Po proceni i izboru čuvenog Pantone instituta, svetski priznatog autoriteta za boje, boja 2020. godine je – klasična plava.
Evo objašnjenja, ali i glasova kritike, pa procenite sami šta vam je činiti.
Dve decenije duga praksa
Svake godine vas, krajem decembra, obaveštavamo o boji za nastupajuću godinu u izboru Pantone instituta, koju u svoja rešenja odmah uključuju dizajneri odeće, obuće, predmeta za domaćinstvo… Pošto smo ovoga puta to propustili da učinimo, ispravljamo grešku i upoznajemo vas sa – klasičnom plavom.
Pantone tačno dve decenije u svojim laboratorijama u, za javnost zatvorenim, konsultacijama sa stručnjacima, krajem jedne godine predlaže boju koja bi trebalo da obeleži narednu. U obzir se uzimaju aktuelni trendovi, važni svetski događaji, okolnosti, raspoloženje, potrebe…
Boja koju Pantone predloži trebalo bi svojim povećanim prisustvom da unese ravnotežu i pomogne čovečanstvu. U ovoj godini taj zadatak ima klasična plava.
„Bezvremenska, solidna i trajna, klasična plava je elegantna u svojoj jednostavnosti“, kažu u Pantone institutu.
Nijansa, objašnjavaju, podseća na nebo u sumrak, ima umirujuće dejstvo i prenosi nam, podsvesno, poruke sigurnosti, odmora, spokoja, utočišta… Mi imamo potrebu za pouzdanim i stabilnim temeljima u današnjem vremenu, a klasična plava nudi uslove za vrhunsku koncentraciju, čistotu misli, lasersku preciznost odluka, povećanu otpornost. Klasična plava nas i ohrabruje da pogledamo dalje, izvan ograničenja očiglednog, i na taj način razmišljamo.
U 2020. godini biće nam potrebno dodatno poverenje, poštenje, vera i opuštena komunikacija, što ova boja simbolizuje.
Klasična plava ne mora da znači…
Kako to obično u javnosti biva, i Pantone institut ima i svoje protivnike.
Svake godine se, odmah po objavljivanju Pantone boje godine, javljaju dizajneri koji pokušavaju da dovedu u pitanje bar deo obrazloženja.
Pre dve godine, na primer, kada je za 2018. izabrana ljubičasta (ultra violet), kritičari su je smatrali za agresivnu i nazivali „ultra violeNt“. Prošlogodišnja „boja živog korala“ izazvala je reakcije zbog činjenice da je koral ugrožena vrsta. Nedopustivo je koristiti ga za nakit, a ta asocijacija se, u izvesnom smislu, izborom imena za boju godine nameće.
Nijansa klasične plave u nekim kulturama je boja depresije, tuge, melanholije, smatraju pojedini dizajneri. Iz Pantone-a im, međutim, stiže odgovor da kod novih generacija nije tako, i da su predrasude ovog tipa u globalnom svetu odavno prevaziđene.
Jasno je – ako bismo želeli da pronađemo zamerku, za svaku boju bismo mogli da je otkrijemo, ali postoji još jedno pitanje – zbog čega bi baš Pantone imao ekskluzivno pravo da određuje boju godine?
Behr: Za uređenje doma – svetlozelena
Paralelno sa popularnošću Pantone izbora za boju godine, pojavili su se i drugi pokušaji.
Korporacije koje se na različite načine bave bojama i same prate trendove, ispituju raspoloženje potrošača, analiziraju mogućnosti za lični marketing prodor. Pomenimo, ilustracije radi, jednu, koja se probija u sam vrh trendsetera – poznatu američku firmu Behr, velikog proizvođača boja i premaza za fasade i enterijer.
Behr za boju 2020. dizajnerima predlaže nijansu zelene koju su u svom proizvodnom programu nazvali „Povratak prirodi“. Obrazloženje je da povratak prirodi treba da obeleži novu dekadu u koju ulazimo, a zelena označava vitalnost i sva dobra osećanja u prirodi kojoj je „zelena, očigledno, omiljena boja“. Nijansa ima u sebi svetlinu i veliki udeo žute, inspirisana je bojama livade, a sve to je čini prikladnom za smirenost i udobnost doma.
(danubeogradu.rs)