Sunce koristi zdravlju
Sunce koristi zdravlju

Dok čekamo sunce

Slažete li se da su nas uplašili kad je sunce u pitanju? Neophodno je da slušamo preporuke stručnjaka, pratimo vrednosti UV indeksa i adekvatno štitimo kožu, oči, kosu… ali se od topline i svetlosti sunca ne treba u potpunosti sklanjati.

Evo nekoliko dobrih razloga, iza kojih, takođe, stoje naučna istraživanja i saznanja.

Sunce popravlja raspoloženje i to ne bilo kako. Veliki broj receptora u mozgu reaguje pozitivno prilikom umerene izloženosti sunčevim zracima, a nivo serotonina (čuvenog „hormona sreće“ o kojem se toliko govori) raste, što dovodi do relaksacije, bolje koncentracije, optimizma, zadovoljstva…

Sunce poboljšava san, što je takođe dokazano. Duži boravak na dnevnoj svetlosti, i posebno na suncu, dovodi do rasta melatonina – hormona odgovornog za san koji luči epifiza, u noćnim satima. Melatonin sinhronizuje cikluse sna i smanjuje nivo stresa, pa tako naš „biološki sat“ radi ispravno tokom dana i noći. Poremećaji ritma budnosti i sna dovode do brojnih problema – od sasvim blagih, kao što je umor, do teških, u koje spadaju i ozbiljne depresije.

Sunce je dobro za rast i obnavljanje koštanog tkiva. Vitamin D povećava apsorpciju kalcijuma, a upravo sunčeva svetlost čini da on u organizmu iz neaktivnog pređe u aktivan. Izlaganje bilo kog dela kože suncu u trajanju od 5 do 15 minuta, dva do tri puta nedeljno, dovoljno je da se osigura korisno dejstvo na vitamin D.

Sunce, takođe putem aktiviranja vitamina D, pomaže u jačanju imunog sistema. Adekvatan nivo ovog vitamina (koji je po svom sastavu i dejstvu više hormon nego vitamin), deluje, uprošćeno rečeno, na sposobnost organizma da prepozna dobre i loše ćelije – nedostatak vitamina D povezan je sa povećenim rizikom od infekcija i najtežih bolesti.

Sunce smanjuje krvni pritisak, umajujući tako rizik od moždanog udara i bolesti srca, naravno, isključivo uz umereno izlaganje.

Sunce, čak, smanjuje telesnu težinu – otkrivaju nova istraživanja. Najbolje je „kupanje suncem“ u trajanju od 20-30 minuta u ranim jutarnjim satima, koje će pomoći u snižavanju indeksa telesne mase.

Sunce utiče na nas i kad mu nismo direktno izloženi. Lepo je imati osunčana obdaništa, učionice, kancelarije, stanove… Naučnici su otkrili da život i rad u takvim uslovima ima direktne veze sa uspehom, aktivnostima tokom dana, kvalitetom sna…

***
Evo nas u još jednom martu… Dani sa više sunca su pred nama. Obnovite znanja o UV zračenju, zaštiti i i rizicima, posetite sajt Republičkog hidrometeorološkog zavoda na kojem se objavljuje trodnevna UV prognoza… Planirajte izlete, budite umereni i oprezni, ali ne oklevajte. Krenite suncu u susret, i uzmite najbolje što ono, ovog ranog proleća u Beogradu, nudi.

(danubeogradu.rs)

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.