Naslovna » BG svaštara » Za lepši dan u Beogradu » Održiva moda za budućnost
Moda koja dolazi - održivo, slobodno, povoljno...
Moda koja dolazi - održivo, slobodno, povoljno...

Održiva moda za budućnost

U svetu polako ali sigurno jača trend koji se naziva održiva moda. Možete da pokušate da mu se priključite pre drugih.

Na novu modu pozivaju naučnici, nazivajući je revolucijom u nastajanju. Potrebno je, kažu oni, da modnu industriju promenimo u potpunosti i damo joj, umesto potrošačke trke i groznice stalnih izmena, novi smer.

Generacije koje dolaze ovu promenu će moći, želeti ili morati da izvedu, a mi treba da stvorimo preduslove, i da im pomognemo. Prvi od preduslova je informisanje, pa evo nekih podataka.

Skriveni troškovi današnje „brze mode“ – kupovine nove garderobe pre nego što je postojeća počela da pokazuje znakove trošenja, su činjenice o kojima idustrija ćuti.

Za proizvodnju jedne pamučne majice, na primer, potroši se najmanje 2700 litara vode. Toliko ovog prirodnog resursa je, naime, potrebno da se odgaji odgovarajuća količina pamuka. Samo na američkim deponijama godišnje završi više od 11 miliona tona tekstila, a iz Velike Britanije stiže podatak da nova ili veoma malo nošena odeća koja se baci vredi gotovo 50 milijardi dolara. O nehumanim uslovima proizvodnje na Dalekom istoku, uz svojevrsno izrabljivanje radnika, ponešto je i govoreno.

Ima li sve to veze sa našim danima u Beogradu?

Sigurno da ima.

Svaka promena mentaliteta na kolektivnom nivou počinje od promene mišljenja, stavova i ponašanja pojedinaca.

Razmislite, na primer, koji su vaši izbori kad je odeća i obuća u pitanju. Šta kupujete zato što vam je zaista potrebno, a za koje komade se opredeljujete kako biste ispunili zamišljena ili stvarna očekivanja okruženja?

Koliko dobro poznajete materijale, njihov kvalitet, trajnost?

Informišite se i o cenama. Da li je obuća ili odeća poznatog brenda precenjena?

Uporedite cene i sastav u Srbiji i u prodavnicama u drugim zemljama okruženja / Evrope. Sve značajne razlike su sumnjive.

Budite dobro obavešteni savesni kupac, i potrošač koga je teško prevariti.

Moda koja je već tu

Ako napred navedeno, upućeno kao preporuka, nije dovoljno da poverujete da je promena pred nama, imajte u vidu i sledeće.

Revoluciju u svetu poveli su mladi ljudi.

Na raspolaganju su im već i aplikacije koje putem telefona „očitavaju sastav“ artikala i predlažu one održive, ekološki pogodne.

Ako neko baš poželi da ponese neki luksuzni komad, može da ga rentira. Usluge izdavanja skupe garderobe samosvesnim pojedincima u naglom su usponu.

Modne škole u najvećim svetskim centrima uvele su (neke čak pre deceniju i više) smerove i master studije za dizajnere nove mode, saglasne sa društvenim i ekološkim vrednostima. Ideja je da sledeće generacije profesionalaca predvode ključne promene.

Inicijativa za promene ušla je čak u zvanične dokumente Ujedinjenih nacija u sektorima koji se bave ekonomijom i ekologijom. Organizovani su i prvi samiti mladih, u okviru ove svetske organizacije.

Veliki brendovi, u delovima svoje proizvodnje, priključuju se izazovu i „čine svet boljim“ u saradnji sa podjednako poznatim partnerima. U svemu su, naravno, videli i direktnu korist u svojim marketing strategijama.

Poseban segment čitave kampanje čini izbegavanje opasnih hemikalija (za čoveka ili okolinu) u proizvodnji modne obuće i odeće, što je tema za sebe.

Recikliranje, „laboratorijski“ ekološki materijali, oživljavanje starih metoda, upotreba tradicionalnih prirodnih vlakana iz dalekih zemalja… veliko su polje za napredak nauke, inovativnosti i preduzetništva. Upravo tu su, širom Evrope i sveta, svoju poslovnu nišu i priliku već pronašli mnogi.

I na kraju, nešto veoma važno: Sve zajedno, kako navode pristalice nove mode, prati povećana transparentnost i informisanost, što su osobine demokratskog društva, zajednice slobodnih ljudi.

***

Za lepši dan, dakle, razmislite o svojim željama i potrebama, kupovinama, novim idejama… Ne zaboravite – izborom odeće demonstrirate lične stavove prema savremenom svetu, kulturi, kreativnosti, slobodi, životu u Beogradu…

(danubeogradu.rs)

Jedan komentar

  1. O ovome sam čitala i mislim da je fenomenalno, moda je toliko maha uzela da je to neverovatno, toliko se masovno kupuje i baca da je to strašno, a sve zarad toga da budemo IN.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.