Istraživanja pokazuju da je za uspeh deteta u školi važnije učestvovanje roditelja nego njihovi prihodi ili društveni status, pa je nova školska godina prilika za roditelje da ove tvrdnje provere i eventualne greške isprave.
Saveti koji slede stižu od stručnjaka i predstavljaju praktičan podsetnik, koji se može koristiti u toku školske godine.
Ako ste, dakle, roditelj školarca, pridržavajte se sledećeg.
– Atmosfera u kući trebalo bi da bude stimulativna. Izbegavajte da pojačavate porodične konflikte ukoliko postoje, ili da ih na neadekvatan način rešavate u prisustvu deteta
– Dete mora da ima prostor za školske knjige i pribor, poželjno i radni sto, odnosno mesto gde će učiti i raditi zadatke. Čak i u najmanjem stanu može se improvizovati i u nekom uglu fiksirati za zid tabla potrebne širine, na primerenoj visini, umesto stola.
– Potrebno je, ukoliko je dete mlađe, približno odrediti i vreme kada će raditi domaće zadatke i učiti.
– Postavite realne ciljeve deci, prilagođene uzrastu, i podelite ih u logičan sled podciljeva i etapa.
– Definišite svoja očekivanja dovoljno visoko, ali ne previsoko – ukoliko dete smatra da to ne može postići odustaće na startu, a velike su šanse da razvije sliku o sebi kao nedovoljno vrednom, uz niz pratećih psihičkih problema sa dalekosežnim posledicama.
– Roditelji treba redovno da održavaju kontakt sa učiteljem ili razrednim starešinom, i zajedno sa njim prate napredovanje deteta. Ako vas nastavnik pozove u školu na sastanak u posebnom terminu, na ovom linku pročitajte savete kako da se pripremite.
– Redovno razgovarajte sa decom o školi, i pitajte ih za novosti svakog dana.
– Podstičite zdrave modele ponašanja i potkrepljujte ih ličnim primerom – čitajte i vi, usavršavajte se u svom poslu, bavite se sportom, hobijima, takmičite se za priznanja…
– Pratite sa kim se dete druži i provodi vreme u školi i van nje.
– Pratite da li se dete zdravo hrani u školi i pomozite mu oko izbora. Obratite pažnju i na druge zdrave navike.
– Prikupite dovoljno informacija o rizičnim situacijama u koje dete može da dospe (nasilje, konzumiranje droge, alkohola, cigareta…) i kontrolišite njegovo ponašanje, kako biste na vreme uočili bilo kakav sumnjiv znak.
– Podstičite kod deteta učešće u aktivnostima kao što su sportske, gde ono na prirodan način uči veštine liderstva, pozitivne komunikacije, rešavanja konflikata…
Obratite posebnu pažnju…
Evo i nekih problema na koje posebno treba obratiti pažnju.
– Veliki broj izostanaka, kako onih o kojima znate, tako i bežanje sa pojedinih časova ili nastave, za koje saznajete od razrednog starešine.
– Uporno kašnjenje na prve časove, ili druge časove u toku nastave.
– Odbijanje deteta da učestvuje u vannastavnim aktivnostima, organizovanim događajima i druženjima, u školi i van nje.
– Odsustvo identifikacije sa školom i drugi znakovi koji vam šalju poruku da dete „ne oseća da toj zajednici pripada“.
– Loše ocene u jednoj ili više oblasti, u jednom ili više predmeta. Posebno treba da brine loš uspeh u uzastopnim godinama u nekom od bazičnih predmeta koje dete ima tokom čitavog školovanja.
– Neuobičajeno ponašanje, izjave, emocije, nagle promene raspoloženja i drugi znakovi „da se nešto dešava“ treba da budu shvaćeni najozbiljnije.
***
Najveće greške koje čine roditelji su zapostavljanje problema, odlaganje ličnog angažovanja, opravdavanje svog ili ponašanja deteta neadekvatnim razlozima…
Sve je lakše naučiti nego popraviti, a kad već treba da se ispravlja, onda problem rešavajte dok je u začetku. Ako vam se čini da ćete biti neuspešni, ili su vam potrebne dodatne informacije, potražite savet psihologa.
Uspeh i zadovoljstvo deteta vredni su vašeg dodatnog i posvećenog angažovanja, od samog početka ove školske godine.
(danubeogradu.rs)