Nova godina i Božić su vreme darivanja, pa da vidimo koliko dobro poznajemo ovaj običaj i šta se sve, nedovoljno vidljivo, krije u njemu. Priča koja sledi navodi na razmišljanje i, nadamo se, pomaže da novogodišnji dani u Beogradu budu lepši.
Nova godina i poklanjanje, mali trikovi
Kupovina novogodišnjih poklona postala je deo atmosfere beogradske i srpske zime. Bez ulaženja u rasprave o tradiciji, kulturnom i verskom nasleđu, o odnosu između Svetog Nikole, Deda Mraza i Božić Bate, priznajmo da su Nova godina i Božić vreme poseta, susreta, druženja, što podrazumeva i poklone, makar simbolične.
Želja da drugog obradujemo najvažnije je i najiskrenije obeležje darivanja. Postoje, ipak, i neki drugi motivi i planovi, koji nisu negativni, i zanimljivo je razmisliti o njima.
Ukoliko ste, na primer, zaboravili nečiji rođendan, važnu godišnjicu, ili ste odlučili da poklon nekom prilikom izostavite a zatim se pokajali, ne brinite – Nova godina i Božić su tu. Posebno iznenađenje će biti ako je to osoba od koje vi ne očekujete poklon u narednim prazničnim danima.
Novogodišnjim poklonom može se ispraviti greška, olakšati pomirenje, razjasniti nesporazum. A osoba kojoj poklon dajete gotovo ga sigurno neće odbiti, jer su novogodišnji praznici simbol radosti, praštanja i novih početaka.
Imajte u vidu, što se obično zanemaruje, da ćete poklonom popraviti svoju reputaciju u zajedničkom društvu, pa i šire… O poklonima se govori poznanicima, prijateljima, familiji… Čak i osobe koje ne poznajete čuće o tome. Odabir poklona, takođe, ima veze sa utiskom koji će drugi steći o vama, pa se potrudite da dar bude sa stilom. Razmislite unapred – šta biste vi pomislili o nekome ko poklanja takav komad nakita ili odeće, neobičan predmet, knjigu, cvet…
Psihologija, ekonomija i kultura poklanjanja
Sve navedeno, i još mnogo toga, proučava veoma ozbiljno psihologija, ali i ekonomija. Pogledajte na trenutak na darivanje iz drugog ugla, ugla onih koji robu prodaju, i videćete da je za njih važna – kupovina.
Masovna kupovina novogodišnjih poklona podjednako je značajna kao akcijska i sezonska sniženja, rasprodaje, specijalni događaji na mestu prodaje… i sve druge marketing i advertajzing aktivnosti namenjene prometu robe. Proizvođači i prodavci ne štede u nastojanjima da otkriju šta je osnovni motiv kupaca da poklanjaju, i može li izbor da bude baš njihov proizvod, usluga i brend.
Ako malo razmislite o poklanjanju i sami ćete zaključiti da sam čin nije uvek identičan. Poklanjanje mališanima (ili samo par meseci starim bebama, na primer) nije isto kao poklanjanje tinejdžerima, odraslima ili starima. Darovi roditeljima, deci, članovima uže i šire porodice… ne mogu se uporediti sa poklonima poslovnim partnerima.
Neki psiholozi, čak, u posebnu kategoriju svrstavaju poklanjanje životinjama, i to iz najmanje jednog razloga – kućni ljubimac ne može da uzvrati materijalnim poklonom i čini to na sasvim drugi način. Iako na ovom mestu nećemo razrađivati navedenu temu, imajte u vidu da o njoj veoma pažljivo razmišljaju marketing analitičari i prodavci artikala za životinje.
Svedoci smo da postoje ljudi koji uživaju da daju poklone i čine to na najlepši mogući način, dok drugi nerado daruju, ili su pri tome pomalo nespretni…
Poklanjanje je obrazac ponašanja koji seže do samih početaka istorije i sa proticanjem vremena značajno se menja…
Poklanjanje u velikoj meri zavisi od kulture – ako poklanjate, potrebno je dobro da se informišete koji su pokloni prigodni, i u kojim prilikama, u drugim zemljama…
***
Tema koju smo otvorili interesantna je, složena i široka, a naš predlog je – da poklanjate… Poklonom ćete pokazati dragim ljudima da ih volite, da poznajete njihove želje, da su vam bitne veze sa njima, i u narednoj godini i godinama…
I mi vam, na našem zajedničkom portalu Dan u Beogradu delimo novogodišnje poklone. Potrudili smo se da budu korisni, lepi, kvalitetni… Da po svemu podsećaju na vas… i nas 🙂
(danubeogradu.rs)