodno to iznesite nastavniku i predložite mu da mu u narednom periodu pokloni više pažnje, a zatm da zajedno ocenite da li je to imalo efekta.

Problem: Dete je „pod stresom“

Pitajte i u ovom slučaju nastavnika kao se tačno dete ponaša. Definicija da je dete „pod stresom“ možda samo znači da ima dugotrajne loše navike koje već poznajete, a za nastavnika su nove. Da li dete plače, često ide u toalet, gricka nokte, žali se na bolove?

Zabrinjavajući je znak ukoliko dobro prilagođeni učenik, bez problema u prethodnom školovanju, počne da ispoljava neke od simptoma. Ako se ponašanje odnosi na specifične situacije, potražite sa nastavnikom način sa mu pomognete zajedno – on u školi, a vi kod kuće. Vršnjačko nasilje je, na primer, opasno i ima niz formi, od suptilnih do jasnih. Pokušajte da se dete, kroz razgovor, što više „otvori“, a ako je problem teži, konsultujte psihologa.

Problem: Agresivno dete

Ukoliko se nastavnik požali da vaše dete ugrožava drugo, morate obratiti podjednaku pažnju kao u prethodnom slučaju. Pitajte kako se i kada to događa, koliko često…

Razgovarajte sa detetom pažljivo i pokušajte da otkrijete razloge. Možda se i samo oseća loše zbog svega što čini, a može se desiti i da ga na nasilje primoravaju, ili navode drugi. Sa razrednim starešinom sarađujte kontinuirano. Potrebno je da dete naučite adekvatnom ponašanju – da ga opremite znanjem i modelima kako bi se suprostavilo ideji da treba da ugrozi drugoga.

Razmislite da potražite savet psihologa. U ozbiljnijim slučajevima to ćete morati da učinite, pa je dobro već kod prvih znakova reagovati adekvatno.

Ukratko…

– Pokažite nastavniku da uvek možete da odvojite vreme za razgovor, a ako imate druge obaveze, odmah predložite prvi slobodan termin.

– Ponesite papir i olovku na sastanak sa razrednim starešinom i zapišite ponešto – ostavićete dobar utisak, a koristiće vam kad dođete kući.

– Ne prekidajte nastavnika dok govori i saslušajte pažljivo, budite ljubazni, čak i ako vam se učini da nije u pravu.

– Iznesite svoje mišljenje, ideje, predloge. Vi sigurno poznajete svoje dete bolje od nastavnika, a on vas je i pozvao kako bi saznao što više.

– Ne očekujte instant rešenja.

– Ne reagujte ishitreno i neodmereno, porazgovarajte sa ukućanima.

– Imajte stalno na umu da je cilj susreta i budućih sastanaka sa nastavnicima pomoć detetu, a ne optuživanje bilo koga.

–  Sačuvajte ovaj tekst. Odabrani saveti, koji dolaze od školskih psihologa i pedagoga, dobro će vam doći u toku čitave školske godine, i svih narednih.

(danubeogradu.rs)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.