Složićemo se da je jedino dobro motivisan radnik i produktivan radnik. Da je produktivan radnik onaj koji donosi vrednost proizvodu ili usluzi i da kao takav donosi i vrednost preduzeću.
Ova mudrolija nije novost, ona je nastala kada i prva moderna preduzeća. Međutim, to kako motivisati radnika, kako od prosečnog napraviti nadprosečnog jeste mudrost i pokušaću kroz naredne redove da vam prenesem svoja razmišljanja i iskustva u ovom pogledu. Rešenje za pravo motivisanje zapravo može biti na dohvat ruke.
Kako motivisati radnika
Godinama u nazad vrhunski psiholozi, vrhunski poznavaoci procesa rada, motivacije, radnih odnosa svoje karijere posvetili su razvoju i odgovaranju na ovo pitanje, i taman kada se učini da smo dobili odgovor, društvo se promeni, društvo evoluira, rode se nove generacije sa novim očekivanjima sa novim pogledom na život i rad.
Shodno tome vremenom su se razvijale i dalje se razvijaju sada popularno nazvane „comp and ben“ (kompenzacija i beneficija) strategije preduzeća.
Sve su češći comp and ben menadžeri u preduzećima čiji je osnovni zadatak razvijanje sistema nagrada i beneficija zaposlenima za njihov radni učinak. Ovaj pristup svakako daje rezultate, no veliko je pitanje dali je ovo dovoljno da bi se ostvarila vrhunska motivacija za vrhunske i dugoročne rezultate, odnosno koliko je to dugoročno održivo ili se posle nekog vremena stvori uverenje zaposlenog da je taj benefit nešto što njemu svakako pripada.
Suština je u tome da nedostaje povezanost zaposlenog sa kompanijom, da zaposleni zapravo ne vidi sebe kao deo nje već da je tu da „odradi svoje“, „uzme platu“ i ode.
– Praksa je pokazala da potporu, dugotrajnost i povezanost radnika sa kompanijom treba tražiti u Lean filozofiji odnosno Lean alatima koji stvaraju čvrstu procesnu povezanost između zaposlenih i kompanija. Zapravo kreira veze zbog kojih zaposleni neće otići za par desetina evra. A suština je jako jednostavna – kaže Nikola Marjanović iz domaće kompanije Tecor Consulting.
Konkretan primer
Na primer, kompanija je razvila modele nagrađivanja i zaposeni dobija bonuse, nagrade i priznanja ukoliko na svojoj mašini proizvede 10% više od nominalne vrednosti. Zaposleni se trudi i radi, međutim, svako malo mašina mu se pokrvari ili ima neki problem sa kvalitetom i sl. Ovo dovodi do frustracija, jer, bez obzira na potencijalnu nagradu, radnik ne može da je ostvari.
Lean metodologija pod nazivom TPM (Total Preventive Maintenance) odnosno totalno preventivno održavanje kroz par koraka dovešće mašinu do toga da se broj neplaniranih zastoja svede na nulu.
Zaposlenom će na taj način firma pomoći da ostvari svoj cilj i „prebaci“ normu, a zadovoljsvo će biti obostrano. Dalje će Lean motivisati zaposlene da predlažu unapređenja procesa rada i na taj način će sebe utkati i povezati sa firmom jer firma delom radi na način koji je zaposleni predložio suštinski taj proces ili način rada je njihov, oni su predložili a firma ih je saslušala i to sprovela.
Ostali Lean alati i još po nešto
Tu su zatim i ostali Lean alati i metodologije poput 5S-a koji će na idealan način prostorno organizovati radno mesto zaposlenom, tako da naš zaposleni koji želi da prebaci target više neće morati ništa da luta po firmi tražeći alat koji mu je potreban jer mu je sve na dohvat ruke, neće morati da brine da li mu je radno mesto bezbedno, već će fizički i mentalno da bude posveće svojoj mašini i svom proizvodu, radeći na standardizovan način i bez stresa.
U ovakvom okruženju zaposleni će se lepo i dobro osećati znajući da je forma ovo uradila i zbog njega.
Iako nam je prva pomisao na motivisanost, zarada i benefiti koje firma pruža zaposlenima, a koji su neosporno važni, neizostavan činioc dugotrajnosti i održivosti visoke motivisanosti i vezanosti zaposlenog za kompaniju jeste uključivanje zaposlenog u proces odlučivanja kao i davanje podrške zaposlenom kroz alate i Lean metode koje će pomoći zaposlenom da ostvari svoje ciljeve a samim tim i ciljeve kompanije.
(Tekst priredio: Nikola Marjanović, Tecor Consulting)