Naslovna » BG svaštara » Za lepši dan u Beogradu » Šta je burnout sindrom i kako ga sprečiti
Burnout se može sprečiti
Burnout se može sprečiti

Šta je burnout sindrom i kako ga sprečiti

Burnout sindrom je složeno stanje, skup loših osećanja, misli i reakcija organizma na produženi stres izazvan prekomernim opterećenjem na radnom mestu. Prevod na srpski jezik je uobičajeni izraz sagorevanje na poslu, a posao može biti bilo koji u rangu aktivnosti kojima se bavimo kako bismo obezbedili sredstva za život.

I kod burnout sindroma važi pravilo „bolje sprečiti nego lečiti“, pa da vidimo kako ovu neprijatnu pojavu prepoznati i zaustaviti njen razvoj.

Interesantno je da burnout ne pogađa samo osobe na napornim, slabije plaćenim radnim mestima – njemu su izloženi u velikoj meri i najuspešniji, ukoliko nisu dovoljno pažljivi i propuste priliku da pomognu sebi. „Sagorevanje“ se obično razvija kroz više faza.

Najpre su oduševljenje poslom i ogromna motivacija da se uspe praćeni potpunim posvećivanjem radu, bez odmora. Ako rezultat i priznanja ne donose stepen zadovoljstva, ili nagradu kakva je očekivana, počinje stagnacija, povlačenje, emocionalni problemi i nepoverenje, telesne bolesti izazvane stresom i, na kraju, apatija, uz gubitak interesovanja za posao, ali i za sve druge važne stvari u životu.

Kako pomoći sebi i sprečiti burnout, kada sve izgleda kao začarani krug iz kojeg nema izlaza?

Burnout upozorenja

Najpre, prepoznajte znakove koji upozoravaju. Svi mogu biti posledica i drugih stanja, ali je dobro da razmislite o njima, i mogućim uzrocima.

– Problemi sa zdravljem – bol u leđima, gojaznost, česte prehlade, problemi sa srcem i krvnim pritiskom. Umor čak i posle dobrog sna.

– Lošije pamćenje, kolebanje prilikom donošenja odluka ili donošenje pogrešnih odluka, zaboravljanje važnih podataka, nedostatak pažnje i kontrole emocija na poslu.

– Poremećeni odnosi sa kolegama, konflikti oko beznačajnih sitnica, povlačenje, prenošenje stresa na odnose u porodici.

– Završavanje zadataka kod kuće ili stalno razmišljanje o obavezama i poslovima u vreme odmora, od buđenja do kasno u noć.

– Gubljenje motivacije, nezadovoljstvo sobom i drugima, rezultatima… Strah da ćete nešto loše uraditi, da ćete ostati bez posla, pretrpeti kritiku.

– Realni pokazatelji da posao obavljate manje uspešno, sporije, sa više grešaka.

– Preoštre ocene postupaka drugih, ciničnost, fokusiranje na propuste, opšta negativnost.

– Zanemarivanje porodice, brige o drugima, zanemarivanje svog zdravlja, brige o sopstvenom izgledu, normama, ponašanju u društvu.

Sprečite burnout

– Diskonektujte se u određeno vreme svakog dana. Ne možete biti dostupni 24 sata sedam dana u nedelji. Ne proveravajte mejlove, isključite telefon. Odredite vreme za pauzu u komunikaciji i pridržavajte ga se.

– Obratite pažnju na signale koje vam šalje telo. Bolovi su često posledica nagomilanog stresa i anksioznosti.

– Odredite tačno vreme za aktivnosti koje vas relaksiraju i strogo ga se pridržavajte.

– Izbegavajte upotrebu lekova za smirenje i alkohola za uspavljivanje. Oni na duži rok remete normalnu funkciju sna. Samo odlažete, a ne rešavate problem.

– Organizujte se na poslu bolje, napravite raspored, plan, i nemojte gubiti vreme na teme koje sa tim nisu u vezi. Posle sat do sat i po rada napravie 15-minutnu pauzu. Ukoliko čekate da se umorite, gubite ritam produktivnosti i izlažete se upravo – umoru, i to bespotrebno.

– Oslonite se na pomoć drugih na poslu i pomoć prijatelja i porodice kod kuće. Prihvatite druge ljude, njihovu podršku i brigu.

Burnout sindrom, dakle, nije nikakvo čudo. Događa se zato što ulažete (ili mislite da ulažete) više nego što dobijate (ili mislite da dobijate). Potrebno je uspostaviti narušenu ravnotežu i sve će biti u redu. Događa se da je posao nedovoljno stimulativan i da je problem realan, ali najčešće je uzrok u vašoj nebrizi o sebi. Promene koje su predložene ne zahtevaju mnogo napora, a mogu da učine da se u istim poslovima, koje ste započeli sa puno energije i planova, osećate bolje.

(danubeogradu.rs)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.